Hyundai Ioniq - elektrisk trilling
Motors vurdering
Hyundai Ioniq
- Udstyr
- Garanti
- Nødbremse
- Affjedring
- Udsyn bagud
- Loftshøjde bag
Fabriksdata
-
Effekt120 hk
-
Moment295 Nm
-
Topfart165 km/t.
-
Acc. (0-100)9,9 sek.
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,10 kr./km
- Målt rækkevidde 200 km
Ioniq findes kun med elmotor – som ren elbil, som opladningshybrid og som almindelig hybrid. Elbilen er ganske vellykket. Udstyrsniveauet er højt, sikkerheden er godkendt, og prisen er fornuftig. Når man regner alle omkostninger med, koster den stort set det samme som elbilen Kia Soul (læs test her), samtidig med at den er billigere end en e-Golf (læs test her). Og det gør valget let.
Premium-udgaven af Hyundai Ioniq forkæler dig med lædersæder med varme og kulde, LED-forlygter, adaptiv fartpilot og en lang, lang række standardudstyr. Dog skal du huske at bestille navigationskort til 3.000 kr. Det er med 10 års opdatering og er essentielt i en elbil, hvis man i en småpresset situation skal finde en ladestander.
Systemet har danske menuer og naturligvis Apple CarPlay og Android Auto.
Enkelte minusser
Ioniq er en meget vellykket elbil med en hæderlig rækkevidde, god komfort, praktisk bagagerumsløsning og et væld af udstyr. Men der er lidt malurt i bægeret. For loftshøjden ved bagsædet er ikke imponerende; ærgerligt, for benpladsen er faktisk udmærket.
Ligeledes er udsynet gennem den meget smalle bagrude så dårligt, at du reelt kun bruger halvdelen af højden på bakspejlet.
Sidste minus er, at affjedringen er meget blød, og for nogle kan den være for svampet at køre med. Irriterer disse tre karakteristika dig, vil vi i stedet anbefale VW e-Golf.