Skoda Octavia Combi - plads og fornuft
Motors vurdering
Skoda Octavia Combi
- Plads
- Komfort
- Udstyrsmuligheder
- Standardudstyr
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning142 g/km
-
Effekt150 hk
-
Moment250 Nm
-
Topfart214 km/t.
-
Acc. (0-100)8,3 sek.
-
Køreklar vægt1.302 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum610 liter
-
Akselafstand269 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:467 cm B:181 cm H:147 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,75 kr./km
Skoda Octavia er kendt for sin rummelighed, men nogle gange bliver kongen stødt af tronen. I kategorien bagagerum, hvor Octavia byder på 610 liter, er den officielt trumfet af den nye Kia Ceed stationcar, der bryster sig med 625 liter.
Men virkeligheden viser sig anderledes end laboratoriemålene. Under vores dueltest (i Motor 02/2019) fyldte vi begge bilers bagagerum med fodbolde (Select størrelse 5). Og her kunne der kun være 48 bolde i Kia Ceed (heraf tre under gulvet), mens vi fik plads til hele 62 bolde i Skoda Octavia.
Læs også: Motors test af Kia Ceed SW - moderne og rummelig familiebil
Vi kravler en række frem, og sætter os til rette på bagsædet. Også her imponerer Octavia. For selvom en 1.86 m høj fører som undertegnede sætter sig godt til rette, så er der rigeligt med plads til, at selvsamme voksne kan sætte sig til rette på bagsædet bagved.
Den midterste plads er lidt hæmmet af en bred kardantunnel ved fødderne, men det trækker op, at der er friskluftdyser til bagsædet, der findes på Style og dyrere versioner. Det gør Octavia til en god bil til to-børns-familierne.
Alderen viser sig
I kabinen har Skoda „satset“ på det sikre med lidt kedelige materiale- og farvevalg. Kvaliteten er god, men den føles ikke lækker.
Den har dog fået en flot 8” trykskærm, hvor Apple CarPlay er standard. Android Auto kan fungere på nogle mobiltelefoner. Selvom Octavia er fra 2013, så er den løbende blevet opdateret teknisk og kan bl.a. fås med digitale instrumenter, der giver Octavia et markant visuelt løft i kabinen.
Læs også: Motors gruppetest af biler i Octavias klasse
Octavia har fået den nye 1.5-liters motor, som alle andre Audi-, Seat-, VW- og Skoda-modeller har fået. Motoren kører på to cylindre, når der er lav belastning og ellers på fire cylindre. Det skal hjælpe med at køre langt på literen. Motoren trækker godt og fleksibelt.
Testbilen havde et dobbeltkoblings automatgear. Det betyder, at den kører længere på literen end et traditionelt automatgear, samtidig med at du har meget bløde gearskift. Enkelte gange kan den opføre sig lidt pudsigt ved tilkobling i første gear og bakgearet. Det oplever man ikke med en traditionel automatgearkasse.
Pladsmesteren på pension
Skodaen er udpræget komfortorienteret. Lidt spøjst var testbilen udstyret med 18”-fælge, og de går mod Octavias karakter og er med til at ødelægge helhedsoplevelsen af en komfortabel cruiser.
Octavia fås også med flere former for køreassistenter, og her virker især den adaptive fartpilot. På grund af vejret oplevede vi dog flere gange, at sensorerne blev dækket med is og dermed ikke virkede. Det er knapt så imponerende.
Læs også: Motors test af VW Golf - praktisk og nøjsom
Octavia er en ældre bilmodel, men ser du på mulighederne for tilkøb af udstyr, virker den ikke bedaget i forhold til konkurrenterne. Men allerede næste forår bliver den nye generation Octavia præsenteret, og her ventes en større overhaling af modellen. Så selvom Octavia er en pladsmester, der vil gøre mange familier glade, står den samtidig overfor snarlig pensionering.
Er du typen, der venter spændt på nye gadgets, så vent på afløseren. Vil du bare have en pladsmester til hele familien, så vent på de sidste kampagnemodeller, der skubbes ud, før afløseren kommer på markedet. I løbet af 2019 er prisen allerede faldet med over 10.000 kr., så der skal nok komme tilbud, hvor fokus bliver på mere udstyr, og de kampagnemodeller skal nok blive interessante.