Subaru Impreza forfra
Biltest

Subaru Impreza - længe leve 90’erne

Trods en velfungerende trykskærm og meget effektiv nødbremse virker den nye Subaru Impreza gammeldags. Indretningen – bortset fra den flotte skærm – bringer minder om biler fra 90’erne.
Subaru Impreza bagfra

Motors vurdering

Subaru Impreza

15,2 km/l
Benzin
363.880 kr.
  • Betjening
  • Trykskærm
  • Pladsforhold
  • Styretøj
  • Virker gammeldags
  • Urolig motorgang
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    152 g/km
  • Effekt
    156 hk
  • Moment
    196 Nm
  • Topfart
    205 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.379 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    385 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Dog højst 100.000 km
  • Mål
    L:446 cm B:178 cm H:148 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 4,40 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Lad os starte med det positive. Subaru Impreza har gode pladsforhold i kabinen, hvilket især kommer bagsædepassagernes ben til gode. Trykskærmen er både korrekt placeret, nem at betjene og i høj opløsning, og så har Impreza et af de bedste nødbremsesystemer. Det skyldes, at de bruger to kameraer, og dermed reagerer systemet op til 75 km/t. Imponerende.

Alligevel står testholdet efter en uges test ikke med hænderne over hovedet. For trods et par flotte takter, så er pakken Subaru Impreza ikke imponerende. Først og fremmest virker bilen gammeldags i indretningen af kabinen. Et eksempel: der er håndtag til at åbne benzindækslet i førerens fodbrønd. En løsning man ikke ser i dag, hvor sikkerhedssystemet hos langt de fleste af konkurrenterne er integreret i bilens centrallås.

Styretøjet virker for aggressivt over midterstillingen. Især på motorvej og landevej irriterer det.

Læs også: Motors test af Subaru XV - teknik for nørder

Subarus kendetegn er boxermotor og firehjulstræk. Fordelen ved boxermotoren er, at den er mere flad og skulle bidrage til et lavere tyngdepunkt. Det skulle give mindre krængning, men reelt afhænger det mere af undervognsafstemningen. Så selvom affjedringen føles fin, så adskiller den sig ikke mærkbart fra konkurrenterne.

Her er det mere iøjenfaldende, at styretøjet virker for aggressivt over midterstillingen. Især på motorvej og landevej irriterer det. Her vi savner mere selvopretning og et styretøj, der hjælper dig som chauffør i stedet for at sende dig på overarbejde.  

Subaru Impreza kabine
Trykskærmen er højt placeret og har en god menustruktur. Indretningen er lidt gammeldags i udtrykket, men det gør også betjeningen af bilen enkel.

Dyr at eje

Boxermotoren gør sig i øvrigt mest bemærket med en motorlyd med særkende og en urolig motorgang, især når motoren er kold. Her mærkes flere vibrationer end i en normal firecylindret motor. Samtidig har motoren ikke turbo-ladning, hvilket betyder, at bundtrækket ikke er imponerende. Det understreges af en en 0-100 km/t.-tid på 9,8 sekunder. Og det er endda for topmodelen.

Firehjulstrækket er godt, hvis man har et behov for at køre på løst underlag. Men typisk vil man ikke blot køre i skov eller på en mark, men også skulle bruge anhængertrækket. Og her må Impreza kun trække 1.200 kg, hvilket er mindre end flere almindelige biler i mellemklassen.

Listen over standardudstyr på Active-udgaven er pæn.

Få et tilbud på en ny Subaru på FDM biler.dk

Firehjulstrækket er altid kombineret med et automatgear. Det er et såkaldt milliongear med uendeligt mange udvekslinger og fungerer udmærket.

Listen over standardudstyr på Active-udgaven er pæn med klimaanlæg, trykskærm med mobilapps, adaptiv fartpilot og den gode nødbremse. Men når bilbudgettet beregnes, vil Imprezaen koste det samme som en BMW X2. Med andre ord bliver den for dyr.

Og når pakken i øvrigt er gammeldags og uden særligt stort bagagerum eller kan trække en høj påhængsvægt, så ender vurderingen på et trestjernet godkendt.