Opel Karl - Karl den store
Motors vurdering
Opel Karl
- Motor
- Udstyr
- Fem døre
- Ikke nødbremse
- Ikke tre års garanti
- Kun fire pladser
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter - 3 cyl.
-
CO2 udledning99 g/km
-
Effekt75 hk
-
Moment95 Nm
-
Topfart170 km/t.
-
Acc. (0-100)13,9 sek.
-
Køreklar vægt939 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum215 liter
-
Akselafstand239 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:368 cm B:160 cm H:148 cm
Motors tal
- Målt forbrug 19 km/l
- Beregnet økonomi 2,10 kr./km
Det har ikke været sjovt at være Opel-forhandler i Danmark i de senere år. De private bilkøbere har mest kredset om de mindste biler til under 100.000 kr., og her har Opel ikke haft meget at byde på. Det er derfor et længe ventet barn, der nu dukker op i Opel-familien i form af lille Karl.
Lille er dog ikke helt retvisende, for Karl er på størrelse med de største mikrobiler på markedet. Karl har således altid fire sidedøre, god plads ved for- og bagsæderne samt et hæderligt bagagerum, der er større end f.eks. det i VW Up, men ikke helt så stort som i f.eks. Hyundai i10.
Læs også: Motors test af VW Up
Grundudgaven af Karl har kun plads til fire personer, men en kabine med fem pladser kan fås i de øvrige versioner. Opel Karl er derfor fra starten klar til at fange de kunder, der nok kan leve med en mikrobil, men som helst vil have en af de store af slagsen som enten denne Opel Karl, VW Up, Hyundai i10 eller Kia Picanto.
Lav pris – højt udstyr
Det er dog ikke kun pladsforholdene, der taler for Karl. Prisen begynder friskt ved 84.000 kr., og så er der 20.000 kr. op til næste niveau og yderligere 20.000 kr. op til topniveauet.
Det gør Karl konkurrencedygtig også på prisen, og vælger man udgaven til 104.000 kr., får man en yderst veludstyret bil med aircondition, radio med bluetooth, fartpilot, elruder og meget mere. En vinterpakke til bare 3.500 kr. supplerer med læderrat med indbygget varme (!) samt varme i forsæderne, og så er Karl klædt bedre på til den danske vinter end mange af luksusbilerne til det tredobbelte i pris. Godt gået.
Topmodellen supplerer med sæder med læderlook, alufælge, fem pladser og en del ekstra komfort- og sikkerhedsudstyr.
Motorgangen er behagelig, responsen fornuftig, og støjen yderst afdæmpet.
Læs også: Motors test af Kia Picanto
I motorrummet på Karl finder man en nyudviklet trecylindret benzinmotor på 1.0 liter. Den har ikke turbolader, men er til gengæld ret avanceret med to overliggende knastaksler, der styrer fire ventiler pr. cylinder. Knastakslerne trækkes af en kæde, så man sparer skift af tandrem, og mellem ventilerne er der direkte benzinindsprøjtning.
Motorgangen er behagelig, responsen fornuftig, og støjen yderst afdæmpet. Sammen med en veltilrettelagt femtrins manuel gearkasse gør det kørslen enkel og komfortabel, og i det hele taget imponeres man over bilens ressourcer. Fabrikken stiller 23,3 km pr. liter i udsigt, og under vores standardiserede testmetode opnåede vi 19 km pr. liter i gennemsnit. Og det tal tør vi godt stille i udsigt, for der er ikke store forskelle på det faktiske forbrug ved bykørsel, landevej og motorvej i en Opel Karl, hvis man vel at mærke kører pænt.
Bremserne er lette at dosere, og de er endda udstyret med en anordning, så bremsetrykket fastholdes lidt efter, pedalen er sluppet, når bilen holder stille. Det gør det let at sætte bilen i gang på stejle bakker. Bremser man for fuldt tryk under kørslen, blinker stoplyset for at advare bagfrakommende.
Sikre køreegenskaber
En undvigemanøvre klarer Karl også uden falbelader, og det obligatoriske antiudskridningssystem, ESC, sikrer, at bilen følger den retning, man drejer med rattet. Det er både trygt og godt.
Affjedringen er til den bløde side, når man møder små ujævnheder på vejen, mens store huller eller lignende slår mærkbart igennem. Med fuldt læs anbefaler Opel, at man hæver dæktrykket en del, og det råd afprøvede vi med et godt resultat. Selv med meget læs på bilen blev den faktisk overraskende komfortabel og præcis i sine bevægelser, så også den del af testen er bestået.
Savner sikkerhedsudstyr
På motorvej er bilen retningsstabil, og i Tyskland nåede vi 162 km/t. uden besvær, mens de annoncerede 170 km/t. må betragtes som en teoretisk værdi. Men det andet er også rigeligt, og selv ved den hastighed var motoren moderat i sin lyd, og bilen i god balance. Men lad være med at køre så stærkt, for det koster på benzinforbruget, der med speederen i bund stort set dratter ned på 10 km pr. liter.
Opel Karl er endnu ikke testet af Euro NCAP, så vi kender ikke antallet af stjerner. En del af forudsætningerne for et fornuftigt resultat er dog til stede, men en topkarakter kan det næppe blive til. Karl mangler en automatisk nødbremse, AEB, og det er endda udstyr, der slet ikke kan tilkøbes.
Læs også: Motors test af Toyota Aygo
Topudgaven og mellemudgaven med pluspakken har ganske vist en linjevogter, der advarer, hvis man er på vej ud over sidelinjerne, og det er fint, men det er også en skam, at det ikke er med i alle versioner.
Lyset foran er af den simple H4-halogentype, og det fungerer naturligvis, men er ikke bedre end på biler for 10 år siden. Det havde været rart, hvis Opel havde anvendt sine dygtige forlygtefolk til også at skabe helt moderne lys og lygter til denne bil.
Opel Karl kører som standard på 15-tommersdæk, og det er med til at sikre et godt vejgreb til gavn for sikkerhedsniveauet. Hovedstøtterne fortil er fornuftige, mens de ved bagsædet ikke kan blive høje nok. Rattet er ikke længdejusterbart, og selebeslagene i B-stolpen ved forsæderne kan ikke justeres i højden. Det giver alt i alt et sikkerhedsniveau, der er bestået, men så heller ikke mere.
Plusser og minusser
Ved gennemgangen af bilen var der særlige områder, der gav anledning til notater. Vi tager lige de positive først: god radio med danske menuer og indbygget bluetooth-forbindelse til mobiltelefonen, god fralægningsplads rundt om førersædet, gode sæder fortil, sideruder, der kan rulles helt ned i bagdørene og flotte fælgkapsler. Og så er det generelt flotte udstyrsniveau naturligvis også en del af det, der trækker op i den samlede vurdering.
De detaljer, der trækker den modsatte vej, er primært: Udsynet skråt bagud og fra bagsædet er ikke godt, hylden over bagagerummet falder ikke selv ned, bagsædet er ikke todelt nedfældeligt, og rattet er ikke længdejusterbart. Og så det forhold, at bilen er indrettet med kun fire siddepladser (den femte plads kan tilkøbes), og at Karl ikke må trække en påhængsvogn.Der er dog ingen tvivl om, at Opel Karl er et godt køb. Den er billig i anskaffelse, ejerafgift, og forsikring, ligesom benzinforbruget er lavt. Vi har beregnet en samlet pris for at eje bilen i fem år og 100.000 km på bare 2,10 kr. pr. km, og det er noget nær det laveste niveau i nyere tid.
Alt i alt betragter vi Opel Karl som en god og kompetent konkurrent til VW Up.
I dette regnestykke er inkluderet en femårig service- og reparationsaftale, der omfatter alle planlagte servicebesøg samt uforudsete reparationer i perioden. Den koster 28 øre pr. km, og det er bestemt givet godt ud. Vi vil derudover anbefale, at man supplerer købet af bilen med en ordentlig rustbeskyttelse. Karl er bygget i Sydkorea, og nok er bilen pænt bygget, men selve rustbeskyttelsen fra fabrikken er ikke imponerende.
Garantien er på vanligt Opel-niveau: kun to år. Den mangel retter den omtalte serviceaftale dog noget op på.
Alt i alt betragter vi Opel Karl som en god og kompetent konkurrent til VW Up. Up er stadig samlet set et mulehår foran bl.a. på grund af et mere omfattende sikkerhedsudstyr, men er du træt af at se en VW Up på hvert et gadehjørne, kunne Karl sagtens være din nye, friske dreng i mikrobilsklassen.