VW Polo – næsten en GTI
Motors vurdering
VW Polo
- Køredynamik
- Motor
- Drivlinje
- Relativt lille bil
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter - 4.cyl.
-
CO2 udledning143 g/km
-
Effekt150 hk
-
Moment250 Nm
-
Topfart216 km/t.
-
Acc. (0-100)8,2 sek.
-
Køreklar vægt1.211 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum351 liter
-
Akselafstand255 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:405 cm B:175 cm H:146 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,20 kr./km
VW har lagt den 150-hestes TSI-motor med cylinderfrakobling, som vi kender fra Golf, i Polo, og ligesom i Golf er den koblet med en DSG-gearkasse. Motoren føles veloplagt i Golf, og i denne udgave af Polo er den virkelig i sit es.
Læs også: Motors test af VW Polo GTI
Den er rap, når den bliver bedt om det, og økonomisk, når man letter på speederen. Så kobles benzintilførslen til to cylindre fra, og det sker helt umærkeligt og uhørligt – kun et lille Eco-symbol i instrumentpanelet afslører, at vi nu er i økonomi-modus. Det er teknik på højt plan – og det fungerer.
Sporty og komfortabel
Med 150-hestes motoren placerer denne version af Polo sig nogenlunde midt mellem Polo 1.0 TSI med 115 hk og Polo GTI med sin 2.0-liters motor med 200 hk.
På mange måder føles den næsten lige så veloplagt på landevejen som GTI-modellen, men den adskiller sig på et væsentligt punkt: Nok har den det meste af GTI-modellens køredynamik, men med en væsentlig bedre komfort.
Læs også: Motors stortest af VW Polo
R-Line undervognen er godt nok strammet op i forhold til standardversionerne af Polo, men uden at den bliver GTI-hård. Nok værd at tage med i beregningerne, hvis man er blandt dem, der bruger meget tid på danske landeveje.
Og vil man have en mere GTI-agtig køreoplevelse, koster Sport Selected-undervognen, der giver mulighed for at indstille støddæmpernes hårdhed i to trin, kun knap 2.000 kr. Testbilen havde det udstyr, og det var afgjort pengene værd.
Pengene værd
Det er første gang, at Polo fås i den mere sportslige R-Line version, som blandt andet kendes fra Golf og Tiguan. Ud over de omtalte tekniske ændringer byder R-Line på en mere sportsbetonet kabine med blandt andet læderrat, skiftepaler bag rattet og fastere sæder.
Alt dette har selvfølgelig en pris, og en kvart million kroner kan lyde af meget, når vi taler om en Polo. Men der er mening med galskaben, for bilen giver køredynamik og smil på læben for hver en krone.
Læs også: Motors test af Ford Fiesta ST3
Vores økonomiberegning og erfaringerne fra markedet viser, at prisen pr. kørt kilometer absolut er i den fornuftige ende, bilens nichepræg taget i betragtning.
Den testede model havde yderligere monteret en såkaldt DK-teknikpakke, som blandt andet omfatter p-sensorer og bakkamera, til godt 10.000 kr. Den bør man tage med, når nu man har proppen af.