Hyundai Kona - crossover med krydderi

Også Hyundai er klar med en lille crossover. Den tilfører klassen et frisk pust i design, og giver sjælden mulighed for firehjulstræk og store motorer.

Hyundai Kona er en ny lille crossover
Forpremiere

Motor mener: Hyundai Kona er en flot, velkørende og meget sikker crossover, der bør have gode chancer for at få mange fans. Godt at nødbremse er standard. Lidt ærgerligt at den store benzinmotor kun fås med fordyrende firehjulstræk.

Frisk ser den ud. Frisk kører den. Og forrygende sikkerhed byder den på.

Hyundai gør sin entré i den lille crossoverklasse med Kona, der kan det samme som alle de andre i den nye klasse, blandt andet fås med tofarvet karrosseri, men byder over med ganske kraftige motorer og mulighed for firehjulstræk og særdeles højt udstyrsniveau.

Nødbremsen er af den fine slags, der virker ved høj hastighed og kan genkende personer.

Kona er baseret på en helt ny platform og har således ikke noget med Kia Stonic at gøre, selvom de to søskende kommer samtidig og er omtrent lige store. Kona er lidt bredere, lidt højere og har større akselafstand.

Læs også: Kia Stonic - lille crossover med fest og farver

Hyundai har taget den kloge og ansvarlige, men muligvis ikke nemme og populære beslutning at gøre nødbremse til standard i alle danske Kona-versioner på bekostning af, at der ikke har været „råd” til trykskærm i grundversionerne.

Masser af ekstraudstyr

Hyundai Kona set bagfra
Kona fås som næsten alle sine nye konkurrenter med tofarvet karrosseri, hvor separat farve på taget kan tilvælges. Foto: Torben Arent, FDM

Nødbremsen er af den fine slags, der virker ved høj hastighed og kan genkende personer. Dertil kommer velfungerende, aktiv vognbaneassistent og døsighedsalarm. På næste niveau tilføjes baksensor og på det næste igen blindvinkelalarm og advarsel under bakning. Topversionen har også fuldt LED-lys, fjernlysassistent, headup-display og skiltegenkendelse.

Motor prøvede headup-displayet, der fungerer via en lille reflektor på instrumentbordet, men havde meget vanskeligt ved at få informationerne til at stå, så alle var nemt læselige.

7”-skærm på instrumentbordet følger med fra udstyrsniveau 2, mens topudgaven trumfer med otte tommer.

Læs også: Motors dueltest af de små crossovere Mazda CX-3 og Peugeot 2008

Hyundai Kona kabine
Førerpladsen, her vist med 8”-skærm, er ligefrem og med god fralægningsplads. Kontrastfarver fås til både instrumentbord og sædesyninger.

Rigtig meget udstyr, som ikke er almindeligt i klassen, kan tilvælges. Det gælder varme i rattet, lædersæder med indbygget køling og trådløs ladning af telefonen.

Kabinen er knap så spændstig at se på som det udvendige design, men kan dog pyntes med farvede indlæg og har god praktisk indretning ved førerpladsen.

Eludgave på vej

Hyundai Kona bagagerum
Bagagerummet er reelt og til den store side: 361 liter. Nogle af literne findes i et rum under gulvet.

Den nye Hyundai-platform giver mulighed for firehjulstræk, noget der er en stor sjældenhed i klassen. Mazda CX-3, Opel Mokka X og Suzukis modeller er andre undtagelser.

Trods firehjulstrækket – eller i det mindste forberedelsen til det – er der fornuftig bagsædeplads og et pænt stort bagagerum på 361 liter.

To benzin- og to dieselmotorer tilbydes. Den mindste benzin, 1.0 120 hk, gør det rigtig fint og vil være et godt valg for mange danskere med moderat kørselsbehov. Knap 20 km/l hedder det officielle tal.

En ren elektrisk version kommer i 2018 … med op til 400 km’s rækkevidde.

Læs også: Motors test af Kia Niro - hybrid crossover

Topmodellen er usædvanlig for klassen med sine 177 hk. De føles ikke af helt så mange, men giver en fin køredynamisk oplevelse i forbindelse med det gode syvtrins dobbeltkoblingsgear. Både dét og firehjulstræk følger altid med denne motor.

Mens Kona med benzinmotor lanceres til januar, bliver det efterår, før dieseludgaverne (115 og 136 hk) følger efter. Hyundai skal lige være klar med den effektive udstødningsrensning med AdBlue – en premiere for mærket.

Også en ren elektrisk version kommer i 2018. Angiveligt sker det med to udgaver med hhv. 39 og 64,2 kWh-batteri. Det skulle give op til 400 km’s rækkevidde.

Priserne på Kona kendes ikke, men forvent en fra-pris på omkring 190.000 kr.