Peugeot 308 forfra
Biltest

Peugeot 308 - skærmtrolden

Den nye Peugeot 308 har erstattet et hav af knapper med en enkelt trykfølsom farveskærm. Herfra betjenes alle bilens funktioner enkelt, og det er med til at gøre bilen til en sjov oplevelse. Motor tager dig indenfor og peger på bilens stærke og svage sider.
Peugeot 308 bagfra

Motors vurdering

Peugeot 308

27,0 km/l
Diesel
273.670 kr.
  • Førerplads
  • Motor
  • Udstyr
  • Bagsædeplads
  • Ikke danske menuer
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    95 g/km
  • Effekt
    116 hk
  • Moment
    270 Nm
  • Topfart
    196 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.395 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    470 liter
  • Akselafstand
    262 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:425 cm B:186 cm H:146 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 22 km/l
  • Beregnet økonomi 3,30 kr./km

Sikkerhed

2013
Luk

Peugeot er inde i en rivende udvikling, hvor alle modeller fornyes fra ende til anden. Først kom 208, så 2008, og nu er det blevet tur til 308, der befinder sig i det, vi også kalder Golf-klassen. Navnet er bevaret fra forgængeren, idet alle Peugeot-modeller fremover skal ende på 8, men der er tale om en helt ny bil, der på alle måder skiller sig ud fra forgængeren.

Og lad os slå fast med det samme: Det er der kommet en meget vellykket bil ud af. Under motorhjelmen finder vi de nye, økonomiske trecylindrede benzinmotorer, inde i bilen har en stor farveskærm erstattet de traditionelle knapper, og en nyudviklet platform har slanket bilen med 140 kg. Hertil skal lægges en velindrettet førerplads, meget fine køreegenskaber og en relativt fin samlet driftsøkonomi.

Billigste udgave af Peugeot 308 koster godt 200.000 kr., men den mangler meget af det omtalte udstyr. Den udgave, man reelt vil købe, koster fra 234.000 kr. Det er til gengæld mindst 30.000 kr. billigere end en tilsvarende VW Golf, men stadig lidt dyrere end Hyundai i30 og Kia Ceed.

Læs også: Motors gruppetest fra 2018 af 10 biler i mellemklassen

Vi sætter os direkte ind bag rattet i bilen og konstaterer, at indretningen i den grad har skiftet form og funktion. Rattet er et lille, lavt læderrat, og instrumenterne er flyttet op oven på instrumentbordet, så man ser dem hen over rattet i stedet for gennem rattet.

Instrumentbordet er stort set renset for knapper, og i stedet finder vi en stor trykfølsom skærm i midten, hvorfra man kan styre alt fra radio til navigationsanlæg, klimaanlæg og tripcomputer. Betjeningen af skærmen er let, og langs skærmens sider er der menupunkter, hvorfra man kan skifte mellem de forskellige funktioner ved et enkelt tryk.

Det virker godt og er en hel del lettere at bruge end de systemer, vi er vant til i biler med mange små, gnidrede knapper. Men det er ærgerligt, at man ikke har ofret de få kroner, det koster at få menuerne oversat til dansk. Der dukker mange tekstbeskeder op, og er man ikke god til engelsk, tysk eller fransk, kan det være svært at få fuldt udbytte af det nye skærmsystem.

Vores oplevelse af bilen set fra førerens sæde er alligevel meget positiv. Kørestillingen er god, og det lille læderrat giver en god føling med bilen.

Særligt idéen med at placere den digitale hastighedsviser lige oven over rattet er rigtig god, for her har man let ved at aflæse farten, uden at øjnene for alvor slipper vejen. Til gengæld er de to designer­viser­instrumenter ikke lette at aflæse, og omdrejningstælleren, der går fra højre mod venstre, er et direkte forvirrende indslag.

Peugeot 308 kabine
Instrumentbordet er enkelt og lækkert. Fra det lille rat kan man styre musik og telefoni, og instrumenterne sidder højt, så man ser dem hen over rattet.

Mangler fralægningsplads

Man sidder godt i forsæderne. Ryglænshældningen kan justeres trinløst fra et drejegreb, der kan nås uden de store falbelader. Til gengæld er hovedstøtterne ikke rigtig gode for høje personer. Den nederste del af dem trykker på skulderbladet, og det er ikke rart i længden.

Der er varme i forsæderne som standard, og nu er knapperne rykket fra sæderne ind i midterkonsollen, og det er et skridt i den rigtige retning. Men de er stadig skjult af gearstangen, og det er svært at se, hvad de er indstillet til.

Fralægningspladsen er blevet bedre, men den er ikke helt god. Der er en ikke særlig dyb kopholder, og det er svært at få plads til en telefon eller et bundt nøgler. Det er sært, at franskmændene stadig finder det unødigt at lave ordentlig fralægningsplads, når andre bilmærker prioriterer netop denne del af bilens brugsværdi.

Peugeot 308 gear
Alle udgaver af Peugeot 308 har sekstrins manuel gearkasse som standard. Gearskiftene foregår egentlig præcist nok, men selve skiftemekanismen støjer en del, hvilket trækker ned i helhedsindtrykket.

Kører forbløffende godt

Man mærker tydeligt, at den nye Peugeot 308 er bygget over en helt ny platform. Der er kommet vældig fint styr på hjulenes bevægelser, og når man kører gennem sving og kurver, overraskes man af bilens evne til at følge kurven præcist selv ved høj hastighed.

Også affjedringen virker meget vellykket. Den er ikke helt så blød som ventet, men samlet set er der så godt styr på hjulenes bevægelser, at man kun kan begejstres. Det er meget flot.

Bremserne er også lette at dosere, og skal der virkelig bremses, reddes man af et godt bid fra starten. I så fald advares bagfrakommende bilister af blinkende stoplygter og et havariblink, der automatisk slås til.

Skal man sætte i gang på stejle bakker, kan man glæde sig over den automatiske bremsehjælp, der sørger for, at bilen ikke ruller baglæns, når man flytter foden fra bremsen til speederen for at sætte i gang.

Peugeot har også udviklet en automatisk nødbremse, der kan bremse bilen, hvis man er ved at køre op i bilen foran. Det fås desværre kun som ekstraudstyr til topmodellen, og det er ikke godt nok. Her bør Peugeot følge de nye signaler fra bl.a. Euro NCAP og straks få det gjort til standard på alle modeller.

Peugeot 308 baglygte
Baglygten er med LED-teknik, og de tre lodrette streger skal ifølge designerne symbolisere „rifterne” fra en aggressiv løvepote.

Fine turbomotorer

Motorprogrammet i Peugeot 308 omfatter en trecylindret benzinmotor på 1.2 liter, en firecylindret turbomotor på 1.6 liter og en 1.6-liters dieselmotor. Begge 1.6-litersmotorer fås i to effektudgaver.

Vi har prøvet den kraftigste dieselmotor med 116 hk og benzinmotoren på 1.6 liter med 125 hk. Begge er udstyret med en turbolader, der øger effekten og mindsker forbruget.

På papiret kan dieselmotoren køre 27 km/l, mens benzinmotoren kan køre 17,9 km/l. Vi satte dem ud på en duel for at afprøve den påstand i praksis. Her kørte benzineren 15,6 km/l, mens dieselmotoren klarede 22,0 km/l. Det er værd at bemærke, at det er dieselbilen, der har sværest ved at nærme sig fabrikstallet, og at det derfor i praksis vil være knap så økonomisk fordelagtigt at køre i en dieselbil, som man kunne tro.

Men med udgangspunkt i vores konkrete forbrugstal har vi alligevel beregnet, at man ikke engang behøver at køre 10.000 km om året, før det kan svare sig at køre diesel. Om det så også passer ind i ens kørselsmønster, er en anden sag. Vi anbefaler, at man kun vælger diesel, hvis man kører så langt, at motoren bliver ordentlig driftsvarm hver gang – det vil sige mere end ca. 20 minutters kørsel pr. køretur.

Rent oplevelsesmæssigt var begge motorer gode. Dieselmotoren er lidt mere støjende ved lave omdrejninger, men i begge motorer kunne vi nyde et lavt støjniveau takket være en langbenet gearing i begge biler. Motorerne imponerer således, og vi vil derfor primært lade kørselsbehovet afgøre valget. Kører man kun ganske lidt, er det vores vurdering, at den lille 1.2-liters benzinmotor endda vil være tilstrækkelig.

Endnu fås Peugeot 308 ikke med automatgear, og det er givetvis noget, der vil holde potentielle købere væk. I forbindelse med introduktionen af stationcaren næste år udvides motorprogrammet med to udgaver af den trecylindrede benzinmotor med turbo. Så er det muligt, at der også kommer udgaver med et selvskiftende gear.

Peugeot 308 bagagerum
Bagagerummet er flot beklædt og ganske rummeligt. Bagsædets ryglæn kan foldes forover, men det efterlader en kant ned til gulvet. Herunder findes et lille rum samt et lappekit med tilhørende kompressor. Vi savner et 12-voltsudtag i bagagerummet.

Kneben bagsædeplads

Hører man til dem, der hovedsageligt benytter bilen med en eller to ombord, så er 308 utvivlsomt et godt køb. Så vil man glæde sig over bilens mange gode detaljer omkring forsæderne og muligheden for lejlighedsvis at have flere med i bilen.

Hører man derimod til dem, der skal have plads til børn i autostole eller langlemmede teenagere, så er bilens begrænsede bagsædeplads et minus, og det er netop på denne konto, at vi nedgraderer 308 fra fem til fire stjerner. Pladsforholdene er ganske enkelt ikke til mere. De pladskrævende bør nok vente på stationcarudgaven, der dukker op i forsommeren til næste år.

Mens pladsforholdene ved bagsædet er mindre gode, ser det bedre ud med bagagerummet. Her vil alle nyde godt af det store rum på 470 liter. Den praktiske del af bilen fortsætter endda helt ud til en eventuel trækkrog, idet Peugeot 308 må trække op til 1.400 kg.

Peugeot 308 er netop testet af Euro NCAP, men det detaljerede resultat forelå ikke tidsnok til, at det kunne komme med i denne test. Det kan man derfor læse mere om på FDMs hjemmeside.

Peugeot 308 bagsæde
Loftshøjden bagi er fin, men knæpladsen er for kneben. Der er et fint midterarmlæn med kopholdere, og der er gennemlæsningsåbning i ryglænet.

Kun to års garanti

Peugeot sælger sine biler med en simpel toårig fabriksgaranti, og det lever på ingen måde op til FDMs mindstekrav, som er tre år eller 100.000 km. Peugeot tilbyder dog et produkt, hvor man for en fast pris kan få en garantilignende dækning i en periode frem til og med bilens femte år eller 100.000 km. En sådan dækning koster 6.595 kr. en gang for alle og kan være givet godt ud, da der erfaringsmæssigt er mange dele, der kan volde problemer på en ny bil – også efter at den er blevet to år gammel.

Vil man være helt sikker på de økonomiske rammer, kan man tegne en service- og reparationsaftale på bilen. Så får man for et fast beløb adgang til alle serviceeftersyn og eventuelle uforudsete reparationer i den valgte periode. For en periode på fem år og 100.000 km koster en sådan aftale 29 øre pr. km, eller hvad der svarer til 5.800 kr. pr. år. Det er Motors vurdering, at en sådan aftale kan være en god idé, hvis man ellers kender sit kørselsbehov i de kommende år.