Peugeot 208 set forfra
Biltest

Peugeot 208 – Smart og kvik minibil

Peugeot 208 har fået en mindre opdatering og byder sig til med et flot udstyrsniveau og en frisk motor. Prisen har dog samtidig passeret den magiske grænse på 200.000 kr. i denne testede udgave.
Peugeot 208 set bagfra

Motors vurdering

Peugeot 208

18,7 km/l
Benzin
204.990 kr.
  • Instrumentbord
  • Motor
  • Komfort
  • Motorstøj
  • Betjening af fartpilot
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2-liters turbomotor – 3 cylindre – forhjulstræk
  • CO2 udledning
    114 g/km
  • Effekt
    101 hk
  • Moment
    205 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.215 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    311 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:406 cm B:177 cm H:144 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,55 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Den lille franskmand har igennem længere tid været en af de mest populære minibiler i Danmark, og det forstår man fint langt hen ad vejen. Den smarte minibil lokker med et flot design, og i denne nyeste version er det fornyet for og bag med nye former på lygterne og det nye Peugeot-logo midt på fronten.

Priserne er i den forbindelse opdateret, og billigste 208’er fås nu fra omkring 170.000 kroner i en grundudgave med en motor på bare 75 hk. Den version, vi her har testet, har den kraftigere turbomotor med 100 hk, som fås fra 195.000 kroner, og vi har her testet topudgaven, Allure +, til 205.000 kroner.

Merprisen på de 10.000 kroner er absolut værd at ofre, da man både får adaptiv fartpilot med tilhørende vognbaneassistent, et bedre bakkamera med 360-gradersvisning, advarsel for biler i den blinde vinkel samt en skærm med trådløs opkobling til Apple CarPlay og Android Auto.

Førerpladsen i en Peugeot 208
Førerpladsen er som altid præget af et lille rat og et instrumenthus, man ser hen over rattet. Instrumenthuset er nu en fin skærm med tydelig visning, og man kan vælge mellem flere layouts. Fartpiloten styres fra en konsol bag rattets venstre side.

Vigtigt at overholde serviceeftersyn

Turbomotoren trækker godt og leverer et godt støjafdæmpet arbejde via gearkassens seks trin. Vi har tidligere oplevet problemer med holdbarheden af den lille trecylindrede motor, særligt når det handler om holdbarheden af tandremmen, og når det handler om olieforbruget.

Problemet er lokaliseret af fabrikken, og man kan derfor godt tillade sig at købe bilen, men det er vigtigt, at alle serviceeftersyn overholdes til punkt og prikke.

Gør man det, tilbyder Peugeot en kulance, der dækker i op til 10 år eller maksimalt 175.000 km. Men holder man ikke serviceplanen, står man selv med eventuelle problemer allerede efter fabriksgarantiens to år.

Stor midterskærm i Peugeot 208
Skærmen i midten er på 10 tommer med mulighed for trådløs opkobling til mobilens Apple CarPlay eller Android Auto. Alle menuer er på dansk.

Hvordan kører Peugeot 208?

På FDM Jyllandsringen gjorde Peugeot 208 en fin figur. Bilen er sjov og sportslig i sin stil, og den har hele tiden et godt vejgreb takket være de kraftige 16-tommerhjul. Sæderne er dog ikke lige så sportslige i sidestøtten – men o.k., det er jo heller ikke en racerbil.

Vi testede bilens evne til at bremse for en holdende bil, man ikke har set foran. Det foregik hen mod en pude, der får bilen til at tro, at der holder en bil, og her bremsede 208 op af sig selv – meget kraftigt og ret tidligt.

Den advarer desuden med lyd- og lysadvarsler, og det fungerede fint op til 50 km/t., som er den maksimale hastighed, vi tester ved.

Vi testede også, om bilen selv kunne bremse, hvis man er ved at bakke ind i f.eks. et legende barn. Det kunne den ikke, men den advarede dog via p-sensorernes funktion, ligesom billedet på bakkameraet afslørede forhindringen.

Person på bagsædet i en Peugeot 208
Bagsædepladsen er bedre, end man kunne frygte, og der er god mulighed for at få fødderne ind under forsædet. Der er isofixbeslag til autostole ved de to yderpladser.

Hvor god plads er der i Peugeot 208?

Førerpladsen giver oplevelser, der stikker i begge retninger. Det er fint med den nye skærmløsning i instrumenthuset, og skærmen i midten er ligeledes godt indrettet. Men det lille rat kræver tilvænning, og har man lange ben, kniber det lidt med at få plads til fødder og knæ i den lille fodbrønd.

Man sidder godt i sæderne, men det er ikke helt let at justere ryglænshældningen via drejegrebet. Ved bagsædet er der rimelig plads, når man først er kommet ind i bilen. Fødderne finder let plads under forsæderne, men de små vinduer giver alligevel en lidt klaustrofobisk fornemmelse.

Bagagerummet er på 311 liter, hvilket er pænt for klassen. Peugeot 208 må udstyres med anhængertræk, og bilen må trække op til 1.200 kg, hvis påhængsvognen har bremser, og ellers maksimalt 580 kg.

Instrumenthus over rattet i en Peugeot 208
De to instrumenter er digitalt udformet, og omdrejningstælleren løber mod uret, som det efterhånden er blevet almindeligt hos Peugeot.

Noter fra testblokken

Fra vores noter kan vi på plussiden fremhæve den lette betjening af klimaanlægget via knapper og ikke selve skærmen (som man desværre ser i flere og flere biler), en elektrisk aktiveret p-bremse og at der altid er lys i baglygterne.

På minussiden har vi bl.a. noteret, at det er besværligt, at bilen skal startes med en nøgle og ikke en trykknap, som man ser i mange nye biler, og at bakspejlet optager en stor del af forrudens areal, så det spærrer for udsynet.

Skiltegenkendelsen var ikke imponerende, og så savner vi læselys ved bagsædet. Forlygterne er af LED-typen på versionerne Allure- og Allure +, og det er fint.

Bagagerum med blå kuffert i en Peugeot 208
Bagagerummet er på 311 liter, og det er ret simpelt indrettet. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele.

Hvor langt kører Peugeot 208 på literen?

Under vores testrute med en blanding af motorvej, landevej og bykørsel kørte vi snit 20 km pr. liter, hvilket faktisk er noget bedre end fabrikstallets 18,7 km pr. liter.

Vi har beregnet, hvad det koster at holde bilen kørende i fem år og 100.000 km, når alt regnes med. Så lander km-prisen på 3,55 kroner, hvilket modsvarer 71.000 kroner om året. Det er i den høje ende af feltet, når vi regner på de tilsvarende priser for konkurrenterne.

Garantien på Peugeot 208 er i øvrigt på bare to år, og den lever dermed ikke op til FDMs minimumskrav til garantier på nye biler, som er tre år eller 100.000 km.

Men alt i alt er Peugeot 208 en smart og moderne indrettet bil, som – hvis den passer i størrelse og pris – giver mange gode oplevelser på vejen.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve