
Motor mener: Ambitionerne er tydeligvis ikke store hos Suzuki, og den nye Celerio byder derfor ikke på meget nyt. Men det, den kan, er ok, og der er jo fortsat bilejere, der blot ønsker et økonomisk basis-transportmiddel. Og set i det lys leverer Celerio varen.
Suzuki Alto har ikke fået den succes, som fabrikken havde håbet på, og det skal der nu gøres noget ved.
Midlet er en helt ny bilmodel i form af Celerio, der skiller sig særligt ud ved at være en anelse større end mange af konkurrenterne.
Prisen er endnu ikke på plads, men den danske importør kæmper for at den kan lande på omkring 94.000 kroner inklusive levering.
LÆS OGSÅ: Motor stortest af VW Up

Suzuki Celerio er en anelse større end Alto, men en helt ny motorkonstruktion holder brændstofforbruget nede. Faktisk kører den bedste version knap 28 km pr. liter på papiret.
Det er brugen af stop/start-teknologi samt den nye Dualjet-teknik, der er årsagen til det flotte resultat. Dualjet er en teknik, hvor der benyttes to indsprøjtningsdyser for hver af de tre cylindre. Sammen med et højere kompresionsforhold og en helt ny motorkonstruktion medfører det mindre tab i motoren til gavn for et mindre forbrug.
Der findes også en version med den gamle 1.0-liters motor, og den dukker op i de billigste versioner.
Keep it simple…

Indvendigt fornemmes god plads, og da bilen er høj, sidder man højt til gavn for et godt udsyn og en nem ind- og udstigning.
Der er tre pladser bag, men bilen er smal, så de er svære at udnytte i praksis. Instrumentbordet er simpelt i sin form. Her er ikke noget med store trykfølsomme farveskærme, tværtimod er alt næsten klassisk at se på.
LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af mikrobilerne Hyundai i10, Renault Twingo, VW Up og Toyota Aygo
Alle udgaver har radio, og i topudgaven er den udstyret med Bluetooth, så man kan tale håndfrit under kørslen.
Kører uproblematisk

Suzuki Celerio er en bil uden store ambitioner om at skabe køreglæde på et højt niveau. Men den er frem for alt letkørt, selvom styretøjet ikke vinder priser for sin funktion.
Dualjet-motoren trækker pænt, og gearskiftet er let at gå til. Der er godt udsyn hele vejen rundt, og det er et stort plus.
LÆS OGSÅ: Motors e-magasin om trillingerne Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo
Affjedringen er egentlig vellykket, og kører man bilen gennem en undvigemanøvre griber ESC-systemet hurtigt ind for at mindske risikoen for udskridning. Det er fint, for er der noget Celerio ikke er, så er det en racerbil.

Celerio er derimod en tryg, brændstoføkonomisk og uproblematisk bil for dem, der ikke stræber efter det nyeste nye.
Bilen er i Danmark i marts 2015.