Toyota Mirai – fremtidsbilen er her nu

Brint er fremtidens brændstof, men Toyota er allerede nu klar med Mirai, der er en velfungerende brintbil.

Toyota Mirai.
Forpremiere
Førerpladsen er flot indrettet med næsten alt, hvad man kan forestille sig af udstyr. Den er let at køre, når man først har sat sig ind i alle knappernes funktioner.
Førerpladsen er flot indrettet med næsten alt, hvad man kan forestille sig af udstyr. Den er let at køre, når man først har sat sig ind i alle knappernes funktioner.

Motor mener: Hvis de danske politikere vil, kan vi snart køre rundt i fremtidens miljøvenlige biler. Mirai lover i hvert fald godt for fremtiden.

Brintbilen er landet! Med Toyota Mirai er det nu muligt at købe en bil, der benytter den teknologi, som ventes at blive hjørnestenen i fremtidens biler.

En elmotor trækker forhjulene, men i stedet for at få strømmen fra et batteri, er bilen forsynet med en såkaldt brændselscelle. Heri blandes brint fra en tank i bilen med ilt fra den omgivende luft, og når de to atomer reagerer, dannes strøm og vand. Strømmen bruges med det samme i elmotoren, og vandet ledes som eneste spildstof ned på vejbanen. Enkelt og ligetil!

Enkel at køre

Designet er vildt at se på, og designeren har bevidst ønsket at skabe en reaktion hos folk, så de siger: Hvad var lige det, der kom kørende der?
Designet er vildt at se på, og designeren har bevidst ønsket at skabe en reaktion hos folk, så de siger: Hvad var lige det, der kom kørende der?

Vi har prøvet Mirai i en uges tid og er grundlæggende imponeret over bilens opførsel. Den er utrolig let at køre, den larmer stort set ikke, den er meget komfortabel, og så er den indrettet på en så spændende måde, at man virkelig føler, at man får noget for pengene.

Toyota har stort set tilført alle de udstyrsdetaljer, fabrikken råder over, lige fra LED-forlygter til lækre lædersæder, fedt stereoanlæg og avanceret kommunikation.

VIDEO: Motors første møde med Toyota Mirai

Prisen er sat til 600.000 kr. uden registreringsafgift, og hvad den så koster efter nytår, er der ikke rigtig nogen, der ved. Men priser på op til 1,6 mio. kroner har været nævnt, hvis staten vælger at opkræve afgift som for en normal bil. I så fald kører denne miljøvenlige teknik uden om Danmark.

Sikker kørsel

En lille tynd vandstråle i ny og næ er alt, hvad Mirai efterlader sig, når den kører. Vandet stammer fra processen, hvor den medbragte brint blandes med ilt og danner vand og strøm.
En lille tynd vandstråle i ny og næ er alt, hvad Mirai efterlader sig, når den kører. Vandet stammer fra processen, hvor den medbragte brint blandes med ilt og danner vand og strøm.

På testbanen mærker man tydeligt, at Mirai er en tung bil. Den vejer 1.850 kg, og det kaster en noget understyrende tendens af sig, når den presses i skarpe sving og kurver. Men det indbyggede ESC-system korrigerer pænt, og bilen holder sporet.

Affjedringen er til den komfortable side, og med flere indbyggede sikkerhedsdetaljer er man godt beskyttet. En test viste dog, at Mirai ikke har fået den nyeste nødbremse-teknik – her er en almindelig Toyota stadig bedre.

LÆS OGSÅ: Brinten banker på Danmarks dør

Men samlet set er Mirai et værdigt bud på fremtidens bil. Det er endnu ikke bestemt, om Mirai kan være kandidat til Car of the Year 2016, da den skal være til salg på fem markeder. Endnu er Danmark kun et af tre markeder, men det spørgsmål afgøres endeligt senere på året.