Motor mener: Citroën har fundet melodien med den nye C3-serie. Aircross byder på en god blanding af sjovt design, god brugsværdi og ejerglæde.
Skil dig ud fra mængden og få det rart. Sådan omtrent lyder Citroëns nye slogan, der ledsager den ligeledes nye C3 Aircross. Bil og slogan skal sammen få Citroën til at fremstå som et bilmærke, der igen hylder alternativet, og med C3 Aircross må den plan siges at være lykkedes.
Med flotte former, et hav af sjove detaljer og en god indretning stiller den stærkt op i et af årets mest spændende felter af nye bilmodeller. De små SUV-biler er det mest hotte, bilfabrikkerne i øjeblikket har fundet på, og stort set alle bilmærker har eller får en sådan bil på programmet.
Læs også: FDMs bilguide med de aktuelle biler på markedet
Den nye biltype kendetegner sig ved at være høj, ligne en lille firehjulstrækker, være fleksibelt indrettet og komfortabel. Og modsat de rigtige firehjulstrækkere kan de køre langt på literen, og så er de til at betale.
Politisk korrekte
Citroën har fundet melodien med den nye C3-serie. Aircross byder på en god blanding af sjovt design, god brugsværdi og ejerglæde.
Den nye C3 Aircross kan således køre op til 25 km pr. liter og fås i udgaver med alt i sikkerhedsudstyr. Og så rummer den let en familie. Det er med andre ord lige præcis sådanne biler, alle politikere vil gøre billigere.
Om det lykkes er for tidligt at sige, og vi kender derfor endnu ikke priserne. I Sverige koster de fra 135.000 kroner, men i Danmark skal vi nok regne med op mod de 200.000 kroner, som det ser ud før en evt. ændring af afgifterne.
Motorprogrammet omfatter en trecylindret 1.2-liters benzinmotor med og uden turbo samt en 1.6-liters dieselmotor. Vi har prøvet både den kraftige benziner og dieseludgaven, og det umiddelbare indtryk falder ud til benzinmotorens fordel.
Ikke mindst med automatgear får man en køreglad bil, der stråler af livsglæde og komfort. Dieseludgaven er stærk, men den støjer, og en formentlig ret høj merpris køler interessen.
Sikkerhedsudstyret er potentielt højt, men igen afgør politikerne også dette spørgsmål. Sænkes afgifterne, kan vi forvente, at alle udgaver får både nødbremse, advarsel for biler i den blinde vinkel, linjevogter og lys, der selv blænder op og ned. I modsat fald bliver det ekstraudstyr på de billigste og standard på topudgaverne.
Godt udsyn og fin indstigning
En af de ting, der gør den nye biltype populær, er den høje siddeposition. Det mærker man tydeligt, når man sidder bag rattet, og udsynet til trafikken er derfor ret godt hele vejen rundt. En gennemsigtig C-stolpe hjælper med. Ind- og udstigning er også let, og på den måde er C3 Aircross både en god familie- og seniorbil.
Den høje siddeposition har dog også en ulempe. Når man kører hurtigt gennem sving og kurver, krænger bilen, og det mærkes noget mere, når man sidder højt, end når man sidder tæt på vejbanen. Det er ikke farligt, men er heller ikke ligefrem med til at gøre bilen til en køremaskine.
LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af crossovers - Mazda CX-3, Honda HR-V, Nissan Qashqai og Renault Kadjar
Hertil er undervognen også lidt mindre komfortabelt anlagt, end man kunne forvente af en Citroën. Til gengæld er styretøjet dejligt præcist, og bilen står også utroligt godt fast, og det er betryggende at vide, når en kurve viser sig at være skarpere end ventet.
God plads og flot udstyr
Kabinen kommer i to versioner, hvor topudgaven har et justerbart bagsæde, hvor man både kan justere benpladsen og ryglænets hældning. Det er rart og gør det muligt at slumre på længere ture.
Fortil er der god fralægningsplads, og Citroën har proppet bilen med alt i moderne udstyr såsom en stor trykskærm, Apple CarPlay, trådløs opladning, navigationsanlæg, headup-display, nøglefri start og mulighed for et velfungerende automatgear.
Læg dertil et kæmpe panoramaglastag, der kan åbnes, samt farver og former, der vækker begejstring, og man får et billede af en bil, der er noget særligt. Hvad der er standard, og hvad der koster ekstra, er endnu ikke helt klart.
Farverigt ydre
De friske farver går igen udvendigt, og alle versioner har som udgangspunkt en tofarvet lakering. Der er otte grundfarver, fire tagfarver og fire farvepakker til detaljer som tagbøjler, sidespejle, lygtekranse og fælgkapsler. Sammen med i alt fem forskellige farver af kabinen kan bilen leveres i ikke mindre end 90 forskellige farvekombinationer, så man kan bestille bilen præcis, som man ønsker.
LÆS OGSÅ: Motors test af Kia Niro - hybrid crossover
De mange farver er med til at gøre C3 Aircross til en særlig bil i gadebilledet, og man kan ikke undgå at bemærke den, når man møder den i trafikken.
Vi vender naturligvis tilbage med en regulær test af bilen, der kommer til landet til november.
Cylindre | 3 |
Motorvolumen, ccm | 1.199 |
Ventiler | 12 |
Hk v. omdr. | 82 – 5.750 |
Nm v. omdr. | 118 – 2.7 |
Længde-bredde-højde, cm | 415 – 182 – 164 |
Akselafstand, cm | 260 |
0-100 km/t, sek. | 14,0 |
Topfart, km/t | 165 |
Forbrug, km/l | 19,6 – 116 g/km (CO2) |
Pris, kr. | Ikke oplyst |
Cylindre | 3 |
Motorvolumen, ccm | 1.199 |
Ventiler | 12 |
Hk v. omdr. | 110 – 5.500 |
Nm v. omdr. | 205 – 1.500 |
Længde-bredde-højde, cm | 415 – 182 – 164 |
Akselafstand, cm | 260 |
0-100 km/t, sek. | 10,2 |
Topfart, km/t | 185 |
Forbrug, km/l | 20,4 – 112 g/km (CO2) |
Pris, kr. | Ikke oplyst |
Motorvolumen, ccm | 1.199 |
Ventiler | 12 |
Hk v. omdr. | 110 – 5.500 |
Nm v. omdr. | 205 – 1.500 |
Længde-bredde-højde, cm | 415 – 182 – 164 |
Akselafstand, cm | 260 |
0-100 km/t, sek. | 10,6 |
Topfart, km/t | 183 |
Forbrug, km/l | 21,7 – 124 g/km (CO2) |
Pris, kr. | Ikke oplyst |
Cylindre | 4 |
Motorvolumen, ccm | 1.560 |
Ventiler | 8 |
Hk v. omdr. 99 – 3.750 | 99 – 3.750 |
Nm v. omdr. | 254 – 1.750 |
Længde-bredde-højde, cm | 415 – 182 – 164 |
Akselafstand, cm | 260 |
0-100 km/t, sek. | 11,5 |
Topfart, km/t | 175 |
Forbrug, km/l | 25,6 – 101 g/km (CO2) |
Pris, kr. | Ikke oplyst |