VW Golf forfra
Biltest

VW Golf - praktisk og nøjsom

En ny benzinmotor, der kan køre på blot to cylindre, sikrer et lavt benzinforbrug og en god oplevelse i en ellers ret vellykket VW Golf.
VW Golf bagfra

Motors vurdering

VW Golf

20,4 km/l
Benzin
261.596 kr.
  • Motor
  • Forbrug
  • Førerplads
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    113 g/km
  • Effekt
    130 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.280 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    262 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:426 cm B:180 cm H:149 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 23 km/l
  • Beregnet økonomi 3,10 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

Alle kneb gælder, når det handler om at bringe bilernes forbrug ned. Cylinderfrakobling er et af de mere avancerede. VW Golf har haft det i nogle år, hvor en 1.4-liters firecylindret benzinmotor skiftevis kunne køre på fire eller to cylindre.

 

Golf er med denne motor og manuelt gear stadig en af de mest benzinøkonomiske biler på markedet.

Men nu er motoren opdateret med et lidt større slagvolumen – 1.5 liter – og ikke mindst en mere avanceret antiforurening, som bl.a. inkluderer et partikelfilter. Noget vi tidligere kun kendte fra dieselbiler, men som har fundet vej til benzinbilerne, så også partiklerne fra disse motorer kan elimineres. Formålet med cylinderfrakoblingen er naturligvis at sænke forbruget under let belastning til gavn for både miljøet og førerens pengepung.

Vi har tidligere testet VW Golf med denne motor. Det var med automatgear, og da blev den vinder af Motors gruppetest af netop 10 biler i Golf-klassen.

VIDEO: Se nærmere på VW Golf

Fokus på manuelt gear

Modsat gruppetesten har vi denne gang udstyret VW Golf med et manuelt gear og den nye firecylindrede 1.5-liters benzinmotor med turbo og 130 hk. Den har her en sekstrins manuel gearkasse, men desværre ikke den nye og avancerede hybridteknik, som ellers følger med, hvis man bestiller den med automatgear.

Den Golf, vi havde med i gruppetesten, havde netop den nye hybridteknik og kørte hele 24 km pr. liter på vores testrute. I denne udgave med manuelt gear (og uden hybridteknik) nåede vi 23 km pr. liter, og vi var således ret tæt på at gentage resultatet. Golf er med denne motor og manuelt gear stadig en af de mest benzinøkonomiske biler på markedet.

Læs også: Motors gruppetest af 10 biler i Golf-klassen

Motoren føles stærk og går ret tyst, og modsat de første 1.4-liters motorer med cylinderfrakobling kan man stort set ikke mærke, når motoren skifter mellem at gå på to eller fire cylindre. Det er med andre ord en perle af en motor. Det manuelle gear fungerer fint i samarbejdet med en koblingspedal, der er let at  dosere.

VW Golf kabine
Er man vant til at køre VW, føler man sig straks hjemme bag rattet i en Golf. Alt er stort set, som det plejer, men det er ikke dårligt. Den store 8-tommer skærm er standard, men Apple CarPlay skal tilkøbes for hele 2.695 kr.

Komfort eller sport

Vi tog Golf med på en testrute, der omfattede bykørsel, landevej, motorvej og en del runder på FDM Sjællandsringen. Køreindtrykket tegner et billede af en meget velkørende bil. VW Golf kører forbilledligt godt, og er en bil, man lynhurtigt bliver dus med, og som leverer komfortabel kørsel på alle vejtyper. For dem, der søger en bil, der ’bare’ skal levere stabil kørsel uden at gøre for meget opmærksom på sig selv, er Golf derfor det bedste valg. Uden tvivl.

Læs også: Motors test af den nye Ford Focus

På banen testede vi bilens nødbremse, der kunne bremse op til omkring 40 km/t, før puden blev ramt ved lav fart. Det er flot, men ikke blandt markedets bedste resultater – måske et område, hvor bilens alder trykker en smule. Adaptiv fartpilot er derimod standard i Golf, og kører man med den, vil nødbremsen bremse blødt og sikkert også ved højere hastigheder.

Det kræver dog, at der hele tiden er en bil foran. Men samlet set giver systemet en klar sikkerhedsmæssig fordel, og vi er store tilhængere af systemet. Man får dog først fuld gavn af den adaptive fartpilot i biler med automatgear, og vi vil derfor anbefale, at man ofrer merprisen til det velfungerende DSG-gear.

VW Golf bagagerum
380 liter er flot for et bagagerum i mellemklassen. Det er reelt i sin form, og der er ekstra rum under gulvet. Bagsæderne lægges let ned og efterlader et plant gulv.

Meget rummelig kabine

Inde i bilen mødes man af en kabine, der kan rumme fire voksne uden problemer, og fem i alt, hvis nogle af dem er børn. Er der lidt presset på bagsædet, hjælper det, at der er friskluftdyser.

Det mærkes, at VW Golf er ganske omhyggeligt konstrueret. Den har en smart bund i bagagerummet, der kan placeres i to niveauer, der er ekstra rum under gulvet, og bagsædets ryglæn kan superlet foldes forover uden at komme i konflikt med sikkerhedsselerne. Når ryglænet er foldet frem, dannes der et helt plant gulv.

Læs også: Motors test af VW Golf med automatgear

Ved  forsæderne virker VW Golf gennemtænkt med sine fralægningspladser og smarte løsninger. Sidstnævnte er f.eks. den store og letbetjente skærm, der er standard, og som virker mere moderne end hos flere af konkurrenterne.

Et ret stort minus er det dog, at hvis man tilkøber navigationsanlæg, så kan det ikke tale dansk, selvom alle menuer er på dansk. Det kunne derfor tale for at bestille bilen med Apple CarPlay til næsten 2.700 kr. ekstra. På den måde kan man benytte mobiltelefonens navigationsanlæg, som taler dansk. Det kræver dog, at man har en iPhone. Har man en Android-baseret telefon, må man vente noget endnu, før man på samme måde kan koble den til en Golf.

VW Golf sikkerhedssele
VW Golf har flere små detaljer, som man bliver glad for i hverdagen. F.eks. er sikkerhedsselen ved bagsædet placeret, så den ikke kommer i klemme, når man rejser sæderyggen op. En anden god ting ved bagsædet er, at der er armlæn – og med kopholdere. Sådan.

Flot udstyret

I udstyrsniveauet Comfortline er Golf som udgangspunkt godt udstyret. Men vil man desuden have parkeringshjælp og nøglefri adgang lander prisen for en VW Golf på 276.000 kr. Et automatgear koster 18.000 kr. ekstra til VW Golf, og vil man gerne have bilen som stationcar, er merprisen blot 5.000 kr. til en Golf Variant. Det er i begge tilfælde billigere end hos mange af konkurrenterne, og noget der får det økonomiske til at falde ud til fordel for VW Golf.

Vi har regnet på, hvad det koster at holde den testede bil over fem år og 100.000 km. Her lander km-prisen på 3,10 kroner alt inklusive, og det er et gunstigt niveau, hvilket også taler for Golfen.

Ny bil? Lad FDM biler.dk hjælpe dig med at finde den rigtige

VW tilbyder desværre kun købelovens to års reklamationsret, så en service- og reparationsaftale er bestemt værd at overveje.

Når vi samlet set skal vurdere VW Golf, så er det tydeligt, at der er tale om en glimrende bil. Golfen vinder point på sin indretning, sin motor, en overbevisende benzinøkonomi og dens gode kabineplads. Faktisk er pakken efter vores opfattelse så god, at den fastholder Golf som kongen af „Golf-klassen“.

Vi uddeler dog kun fem stjerner til denne manuelle udgave af VW Golf – en stjerne mindre end VW Golf med automatgear opnåede som vinder i vores gruppetest.