Volvo V60 bagfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Volvo V60 - herregårdsvognen er tilbage

Den nye V60 bringer Volvo tilbage på sporet som producent af store og rummelige stationcars. Designet lægger sig op ad den store V90, og det giver bilen en stærk karakter.
Volvo V60 forfra

Motors vurdering

Volvo V60

22,2 km/l
Diesel
477.788 kr.
  • Plads
  • Komfort
  • Sikkerhed
  • Gardin i bagagerum
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    119 g/km
  • Effekt
    190 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    220 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.739 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    529 liter
  • Akselafstand
    287 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 2 12
  • Mål
    L:476 cm B:185 cm H:143 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 5,50 kr./km
Luk

Tryk på knappen i bagagerummet, og bagsædets ryglæn foldes automatisk frem, så der dannes en stor lasteflade med en plan, tæppebeklædt bund, der måler over 1 x 1,8 meter i bredde og længde. Alene den oplevelse viser, at vi her har at gøre med en af de mest rutinerede producenter af stationcars.

Navnet er Volvo V60, en station-car i 60-serien, som er Volvos næststørste. Den skal tage arven op efter den store, klassiske V70 og den gamle V60, der begge havde rødder tilbage til det tidligere samarbejde mellem Ford og Volvo. Nu har Volvo ansvar for det hele, og det har åbnet for en mere rendyrket Volvo-tankegang, der matcher den praktiske livsstil, som købere af stationcars traditionelt har.

Bilen byder i det hele taget på mulighed for noget af den mest omfattende teknik, vi har set.

Læs også: Motors test af Opel Insignia

Volvo slog den nye tone an, da den store SUV XC90 blev lanceret for fire år siden. Med et dramatisk udvendigt design og et interiør, hvor førerpladsen er bygget op omkring en ganske stor skærm, blev rammerne for de mange kommende modeller samtidig defineret.

Det er ikke et dårligt udgangspunkt, for man sidder godt i sæderne og har et godt overblik over de mange funktioner. Bilen byder i det hele taget på mulighed for noget af den mest omfattende teknik, vi har set.

Volvo V60 kabine
Førerpladsen er udformet i stil med de større modeller fra Volvo. Den store skærm og det digitale instrumenthus er standard, og rummer mange funktioner, heriblandt navigationsanlæg.

Dieselmotor med automatgear

Volvo har allerede meddelt, at man i fremtiden vil satse fuldt ud på elektrificerede bilmodeller. Men så langt er man endnu ikke nået, og denne udgave af V60 har derfor en traditionel dieselmotor og et ottetrins automatgear.

Hvis man lige ser bort fra den ret høje motorlyd, når bilen står i tomgang, så får man stadig en vellykket pakke, der passer godt til bilen. Motoren opfylder de nyeste miljøkrav, og der er således behov for at fylde AdBlue på bilen, når den skal til service.

Læs også: Motors test af VW Passat - firmabilernes evergreen

Ifølge fabrikken kører den 22,2 km pr. liter diesel, men vi nåede kun 18. Det er nu heller ikke dårligt og retfærdiggør valget af denne motor. Alternativet er indtil videre et par kraftige firecylindrede benzinmotorer på enten 250 eller 310 hk. Men ved årsskiftet dukker plugin-udgaver også op, og så kan man for alvor køre miljøvenligt i V60.

Volvo V60 bagagerum
En stejl bagende har øget bagagerummets størrelse. Med 529 liter er det klassens største og næsten lige så stort som i den gamle Volvo V70.

Komfortabel og sikker

På landevejen opfører V60 sig nærmest eksemplarisk, og særligt en ret vellykket affjedring er med til at tegne et billede af en komfortabel bil. Man sidder lavt, men er man først kommet ind, så sidder man godt i de velformede forsæder. Det underbygger bilens gode komfort. Helt så heldig er man ikke på bagsædet, hvor sædehynden virker ret lav og derfor ikke giver så god støtte. Men udsynet er godt, og man kan glæde sig over friskluftdyser.

Udstyret er omfattende i grundmodellen, og alle udgaver har f.eks. den samme store skærm i midten og det samme digitale instrumenthus. På sikkerhedssiden er alle udgaver udstyret med en effektiv nødbremse, men vil man have det hele, må man investere i en sikkerhedspakke med bl.a. adaptiv fartpilot, den delvist selvkørende Pilot Assist, advarsel for biler i de blinde vinkler samt en række andre advarselssystemer. Det koster 30.300 kr. og kan varmt anbefales.

Ny bil, men hvilken? Brug guiden på FDM biler.dk

Ellers behøver man ikke at købe noget ekstra. Men insisterer man, så er der masser af udstyr at vælge mellem, hvor flere gode ting er samlet i pakker. Det gælder f.eks. On Call-pakken med mulighed for at kommunikere med bilen via mobiltelefonen og på den måde bl.a. styre motor- og kabinevarmerens starttidspunkter. Det koster 22.500 kr. inklusive motorvarmeren.

Køber man både sikkerhedspakken og On Call-pakken, runder bilen en halv mio. kr., men så har man en rummelig bil med et højt sikkerhedsniveau, der er rustet til en barsk vinter.