Motor mener: Land Cruiser 150 er bedre til det grove end til det fine. Til gengæld er den formidabel til det grove.
En fredningssag bør rejses. Toyota Land Cruiser 150 tilhører en gemytlig race, som er truet af de invasive crossover-modeller. Den store Land Cruiser 200-bamse er netop uddød pr. 1. september, da Euro 6-miljønormen blev det sidste søm til kisten.
Så nu er den „lille” Land Cruiser – sammen med Hilux - alene tilbage i Toyota-slægten som rigtig offroader og én blandt få artsfæller i det hele taget. Men generne er stærke, og selv om alderen – født 2009 - trykker hist og her, har et facelift i 2013 og nu ny Euro 6-motor og nyt automatgear sørget for, at Land Cruiser er frisk til nye eventyr.
LÆS OGSÅ: Motors dueltest af Audi Q7 og Volvo XC90
Og eventyr er kodeordet for denne klassiske Toyota med godt 60 års historie. Bilens ultimative terrænegenskaber og voldsomme udstråling af pålidelighed og uovervindelighed gør den til en drømmebil til ture gennem Islands ødemark – hvor Motor mødte den fornyede udgave – eller i Afrika.
Andre formål er indsats hos entreprenører, redningstjenester og skovejere. Alle vi andre har strengt taget ikke brug for en Land Cruiser – desværre.
Ny motor og nyt gear
Ejerne kan nu glæde sig over en helt ny 2.8-dieselmotor med 177 hk og 420 Nm og anstændig brændstoføkonomi. Den firecylindrede motor har 13 færre heste end dens forgænger på tre liter, mens momentet er uændret.
Den er næsten mere kultiveret end nødvendigt i en offroader, og passende stærk er den også til alle de strabadser, man kan finde på at udsætte bilen for i terrænet.
LÆS OGSÅ: Motors dueltest af BMW X5 og Jeep Grand Cherokee
Som motorvejslokomotiv halter det – i forhold til premium-konkurrenterne – lidt med kræfter til de 2,3 ton bil, og nogen drøm på landevej er køreegenskaberne heller ikke. Men Land Cruiser er lidt som en sportsvogn – det er en bil, man skal køre aktivt.
Automatgearet er helt nyt og har nu seks trin. Gearet klæder motor og bil rigtig fint og gør terrænkørsel ukompliceret. Og det går – på papiret – slet ikke ud over brændstofforbruget. Merprisen er 42.000 kr.
En solid værktøjskasse
Alt i værktøj til hårdt arbejde fås: Firehjulstræk og reduktionsgear er standard, og anhængeren må veje tre ton. Højdejusterbar undervogn, spær både bag og i midten og „kravle”-funktion, en slags fartpilot til hårdt terræn, kan tilvælges. Kravlefunktionen er rigtig nyttigt, når man f.eks. skal liste hen over lavamarker eller gennem floder.
Betjeningen er noget nørdet, men håndværkere lærer jo også deres specialværktøj at kende. Ærgerligt er det dog, at den store navigationsskærm – Toyota Touch 2 – ikke bruges til meget andet end GPS, og bilens mange funktioner kun vises på en mindre skærm midt i instrumenthuset. Der er intet samspil mellem de to skærme, som lader til at være introduceret i bilen på forskellige tidspunkter.
LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Range Rover Evoque
Fire kameraer rundt om bilen er en god hjælp ved svær terrænkørsel, men regn og sprøjt kan hurtigt sætte dem ud af spillet. Varme i rattet havde nu også været rart på en kold og regnfuld dag i ødemarken, men det fås sjovt nok ikke.
Mere til mark end Strandvej
Land Cruiser 150 er blevet en anelse billigere med tiden. Fra-prisen er på 731.000 kr. og fra 379.000 kr. plus moms på gule plader.
Toyotas udstyrsniveauer er ikke helt logiske. Hvis man gerne vil have alt i 4x4-funktioner, så man er klar til eventyr og hårdt arbejde, er man nødt til at vælge topversionen T4 til 1,2 mio. kr.
Så får man ganske vist også fin læderkabine og tredje sæderække, men det passer sig bedre til Strandvejsbrug. Og det er ikke her, Land Cruiser er i sit es. Den skal længere ud på landet.