Volvo XC60 - svensk diesel-hybrid
Motors vurdering
Volvo XC60
- Motor
- Gearkasse
- Udstyr
- Bakkamera ikke standard
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning164 g/km
-
Effekt197 hk
-
Moment420 Nm
-
Topfart205 km/t.
-
Acc. (0-100)8,3 sek.
-
Køreklar vægt1.950 kg
-
Maks. påhængsvægt2.400 kg
-
Bagagerum505 liter
-
Akselafstand287 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:469 cm B:190 cm H:166 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 6,65 kr./km
Det er ikke blevet nemt at afkode motorbetegnelserne på en ny Volvo, efter at mærket har lanceret en ny generation af motorer med mild-hybriddrift. Før stod „D“ for diesel og „T“ for benzin. Nu er de to teknologier samlet under betegnelsen „B“, når der er tale om udgaverne med den nye hybridteknik.
Den udgave af Volvo XC60, vi her har testet, hedder således B4, og her ved man altså blot, at der er tale om en mild-hybrid med en motor med en ydelse i 4-intervallet, som er mellem 165 og 200 hk.
Endnu findes B4 dog kun i en dieseludgave, så for dem, der ved dette, kan man konkludere, at B4 er en dieselhybrid. Men f.eks. den kraftigere B5 findes både som benzin-hybrid og som diesel-hybrid, og så bliver det straks noget sværere at gætte.
En fornøjelse når motoren starter
Ideen med den nye mild-hybridteknik er, at en elmotor er koblet til brændstofmotoren, så den kan hjælpe med, hver gang bilen skal sættes i gang. Det gør det muligt at programmere brændstofmotoren på en måde, så den får et lavere brændstofforbrug.
Læs også: Motors test af Toyota RAV4 - stor hybrid-SUV
Men udover den egenskab, får man en anden fordel med i købet. For når brændstofmotoren skal sætte i gang efter at have været slukket ved f.eks. et rødt lys, så er det også elmotoren, der sørger for dette. Det giver en helt vibrationsfri start og en dejlig glidende igangsætning.
Med andre ord en klart forbedret kørekomfort. Der er derfor gode grunde til at se nærmere på de nye B-motorer, der i øvrigt langsomt vil indtage alle pladserne i modelprogrammet, foruden de egentlige plugin-hybrider og de kommende elbiler.
Forbedret gearstang
Sammen med den nye hybridteknik følger også en ny type af gearstang. Mens XC60 hidtil har været forsynet med en mekanisk gearvælger, hvor man selv skal sætte den i „P“, hver gang man parkerer, så er denne nye generation blevet udstyret med det der kaldes „Shift by wire“.
Det er en elektronisk styret gearvælger, der blot sender et signal til gearkassen om, hvilket gear der er valgt. Og da det hele er computerstyret, ved systemet også, at den selv skal gå i „P“, når man slukker motoren.
Læs også: Motors test af Honda CR-V - hybrid-SUV
Det oplevede vi som en klar brugsmæssig fordel, ligesom det efter en kort tilvænning føles legende let at betjene gearvælgeren. Man skal blot vippe den et par gange frem eller tilbage, når der skal skiftes kørselsretning.
Den elektroniske opbygning gør det i øvrigt let at montere et ekstra sæt skiftegreb bag rattet, så man selv kan blande sig i gearkassens skifterytme, hvis man vil. Men sådanne har Volvo desværre ikke valgt at gøre standard. De koster 4.228 kr. ekstra, men man bør alligevel overveje dem, da de giver en god sportslig oplevelse af bilen.
Forstærket motor
I forbindelse med at dieselmotoren nu er ombygget til en mild hybrid, er selve ydelsen også forøget. Det betyder, at motoren nu yder tæt på 200 hk, og at den har et drejningsmoment på hele 420 Newtonmeter.
Særligt det sidste mærker man tydeligt, idet bilen føles ganske sejtrækkende og hurtig ved igangsætninger. De mange kræfter har også gjort det muligt at lade bilen få en ganske høj tilladt påhængsvægt, og denne udgave må således trække hele 2.400 kg på krogen, hvis påhængsvognen har bremser, mens man må køre med op til 750 kg ubremset vægt på krogen.
Tjek altid Volvos forskellige prislister, før du danner dig det endelige prisbillede af en given model.
Ifølge fabrikken kan den nye motor køre godt 16 km pr. liter – et tal der ikke synes urealistisk baseret på vores oplevelser under testen. Men det handler som altid i sidste ende om, hvor rolig man kan holde højre fod.
Tjek priser før køb
I databoksen tilknyttet denne biltest har vi angivet listeprisen på præcis denne testede udgave af Volvo XC60. Den er på lige under 800.000 kr. Men som så ofte har Volvo en række biler på tilbud, og dem finder man på en separat prisliste, kaldet Specialpriser.
Her er B4 ikke anført, men til gengæld kan man finde dens storebror i form af dieseludgaven B5 AWD aut. med 235 hk til 755.000 kr. ligeledes i udstyrsniveauet R-Design. Den er med andre ord 45.000 kr. billigere end den tilsvarende B4, og man får samtidig en kraftigere motor.
Læs også: Motors test af SUV'en Audi Q3 - høj af køreglæde
Så tjek altid Volvos forskellige prislister, før du danner dig det endelige prisbillede af en given model. I dette konkrete tilfælde er den testede B4 nemlig slet ikke værd at købe, så længe man kan få B5’eren på tilbud.
Husk sikkerhedspakken
I denne R-Design får man et meget flot udstyrsniveau med bl.a. adaptiv fartpilot, digitalt instrumenthus, lækre sæder med eljustering og hukommelse, en elektrisk bagklap og meget andet.
Men et par væsentlige detaljer mangler, og det er f.eks. adaptive LED-forlygter, indbygget navigationsanlæg, advarsel for biler i den blinde vinkel, Apple CarPlay samt et indbygget bakkamera.
Læs også: Motors test af Volvo XC60 - Danmarks mest solgte store SUV
Det hele kan man heldigvis tilkøbe i en særlig Teknik-pakke til 35.000 kr., og den bør man som minimum huske at få med. Derudover tilbyder Volvo et hav af udstyrsdetaljer, der kan være med til at gøre bilen til en fornøjelse i hverdagen. Det er f.eks. indbygget oliefyr med timer og fjernbetjening via Volvo-appen On-Call.
Det koster 19.900 kr., men med i den pakke følger så også elopvarmede bagsæder, elopvarmet rat og elopvarmede sprinklerdyser. På den måde kan både bil, fører og passagerer være dejlig klar til vinterens komme.