Volvo V60 – sportsvogn eller miljøbil?
Motors vurdering
Volvo V60
- Stille
- Kører på strøm
- Kan trække 2.000 kg
- Under 40 km rækkevidde på el
- Hård affjedring
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning48 g/km
-
Effekt390 hk
-
Moment400 Nm
-
Topfart250 km/t.
-
Acc. (0-100)4,9 sek.
-
Køreklar vægt2.072 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum529 liter
-
Akselafstand287 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:478 cm B:185 cm H:150 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 6,90 kr./km
Plugin-hybriderne kan skabe en bro mellem de vaner, vi bilister har i dag, og den elektriske fremtid vi kører mod. Ideen med en plugin-hybrid er, at man kører på strøm til hverdag på kortere ture og har en benzinmotor til at klare de lange stræk.
Læs også: Motors test af Mitsubishi Outlander - plugin-hybriden der klarer næsten alt
Den officielle rækkevidde på Volvos V60 plugin-hybrid er 48 km, men under vores test kørte vi lige i underkanten af 40 km på ren strøm ved blandet kørsel.
I sig selv ikke en skræmmende afvigelse, men for at plugin-hybriden giver mening, skal rækkevidden være længere i praksis, så man er sikker på, at alle hverdagsture kan klares på strøm.
Lynhurtig plugin-hybrid
I stedet er der fokus på præstationerne, hvor den med en samlet ydelse på 390 hk accelerer til 100 km/t. på under fem sekunder og har en topfart på 250 km/t.
Den prioritering er måske forståelig for et tysk mærke med fokus på køreglæde, men Volvos værdier er mere på miljø og sikkerhed, og T8-udgaven af V60 sender blandede signaler.
Læs også: Motors test af VW Golf GTE - sportslig miljøbil
Det havde været mere Volvosk at fokusere på længere rækkevidde end hurtig acceleration, og det får man til en vis grad i den 50.000 kroner billigere T6 Plugin-udgave med „bare“ 340 hk i stedet for T8’erens 390 hk.
Tung og hård affjedring
Hvor elbilerne har udfordringer med tunge batterier, så har plugin-hybriden både en benzin-drivlinje og et lidt tungt batteri. Dermed kommer kampvægten over 2 ton, før du sætter dig bag rattet, og det kan mærkes på vejen.
V60 T8 føles tung i bevægelserne, og samtidig bliver affjedringen stødende, når du kører med meget last i bilen. Her er benzin- og dieselvarianterne af V60 mere harmonisk afstemt.
Læs også: Motors test af Toyota Prius - miljøikon tager endnu et stik
På langture vil du dog glæde dig over en meget stille kabine, hvor det er let at føre samtaler med bagsædepassagerne, også selvom du kører på motorvejen.
God benplads på bagsædet
V60 er blevet en længere bil end sin forgænger, og dermed er der kommet utrolig god benplads til bagsædepassagerne. Men sædet er placeret langt nede i karrosseriet, og dermed sidder høje personer mere på ballen end på lårene.
Der er også dårlig fodplads under forsæderne og en meget stor kardantunnel. Det er også lidt ærgerligt, at bagagedækkenet ikke automatisk følger elbagklappen, men skal betjenes manuelt. Og når du glemmer det, så hindrer det udsynet gennem bagruden.
Det er små irritationsmomenter i en bil, som byder på mange højdepunkter. Havde komforten været bedre og rækkevidden på ren el været længere, var der faldet flere stjerner af.