VW ID.3 forfra
Biltest

VW ID.3 - vellykket elbil til familier og pendlere

VW ID.3 skal bringe både VW og os danskere ind i den nye elbilalder. Det skal den nok få succes med langt hen ad vejen, for det er en vellykket elbil, der på de fleste områder fint lever op til mange bilejeres behov. Vores test afslører dog, at der også er plads til forbedringer.
VW ID.3 set bagfra

Motors vurdering

VW ID.3

El
354.995 kr.
  • Letkørt
  • Plads
  • Ladehastighed
  • Flere softwarefejl
  • Materialekvalitet
  • Reel rækkevidde
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor, baghjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.805 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    385 liter
  • Akselafstand
    277 cm
  • Officiel rækkevidde
    421 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
    Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:426 cm B:181 cm H:157 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,10 kr./km
  • Målt rækkevidde 306 km
Luk

Elbilen VW ID.3 er en bil, man hurtigt bliver dus med, og man igen og igen vender tilbage til med et smil. Den kører godt, den er let at køre, og den kan stort set alt det, man forventer af en moderne bil. Men der er også sider af bilen, der trækker den samlede karakter ned. Dem skal vi nok vende tilbage til. Men lad os først se, hvad ID.3 er for en størrelse.

Podcast om ID.3

Vil du gerne høre mere om ID.3? Så lyt med på vores podcast, Frigear.

Lyt nu

Der er tale om en bil, der kan ses som en elektrisk VW Golf. Den har nogenlunde samme indvendige mål, og den koster nogenlunde det samme. Men ID.3 er

bygget som en elbil fra starten og er derfor konstrueret på en helt anden måde.

Den har batterierne placeret i en flad ramme under gulvet og elmotoren mellem baghjulene, og den har dermed baghjulstræk. Den rummer glimrende fem personer og kan ifølge fabrikken køre over 400 km på en opladning. ID.3 fås i otte versioner, der alle skal tages, som de er, for man kan ikke tilkøbe udstyr.

Billigste udgave er p.t. en version med et mellemstørrelsebatteri til 325.000 kr., men en grundudgave med et mindre batteri dukker inden længe op til priser fra ca. 280.000 kr. Dyrest er udgaven med det store batteri og en rækkevidde på op til 540 km. Den koster lige under 400.000 kr. Alle priserne er med forbehold for, at regeringen ændrer dem.

Video: Se med på VW ID.3

Let at blive elbilejer

De kunder, der skal købe en ID.3, kommer fra en verden med benzin- og dieselbiler. Så de skal pludselig til at forholde sig til ikke bare en ny bil, men også til usikkerheden om serviceudgifter og til brugen af el i stedet for benzin.

Derfor er ID.3 prissat, så der medfølger en 11-kW-ladestander fra Clever samt fem års service- og reparationsaftale på bilen. Derudover er der en aftale om en fast pris på den strøm, man bruger på en måned, på 749 kr., hvilket er en årlig besparelse på 600 kr. i forhold til markedsprisen på et sådant abonnement.

Overvejer du elbil? Læs FDMs guide til elbil i hverdagen

Dermed er det blevet økonomisk og praktisk overskueligt at skifte til en elbil. Har man ikke mulighed for at have en ladeboks hjemme, kan man nøjes med at få adgang til det offentlige ladenet, og så er månedsprisen 625 kr.

Vi har regnet på konsekvensen af disse fordele, og det viser sig, at det hvert år koster 11.000 kr. mindre at eje en ID.3 end en tilsvarende VW Golf.

VW ID.3 kabine
Instrumentbordet er enkelt i designet og er renset for stort set alle knapper. Den 10 tommer store skærm i midten er let at betjene, og lige over ratsøjlen sidder et display, der stort set kun viser hastigheden.

Hurtig til at lade op

Vi har kørt VW ID.3 gennem vores omfattende testprogram med blandet kørsel på FDM Sjællandsringen og besøg på ladestationer af forskellige typer. Og vi står tilbage med et billede af en yderst velkørende bil med en funktion, som ikke efterlader egentlige afsavn.

Fabrikken stiller 421 km i udsigt for en fuldt opladet bil ved blandet kørsel. Her er det vores oplevelse, at man kan regne med mindst 350 km. Kører man konstant 110 km/t. på motorvej, målte vi rækkevidden til 306 km over to omgange, der afveg med ca. 20 km.

Det er ikke imponerende, men alligevel godkendt, da det giver tæt på tre timers kørsel, hvorefter man skal lade bilen op. Det kan gøres med op til 100 kW, og finder man en lader, der kan levere så meget, tager det blot 15 minutter at få yderligere 140 km på rækkevidden. Efter en halv time er der kommet mindst 200 km på.

VW ID.3 bagsæde
Der er glimrende plads til knæ og hoved ved bagsædet. Et midterarmlæn med kopholdere øger komforten, men vi savner friskluftdyser.

Gode køreegenskaber

På motorvej kører ID.3 smukt ligeud og er ikke synderlig påvirkelig over for sidevind. Støjniveauet er lavt, og der er masser af kræfter til hurtige og sikre overhalinger.

Som standard har alle udgaver en adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler, mens det kun er topudgaverne, der har den særlige Travel Assist, der samtidig sørger for løbende at fastholde bilen i midten af vognbanen. Den har vi også prøvet, og den fungerer fint.

Alle udgaver er udstyret med en ret avanceret nødbremse, der bremser for både biler, fodgængere og cyklister. På FDM Sjællandsringen testede vi den og opnåede et vildt godt resultat. Bilen formåede at bremse helt op foran en stillestående forhindring ved hastigheder op til 80 km/t. Samtidig advares føreren tydeligt med blinkende dioder og advarselslyde, ligesom selerne strammes.

ID.3 må ikke trække en påhængsvogn, og det er for mange et stort minus.

Baghjulstrækket er generelt velafbalanceret, men vi oplevede situationer i skarpe kurver, hvor ESC-systemet blev aktiveret for at fastholde bilen på en ret kurs. Ingen tvivl om at den kræver gode vinterdæk i vinterføre, men det må vi vende tilbage til senere.

Kabinen er præget af bilens højde, der er større end normalt i denne klasse. Man mærker, at man sidder højere over vejbanen, og det gør det let at komme ind og ud af bilen. Det giver også et godt overblik over trafikken, ligesom den mere oprejste siddestilling medfører god plads til knæ og hoved både for og bag. Ved bagsædet er der til og med et næsten fladt gulv, der øger komforten for bagsædepassagererne.

Bagagerummet er fem liter større end i en VW Golf, men savner i denne udgave en fast bund, der kan placeres i to niveauer. ID.3 må ikke trække en påhængsvogn, og det er for mange et stort minus. Den fås dog med en krog, hvorpå man kan montere f.eks. en cykelholder.

VW ID.3 bagagerum
Bagagerummet rummer 385 liter og er dermed en smule større end i en VW Golf. Det er praktisk udformet, og under gulvet er der plads til et ladekabel. Bagsædet kan foldes forover i to dele, men bliver ikke plant med gulvet.

Mange sjuskefejl

VW ID.3 har haft en hård og langvarig fødsel, og endnu er alle børnesygdomme ikke forsvundet. Når man køber bilen, medfølger derfor en besked om, at der til foråret kommer en omfattende opdatering af bilens software. Indtil da må man altså leve med mange irriterende småfejl: Skærmen er lang tid om at blive klar, når man starter bilen, menuerne er ufærdige, og endnu kan man ikke få adgang til Apple CarPlay og Android Auto, ligesom det indbyggede navigationsanlæg ikke er klar til at finde vej via ladestationer.

Trods disse irritationsmomenter fungerer bilen, og hvis – vel at mærke hvis – VW formår at løse alle de mange sjuskefejl i softwaren, kan de ikke ændre ved, at ID.3 samlet set er en sjov og velkørende bil.

Det er naturligt at sammenholde VW ID.3 med en VW Golf, og gør man det alene med kabinens kvalitet og bilens opbygning, falder det ikke ud til ID.3’s fordel. Den nye elbil er bygget af hård plast de fleste steder, mens man i Golfen finder lækre, bløde materialer og tæppebeklædte detaljer. Og udvendigt er der ikke kælet lige så meget for lakeringen, for samlingerne og for detaljerne.

Men ret skal være ret: Det er ikke noget, der påvirker brugen af bilen, og hvis man i lighed med andre biler husker at få ID.3 rustbeskyttet, skal den nok klare sig i lang tid.

Vi sender fem velfortjente, men også velovervejede, stjerner efter ID.3, men med en klar forventning om, at alle børnesygdommene snarest bliver rettet på både eksisterende og kommende eksemplarer.

Læs flere biltest