Opel Insignia forfra
Biltest

Opel Insignia - flot og sportslig

Opel Insignia gør sig både som firma- og familiebil. Den er elegant at se på, praktisk i hverdagen og sjov at køre uanset formålet. Overvej den som stationcar til samme pris.
Opel Insignia bagfra

Motors vurdering

Opel Insignia Grand Sport

16,4 km/l
Benzin
362.833 kr.
  • Motor
  • Udstyr
  • Bagagerum
  • Forbrug
  • Loftshøjde, bag
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    138 g/km
  • Effekt
    165 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    222 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.503 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.405 kg
  • Bagagerum
    490 liter
  • Akselafstand
    283 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:490 cm B:186 cm H:146 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 15 km/l
  • Beregnet økonomi 4,35 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Efter bilafgifterne er faldet, vil danskerne have større og bedre udstyrede biler. Det har sat gang i en sand kamp om kunderne i den klasse, der ellers tidligere alene var henvendt til firmabilsbrugerne.

Se video fra testen af Opel Insignia

Opel har således lanceret en kampagneudgave af den store Insignia, hvor man får automatgear og en masse andet lækkert udstyr med i prisen. Og så kan man endda få den til en skarp pris lidt over 350.000 kr.

Insignia får plus for sportslighed, adgang til bagagerum og et flot design.

Læs også: Motors test af VW Passat - firmabilernes evergreen

Opels specialudgave hedder Dynamic Best Line, og vi har valgt at teste den med den mindste benzinmotor, som er en 1.5-liters turbomotor med 165 hk.

Opel Insignia kabine
Førerpladen i Opel Insignia har fået et gevaldigt løft, når det handler om materialer og design. Man sidder virkelig godt bag rattet og har et fint overblik over alle betjeningsgreb og kontakter. Den store skærm i midten er standard.

Sammen med det omtalte sekstrins automatgear får man her en meget velfungerende drivlinje, der byder på tilstrækkelig med motorkraft, når man skal accelerere, og dejlig ro i bilen, når det bare skal gå derudad på motorvejen.

Masser af udstyr

Insignia Best Line er bygget over den ret veludstyrede Dynamic. Men den har her desuden fået det store navigationsanlæg med indbygget Apple CarPlay, en adaptiv fartpilot, bakkamera, opvarmet forrude, DAB-radio og en anden skærm, der supplerer de traditionelle viserinstrumenter i instrumenthuset.

Udstyr, der normalt tilsammen koster 47.000 kr., men som man kun betaler 9.000 kr. for. Det er med andre ord et godt køb.

Opel Insignia bagagerum
Bagagerummet rummer 490 liter, og der er en meget fin adgang til det takket være den store bagklap. Vi savner dog en bedre lukning af bagklappen – den skal ofte have et ekstra tryk.

Læs også: Motors test af Volvo XC40 - årets designerbil

Insignia er blevet en stor bil, og det mærkes både ved bagsædet, og når man ser ned i bagagerummet. Men har man behov for mere plads, kan man for samme pris vælge Insignia som stationcar. Et argument for dette kunne være ønsket om bedre loftshøjde ved bagsædet – et område, hvor femdørsudgaven af Insignia får et lille minus.

Den testede 1.5-liters udgave kører på papiret 16,4 km pr. liter benzin, og vi klarede 15 km pr. liter under vores sædvanlige testrute.

Virkelig velkørende

Vi tog Insignia med ud på en rute Sjælland rundt, og her fik vi virkelig et godt indtryk af bilen. Insignia fremstår ret dynamisk, hvilket ikke mindst skyldes den ret kraftige motor. På motorvej var det mest støj fra de store 18-tommer hjul, der kunne høres, og her vil man nok kunne betegne Insignia som lidt mere støjende end nogle af konkurrenterne.

Opel Insignia instrumenter
Instrumenthuset i Insignia er en blanding af en stor skærm i midten og to viserinstrumenter længst til siderne. Man kan vælge mellem mange indstillinger for, hvad der skal vises i skærmen.

Insignia Dynamic Best Line har som standard et førersæde, der kan indstilles mere præcist, end man ellers ser. Siddehynden kan gøres længere ud under lårene, der er justerbar lændestøtte, der kan flyttes op og ned efter behov, og man kan vippe forkanten af sædet op og ned.

Find din nye Opel Insignia på FDM biler.dk

Reguleringen af højden af den forreste del af sædet foregår elektrisk, mens resten er manuelt justerbart. I begge forsæder er hovedstøtterne eksemplariske, og der er indbygget tre-trins varme. Sammen med varme i rattet er Insignia klar til en kold dansk vintermorgen.

Fantastisk fartpilot

Der sker altså noget med en, når man kører i en bil med et så velfungerende automatgear. Man bliver glad, og man bliver ret hurtigt afhængig af den oplevelse. Så pas på: Har du ikke allerede overgivet dig til et automatgear, så kommer du let til det, efter at have kørt i denne bil.

Opel Insignia gear
Opels automatgear er af en relativ ny type. Den har seks trin, og gearskiftene foregår pænt. Der er ikke skiftegreb bag rattet.

Den samme oplevelse får man, når man kører Insignia med den fine adaptive fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler, og som virker helt ned til 0 km/t. Det er en fornøjelse, og det virker bare.

Ok – der kan være små situationer, hvor den bremser en smule uden behov, og det sker f.eks. hvis man under acceleration skifter flere baner på motorvejen, og der er en bil i midtersporet. Men det er en situation, hvor man ret beset ikke har behov for at køre med fartpilot.

Læs også: Motors test af Audi A3 Sportback - alderen trykker

Det er småting, og den ellers behagelige funktion gør, at man vælger at slå fartpiloten til, hver gang det er muligt. Det er både på motorvej, landevej og større veje i bymæssig bebyggelse.

Ud over fartpiloten har Insignia også en meget fin nødbremse, der bremser for både biler og fodgængere ved selv ret høje hastigheder. Også på motorvej får man advarsler, hvis man ikke har set, at de andre holder stille eller kører langsomt længere fremme.

Opel Insignia fra siden
Opel Insignia er en af de nyeste biler i den store familie- og firmabilsklasse. Den har en stor bagklap, der giver fin adgang til bagagerummet.

Garantien imponerer ikke

Efter at have gennemgået bilen i alle detaljer, kan vi særligt fremhæve disse egenskaber: Insignia får plus for sportslighed, adgang til bagagerum og et flot design.

Men Insignia får også et hak i tuden for ikke at have en anstændig garanti. To år får man, og det er skidt. Man kan ikke engang tilkøbe en yderligere dækning. En service- og reparationsaftale koster over fem år og 100.000 km 8.000 kr. om året, og det kan være en god løsning, hvis man er utryg ved den korte garantiperiode.

Ny bil, men hvilken? Brug guiden på FDM biler.dk

Samlet set lander udgifterne over fem år på 87.000 kr. om året for den testede udgave af Insignia. Vælger man den som stationcar, bliver de samlede udgifter en smule lavere, da værditabet ventes at blive lavere for en stationcar end for den testede Grand Sport femdørsudgave.