VW Golf Sportsvan - grandios Golf

Motors vurdering
VW Golf Sportsvan
- Plads
- Motor
- Siddeposition
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.4 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning123 g/km
-
Effekt150 hk
-
Moment250 Nm
-
Topfart212 km/t.
-
Acc. (0-100)8,8 sek.
-
Køreklar vægt1.409 kg
-
Maks. påhængsvægt1.700 kg
-
Bagagerum500 liter
-
Akselafstand269 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:434 cm B:181 cm H:158 cm
Motors tal
- Målt forbrug 14 km/l
- Beregnet økonomi 4,20 kr./km
VW Golf er i øjeblikket en af de to mest solgte mellemklassebiler i Danmark, men i virkeligheden burde det være denne nye udgave Golf, der udløste de helt store salgstal. Sportsvan er nemlig en begavet videreudvikling af den almindelige Golf og er særlig velegnet for dem, der ønsker en let ind- og udstigning og masser af plads ved det justerbare bagsæde og i bagagerummet.
Der er hentet en del komponenter fra den almindelige Golf, men ser man på opbygningen, er det rigtigst at betragte den som en separat bilmodel. Akseafstanden er øget med fem centimeter, og højden er hele 12 cm større i Sportsvan end i den almindelige Golf. Samtidig er bagagerummet øget fra 380 til 500 liter. Det er her vi finder forklaringen på de generøse pladsforhold.
Læs også: Motors test af VW Golf Sportsvan (2018)
Generelt er merprisen for en Sportsvan på omkring 25.000 kroner i forhold til den almindelige Golf, hvilket virker rimeligt. Billigste Sportsvan er en Startline med en 1.2-liters benzinmotor med turbo. Den koster 263.000 kr., men skal der være motor og udstyr, der matcher bilens øvrige niveau, skal man op i en udgave med en lidt kraftigere motor og lidt mere udstyr, og så runder prisen de 300.000 kr.

Godt køb, men ringe garanti
Vi har testet udgaven med en 1.4-liters benzinmotor med 150 hk i kombination med automatgearet DSG. Det er en virkelig vellykket kombination, der giver en meget køreglæde. Motoren arbejder roligt og gør støjmæssigt ikke meget væsen af sig, mens den accelerationsmæssigt imponerer. Styretøjet er velafstemt, og der er i det hele taget en em af gennemarbejdede løsninger og høje kvalitetskrav.
Modsat den almindelige Golf kan man tilkøbe en sikkerhedspakke med en adaptiv fartpilot, en automatisk nødbremse, træthedsovervågning og sjovt nok et læderrat. Den pakke koster beskedne 7.400 kr. og er helt sikkert alle pengene værd. Husk den!
Vores udgave havde desuden en DK-pakke med bakkamera og parkeringssensorer, og med en pris på 12.000 kroner er den også værd at tage med. Det bliver ganske vist til mange penge alt i alt, men når vi sammenligner med andre bilmærkers tilsvarende modeller, så ser resultatet altså meget attraktivt ud for VW Golf Sportsvan. Den er med andre ord et godt køb.
I lighed med de øvrige produkter fra VW spises man af med en meget ringe garantipakke, og for en bil i denne klasse er det simpelthen ikke rimeligt. Man kan tilkøbe en garantilignende dækning i yderligere to år for 3.500 kr., og det bør man gøre. Det samme gælder en service- og reparationsaftale til 571 kr. pr. måned over en periode på fem år og 100.000 km.
Alt i alt har vi beregnet udgiften ved at holde denne bil i fem år til 4,20 kroner pr. kilometer, og det er samlet set et konkurrencedygtigt niveau.
