Toyota Yaris set forfra, mens den kører på en vej
Biltest

Toyota Yaris – Bedste billige minibil i 2024

Toyota Yaris er ikke den billigste minibil, men samlet set alligevel den bedste. Det er konklusionen, efter vi har testet både Yaris og de fleste af konkurrenterne. Gode køreegenskaber og en fin garanti taler for bilen.
Toyota Yaris set bagfra, mens den kører på en vej

Motors vurdering

Toyota Yaris

18,9 km/l
Benzin
210.990 kr.
  • Køreegenskaber
  • Motor
  • Komfort
  • Udsyn
  • Nøglestart
  • Skiltegenkendelse
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5-liters motor – 3 cylindre – forhjulstræk
  • CO2 udledning
    125 g/km
  • Effekt
    125 hk
  • Moment
    153 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.045 kg
  • Maks. påhængsvægt
    850 kg
  • Bagagerum
    286 liter
  • Akselafstand
    256 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:394 cm B:175 cm H:150 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,50 kr./km

Sikkerhed

2020
Luk

Den blev Car of the Year tilbage i 2021, og nu har den netop fået en opdatering af den meget milde slags. Det er primært detaljer for og bag, der er ændret, men det gør ikke så meget, for udgangspunktet var godt.

Billigste udgave koster lige under 200.000 kroner, og her har vi fået fat i en Style-udgave til 211.000 kroner. I forhold til grundudgaven er den så udstyret med 16”-alufælge, LED-lygter foran og en køler i sort højglans.

Man kan derfor snildt klare sig med den billigste udgave, hvis man vil holde budgettet under den magiske grænse på 200.000 kr.

Førerpladsen i en Toyota Yaris
Førerpladsen er velordnet. Instrumenthuset rummer to viserinstrumenter, hvilket er sjældent i dag. Der er dog mulighed for at se hastigheden digitalt på det lille display i midten.

Hvordan kører Toyota Yaris?

I alle tilfælde er bilen udstyret med en trecylindret motor på 1.5 liter, som yder hele 125 hk. Det er ret meget i forhold til konkurrenterne, og det er en af årsagerne til, at bilen føles letkørt, uden at den af den grund er direkte hurtig.

Yaris sælges oftest med hybridmotoren, men her er det altså udgaven med manuelt gear, vi har valgt at se nærmere på. Det holder prisen nede.

Uanset udstyrsniveau har alle udgaver sikkerhedspakken Toyota Safety Sense som standard, og den omfatter bl.a. en adaptiv fartpilot og en avanceret nødbremse. I denne nye udgave er det forbedrede kameraer og sensorer, der understøtter funktionen, der dermed er blevet mere præcis i sin måde at reagere på.

Det oplevede vi på både motor- og landevej, hvor bilens assistentsystemer på fin vis hjalp med både at fastholde bilen i vejbanen og advare, hvis der var fare på færde. Det er let at aktivere og deaktivere systemerne via knapper på rattet.

Stor skærm i Toyota Yaris
Skærmen i midten er på 9” og indeholder DAB-radio samt mulighed for trådløs opkobling af mobile via Apple CarPlay eller Android Auto.

Toyota Yaris er udstyret med den nyeste generation af fabrikkens automatiske nødbremse, der bremser for holdende biler eller cyklister og fodgængere.

Vi testede den ved hastigheder op til 50 km/t., og her fungerede den meget flot, idet den først advarede om faren og dernæst bremsede bilen flot ned, så den holdt lige foran puden, men uden at ramme den.

Vi testede også, om bilen selv kunne bremse, hvis man er ved at bakke ind i f.eks. et legende barn. Det kunne den desværre ikke i denne udgave, og da denne udgave heller ikke har p-sensorer, var det kun billedet på bakkameraet, der kunne advare om forhindringen.

Person sidder på bagsædet i en Toyota Yaris
Der er langt bedre plads ved bagsædet, end man kunne frygte, når man ser det udefra. Der isofixbeslag ved yderpladserne, håndtag i loftet, og flaskeholder mellem forsæderne. Men vi savner USB-udtag til bagsædet.

Hvor god plads er der i Toyota Yaris?

Brugsmæssigt overrasker Yaris med sin ret gode bagsædeplads, der er bedre, end det man kunne frygte, når man ser bilens størrelse med en længde på blot 394 cm. Bilens korte længde afsløres dog ved bagagerummet, der med sine 286 liter hører til blandt klassens mindre rum.

Yaris må udstyres med et aftageligt anhængertræk, og det koster monteret med en 13-polet stikdåse 14.588 kroner. Med det monteret må bilen trække op til 850 kg, hvis påhængsvognen har bremser, og ellers kun 550 kg.

På vores testrute med en blanding af motorvej, landevej og bykørsel kørte vi snit 19 km pr. liter, hvilket dermed næsten ramte fabrikstallets 18,9 km pr. liter.

Vi har beregnet, hvad det koster at holde bilen kørende i fem år og 100.000 km, når alt regnes med. Så lander km-prisen på 3,50 kroner, hvilket modsvarer 70.000 kroner om året. Det er en pris, der er lidt højere end gennemsnittet for feltet, når vi regner på de tilsvarende priser for konkurrenterne.

Bagagerum med blå kuffert på en Toyota Yaris
Bagagerummet hører med sine bare 286 liter til blandt de mindre i klassen. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele.

Noter fra testblokken

Fra notesblokken har vi på minussiden, at advarslen for fartoverskridelser er svær at slå fra, og at bagdørene ikke åbner så meget, hvilket kan genere, når man skal montere en autostol. Det er også ærgerligt, at der ikke er lys i baglygterne, når man kører med kørelys.

På plussiden har vi noteret den fine skærm i midten med mulighed for trådløs Apple CarPlay og Android Auto, samt bilens meget fine køreegenskaber på både FDM Jyllandsringen og på alle offentlige veje.

Og så er fabriksgarantien glimrende med mulighed for en forlængelse, indtil bilen er 10 år, eller til den har kørt 185.000 km. Det kræver, at man holder de planlagte serviceeftersyn hos Toyota.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve