Nissan Qashqai forfra
Biltest

Nissan Qashqai - sikker livsstil

Nissan Qashqai er på banen i en ny generation, der på fin vis kombinerer forgængerens nyskabende opbygning med nye økonomiske motorer, masser af udstyr og avancerede sikkerhedssystemer. Det er der endnu en gang kommet en utrolig vellykket bil ud af.
Nissan Qashqai bagfra

Motors vurdering

Nissan Qashqai

17,9 km/l
Benzin
323.680 kr.
  • Førerplads
  • Udstyr
  • Garanti
  • Bagsædeplads
  • Automatisk nødbremse er ikke standard i alle versioner
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    129 g/km
  • Effekt
    115 hk
  • Moment
    190 Nm
  • Topfart
    185 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.318 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    439 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
  • Mål
    L:438 cm B:181 cm H:159 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 14 km/l
  • Beregnet økonomi 4,00 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

Udviklingen af nye biler bevæger sig i øjeblikket væk fra de traditionelle bilformer i retning mod mere livsstilsorienterede modeller. En af dem, der var med til at skabe den tendens, er Nissan. Allerede for syv år siden afløste den høje og spændende Nissan Qashqai den helt traditionelle Primera, der ellers stod for det meste af Nissans salg i Europa.

Ængstelsen var dengang stor hos mærkets forhandlere verden over: Hvad skal vi nu leve af? Men historien har vist, at den japanske bilfabrik så helt rigtigt, og på syv år er Nissan Qashqai blevet mærkets bedst sælgende bil i Europa. Det er denne bilmodel, der nu har fået sin afløser i det, man kan kalde Nissan Qashqai version 2.0.

Det, der dengang fik bilkøbere i alle lande til at tage godt imod den nye biltype, var den høje siddestilling, den gode plads, det flotte design og bilens evne til at kombinere personbilens komfort med firehjulstrækkerens egenskaber.

Læs også: Motors test af 10 små SUV'er

Det er den samme opskrift, der benyttes i denne anden generation af den højbenede bilmodel. Men da de fleste bilkøbere har vist sig at være ligeglade med firehjulstræk, er det den forhjulstrukne udgave, der står for det meste af modelprogrammet i kampen for at holde både brændstofforbruget og prisen nede. Og det er faktisk lykkedes, for billigste udgave af den nye Qashqai koster i dag omtrent det samme som en femdørs VW Golf, hvilket vil sige 244.000 kr.

Den er udstyret med en nyudviklet 1.2-liters benzinmotor med turbolader, som tillader, at den relativt store bil i hvert fald på papiret kan køre 17,9 km pr. liter. Dermed kan positionen som den mest solgte bil i dette segment formentlig fastholdes, for vi kan godt allerede nu afsløre, at den nye Nissan Qashqai i den grad imponerer Motors testhold.

Nissan Qashqai kabine
Førerpladsen er velindrettet med multijusterbart rat, indbygget navigation, knapper, der er lette at
betjene, og fine fralægningspladser. Fra rattet styres både radio, informationsdisplay, telefon og fartpilot.

Udstyret er i fokus

I forhold til den gamle Qashqai er denne nye generation blevet lidt bredere og lidt længere, mens højden er reduceret en smule til gavn for mere dynamiske linjer. Hjulene er også kommet lidt længere ud i hjørnerne, idet akselafstanden er øget et par centimeter, ligesom sporvidden både for og bag har fået tilsvarende forøgelser. På papiret kaster det bedre køreegenskaber af sig, og det kunne vi da også konstatere i praksis. Den nye Qashqai kører forbilledligt og kan uden problemer levere en samlet køreglæde, der matcher det bedste på markedet i denne klasse.

Men Qashqai kan mere end det. Bilen har fra starten fået et ret højt udstyrsniveau med mulighed for at nå næsten helt til tops i de bedst udstyrede versioner. Og da Nissan har valgt en flad prisstruktur med ret små prisforskelle mellem billigste og dyreste model, er det meste udstyr inden for rækkevidde for dem, der sætter pris på masser af udstyr.

I billigste udgave finder vi således aircondition, elruder, varme i sæderne, farvedisplay, 16-tommershjul, LED-baglygter, forkromede rudelister og meget andet udstyr, man ellers skal betale ekstra for hos de fleste konkurrenter. Der er to udstyrsniveauer herover, og det koster 40.000 kr. for hvert niveau, man springer op.

Vores testbil har højeste udstyrsniveau, Tekna, og her får man noget så usædvanligt som LED-forlygter med diodebaseret nær- og fjernlys, der selv skifter op og ned, 19-tommers alufælge, glastag, navigationsanlæg med indbygget bakkamera og særlig parkeringshjælp, der viser bilen set fra oven, når man parkerer. Der er også tozoners klimaanlæg, næsten usynlige varmetråde i forruden, eljusterbart førersæde, skiltegenkendelsessystem og automatisk nødbremse. Det er helt enestående udstyr til denne pris og noget, der gør Qashqai interessant som alternativ til langt dyrere tyske bilmærker.

Nissan Qashqai tag
Glastag med elektrisk rullegardin er standard i den testede Tekna-udgave, men det kan ikke åbnes.

Ikke nogen stor bil

De indvendige kabinemål lever imidlertid ikke op til det høje udstyrsniveau. Fortil er pladsen som udgangspunkt fin, men det afhænger af, hvem man har med på bagsædet. Er det voksne eller blot langlemmede teenagere, begynder kampen om benpladsen. For sandheden er, at Nissan Qashqai har hele ni cm mindre knæplads end en VW Golf, og det kan mærkes.

Når man ser bilen udefra, er forventningen til kabinepladsen stor, men så godt er det ikke i praksis. Heller ikke bagagerummet er stort, men med 439 liter er der dog en del mere plads end i en VW Golf (380 l), og så er det meget flot indrettet. Bunden er justerbar i to dele, der kan flyttes op og ned, og hvor den bagerste del kan sættes lodret, så den holder på bagagen. Det er smart. Ryglænet kan foldes forover uden besvær, og bagagerummets gulv bliver helt plant med indlæsningsåbningen, hvilket gør det let at transportere store, tunge emner.

I vores testbil er glastag standard, og det er på mange måder rart. Men taget stjæler vigtige centimeter af loftshøjden, og bagsædepassagerernes hoveder kan derfor godt komme i kontakt med glastaget. Prøv derfor dette før et eventuelt køb.

Nissan Qashqai bagagerum
Bagagerummet er med sine 439 liter ikke vildt stort, men en smart indretning med en todelt fleksibel bund bringer brugsværdien i vejret.

Fremragende sikkerhed

Det ser straks meget bedre ud, når man ser på bilens sikkerhedsniveau. Qashqai er allerede sikkerhedstestet af Euro NCAP som første bil efter de skærpede 2014-standarder, og her opnåede den et helt usædvanlig godt resultat med de maksimale fem stjerner samt en masse ros.

Sikkerheden for fører, passagerer og børn i autostole er til topkarakter. Selv sikkerheden for fodgængere i tilfælde af en kollision med en Qashqai er på et højt niveau. Og afsnittet med sikkerhedsudstyr udløste også en flot karakter. Men her kunne det have været bedre, hvis Nissan havde gjort den automatiske nødbremse til standard i alle versioner. Den er kun standard i topudgaven og kan kun tilkøbes på mellemste udstyrsniveau.

Nissan Qashqai bagsæde
Trods Qashqais størrelse er knæpladsen ved bagsædet mindre end i VW Golf, og glastaget stjæler lidt af loftshøjden. Bilen fås kun med fem pladser.

Alle motorer har turbo

Den version, der ventes at blive solgt i flest eksemplarer – den billigste udgave – kan slet ikke fås med dette livreddende udstyr, og det er ikke godt nok. Den automatiske nødbremse griber ind og bremser bilen, hvis man er ved at køre op i bilen foran, og man ikke selv gør noget. Det er vigtigt udstyr, og det er i det mindste godt, at Nissan har tænkt dette udstyr ind i topudgaverne fra starten.

Også på motorsiden står Qashqai godt. Mindste motor er en 1.2-liters benziner med turbolader og direkte indsprøjtning. Den har fire cylindre, yder 115 hk og leverer faktisk en god og gedigen kraftpræstation, når der kommer lidt omdrejninger på. Under 2.000 omdrejninger tager den bestemt ikke pusten fra nogen, men den arbejder støt og giver frem for alt ikke meget lyd fra sig takket være en god gearing i alle seks gear. Den motor vil de fleste formentlig kunne klare sig med.

Der kommer en 1.6-liters­variant senere på året, men den har vi endnu ikke prøvet. 1.2’eren kommer også i en version med automatgear, men kan i alle versioner kun fås med forhjulstræk.

På dieselsiden er der to motorer at vælge mellem. Dem kender vi også fra Renault, og de opleves begge meget kultiverede i Qashqai. Egentlig er det 1.5’eren, der virker mest harmonisk, men den fås kun med manuelt gear, så vil man have automatgear, er det 1.6’eren, man skal vælge. Det er indtil videre også den eneste, der kan fås med firehjulstræk, men så er det kun med manuelt gear.

Er der behov for at bruge bilen som trækdyr foran en hestetrailer eller campingvogn, så gå efter 1.6’eren. Den må trække op til 1.800 kg, men det kræver vel at mærke et B/E-kørekort. Har man ikke et sådant, kan man stadig køre med trailer, men så må man maksimalt sætte en påhængsvogn med en totalvægt på 1.540 kg på krogen. Den lille 1.2’er må maksimalt trække 1.200 kg, men det må man så til gengæld gøre med et almindeligt B-kørekort.

På landevejen kører bilen smukt ligeud, og vi kunne under testen ikke konstatere nævneværdig vindfølsomhed. Og sjovt nok virkede de store 19-tommershjul ikke synderlig ukomfortable. Vi ville nok have foretrukket 17-tommershjul, men det er kun bekymringen for de løbende udgifter, der får os til at tænde en advarselslampe her.

Gearskift, bremser og styretøj virker også veltilrettelagt for en problemfri betjening af bilen. Styretøjet kan endda indstilles i to niveauer, så der skal bruges få eller flere armkræfter. Det kan man eksperimentere lidt med, men vi opfattede den mest træge som den bedste indstilling. Udsynet fra førerpladsen er generelt fint takket være den høje siddeposition. Kun skråt bagud kan det knibe, men her kan det indbyggede bakkamera være en god hjælp.

Nissan Qashqai skærm
Foran rattet vises den aktuelle fartgrænse. Den aflæses via kamera, som arbejder sammen med GPS’en.

Op til fem års garanti

Uanset om det ender med billigste Qashqai til 245.000 kr. eller denne testede version til 324.000 kr., så må vi konstatere, at man får rigtig meget bil for pengene. Også når man ser på de samlede omkostninger ved at eje bilen, ser økonomien attraktiv ud.

Det skyldes ikke mindst en rimelig brændstoføkonomi, et forventeligt moderat værditab, en lav ejerafgift og en traditionel fornuftig forsikringspræmie på bilen. Sammen med Nissans treårige garanti er det med til at skabe trygge økonomiske rammer for bilejerskabet. Man kan tilmed tilkøbe en forlængelse af fabriksgarantien, så den gælder i hele fem år og 100.000 km.

En sådan tilkøbsdækning koster 5.800 kr. én gang for alle. Og vil man være helt sikker, kan man tegne en service- og reparationsaftale, der dækker alle planlagte serviceeftersyn og uforudsete reparationer i den valgte periode. En sådan aftale vil koste godt 8.000 kr. om året.

Vi har beregnet den samlede udgift ved bilholdet til fire kr. pr. km eller ca. 80.000 kr. om året, hvis man kører 20.000 km pr. år. Det lyder af mange penge, men er på et rimeligt niveau, hvis man sammenligner med konkurrenterne. Det, der trækker lidt op i udgifterne, er de standardmonterede 19-tommersdæk, der er ret bekostelige, når de skal fornyes. Vælger man varianter med et lavere udstyrsniveau, vil dækkene være på enten 16 eller 17 tommer, hvilket sammen med mindre kapitalomkostninger vil presse de samlede udgifter mærkbart ned.

Alt i alt er den nye Nissan Qashqai er et rigtig godt og trygt bilkøb.