Renault Clio set fra siden
Biltest

Renault Clio – Fokus på føreren og ikke på passagererne

Renault Clio fås fra kun 160.000 kr., og har man rattet i hænderne, er den en fornøjelse at køre og sidde i. Men ved bagsædet er pladsen så kneben, at børnefamilier kan få problemer.
Renault Clio set bagfra

Motors vurdering

Renault Clio

19,2 km/l
Benzin
172.990 kr.
  • Køreegenskaber
  • Komfort
  • Interiør
  • Radiobetjening
  • Bagsædeplads
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0-liters turbomotor – 3 cylindre – forhjulstræk
  • CO2 udledning
    118 g/km
  • Effekt
    90 hk
  • Moment
    160 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.082 kg
  • Maks. påhængsvægt
    900 kg
  • Bagagerum
    301 liter
  • Akselafstand
    258 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:405 cm B:180 cm H:144 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,30 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Clio er efterhånden en klassiker i minibilklassen, idet første udgave har mere end 30 år på bagen. I denne opdaterede version har bilen fået en let ændret front og bagende, og samtidig er priserne justeret en smule, så billigste udgave nu kan fås helt nede fra 160.000 kroner.

Så får man dog en bil uden mange dikkedarer, men for nogle vil det givetvis være tilstrækkeligt. I denne testede udgave er bilen forsynet med en 1.0-liters turbomotor med tre cylindre og en ydelse på 90 hk. Den fås i to udstyrsniveauer, og her er det den billigste variant, Evolution, til 173.000 kroner, som vi har haft fingre i.

Det lyder som en god pris, men man skal have med i sine betragtninger, at bilen i så fald ikke har alverden af udstyr og således heller ikke f.eks. adaptiv fartpilot.

Vil man gerne have den detalje med i købet, skal man op i udstyrsniveauet Techno og derefter købe en udstyrspakke til 10.000 kroner, hvorved den samlede pris lander på 203.000 kroner, og så forsvinder prisfordelen.

Førerpladsen i en Renault Clio
Førerpladsen føles rar, lys og luftig, og man sidder godt i sædet. Der er et digitalt instrumenthus, og fra rattet styres fartpiloten, der ikke er adaptiv.

Adaptiv fartpilot fås ikke

Bag rattet nyder man først og fremmest et godt førersæde og en lys og luftig kabine med god plads ved forsæderne. Instrumenthuset er godt indrettet med mulighed for at vælge mellem flere visninger på skærmen i midten.

På motorvejen kan man via en knap til venstre for rattet slå vognbaneassistenten til og fra. Motoren trækker også godt, og med seks gear holdes omdrejningstallet pænt nede ved motorvejskørsel. Vi noterede os dog en del dækstøj.

Den standardmonterede vognbaneassistent fungerer godt, men på mindre veje er det dog bedst at slå den fra, og det foregår let via en knap til venstre for rattet. Men vi savner muligheden for en adaptiv fartpilot i denne udgave, og det trækker ned.

Stor skærm i Renault Clio
Skærmen er som udgangspunkt uden navigationsanlæg, men har indbygget DAB-radio. Der er desuden mulighed for trådløs opkobling af Apple CarPlay og Android Auto.

Hvordan kører Renault Clio?

På FDM Jyllandsringen demonstrerede bilen gode køreegenskaber med en meget direkte styring, der lige kræver lidt tilvænning. Det går dog hurtigt, og så kan bilen styres præcist gennem alle manøvrer. Kørepositionen er også her meget komfortabel.

Bilen er udstyret med en automatisk nødbremse, der bremser for holdende biler, motorcykler, cyklister og fodgængere. Vi testede den ved hastigheder op til 50 km/t., og her fungerede den fint, idet den først advarede om faren og dernæst bremsede bilen meget kraftigt ned, når vi bevidst valgte ikke at gøre noget selv.

Vi testede også, om bilen selv kunne bremse, hvis man er ved at bakke ind i f.eks. et legende barn. Det kunne den ikke, men den advarede dog via p-sensorernes funktion, men det var også eneste advarsel, idet bilen ikke havde et bakkamera.

Person på bagsædet i en Renault Clio
Det er muligt for en voksen at sidde ved bagsædet, men knæpladsen er kneben. Der er isofixbeslag til autostole ved de to yderplader.

Hvor god plads er der i Renault Clio?

Clio hører til blandt de mindre biler i klassen, og det påvirker naturligvis brugsværdien. Det mærkes særlig ved bagsædet, hvor pladsen føles kneben.

I denne udstyrsversion var der hverken lys ved bagsædet, håndtag i loftet, usb-stik eller lommer bag forsædernes ryglæn. Til gengæld er der to isofix-beslag ved bagsædet og et ved forsædet, og man kan derfor let montere autostole i bilen.

Bagagerummet er også udmærket i sin form og kan snildt bruges i hverdagen. Renault Clio må udstyres med anhængertræk, og bilen må trække op til 900 kg, hvis påhængsvognen har bremser, og ellers højest 585 kg.

Knapper i en Renault Clio
Klimaanlægget med de tre store drejeknapper er standard. Det er let at betjene, og det fungerer fint.

Noter fra testblokken

På minussiden har vi noteret os det lidt pauvre udstyrsniveau, hvor vi bl.a. savner et bakkamera og en bedre fabriksgaranti end de blot to år, der følger med bilen.

På plussiden har vi noteret os en nøglefri betjening af bilen, de indbyggede p-sensorer, varme i rattet, klimaanlæg og trådløs Apple CarPlay/Android Auto.

Vi er også glade for, at baglyset altid er tændt under kørslen. Alarmen for at overskride fartgrænsen slås fra via den store skærm i midten, og det foregår med fire tryk på skærmen, men det er rimelig intuitivt.

Bagagerum med blå kuffert i en Renault Clio
Bagagerummet er simpelt udformet og rummer 301 liter. En justerbar bagagebund kan tilkøbes for 2.000 kroner.

Hvor langt kører Renault Clio på literen?

Under vores testrute med en blanding af motorvej, landevej og bykørsel kørte vi snit 20 km pr. liter, hvilket faktisk er noget bedre end fabrikstallets 19,2 km pr. liter.

Vi har beregnet, hvad det koster at holde bilen kørende i fem år og 100.000 km, når alt regnes med. Så lander km-prisen på 3,30 kroner, hvilket modsvarer 66.000 kroner om året. Det er på niveau med gennemsnittet af feltet af minibiler, når vi regner på de tilsvarende priser for konkurrenterne.

Garantien på Renault Clio er i øvrigt på bare to år, og den lever dermed ikke op til FDMs minimumskrav til garantier på nye biler, som er tre år eller 100.000 km.

Samlet set er Renault Clio en økonomisk bil, der byder på gode forhold for køreren, men hvor resten af passagerernes komfortniveau ikke er i top.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve