Salzburg Her er bilen, der er essensens af alt det, VW kan, når mærket gør sig umage. Altså lige bortset fra dét med strøm. Det vender vi tilbage til.
Den nye Touareg er proppet med teknologi, og det hele samler sig i en særdeles vellykket og overbevisende luksusbil. Den er vokset fysisk, men vejer mindre end før, og designet – ligner den lidt en stationcar? - er med til at forhindre, at den virker vulgær i gadebilledet.
Super-SUV’en kræver, at man afsætter en formiddag til at blive dus med det hele, og at man i øvrigt har en million kroner til grundudgaven plus helst 200.000-300.000 kr. til alt det lækre og til dels særdeles avancerede ekstraudstyr.
Motor mener
Touareg er en imponerende bil, der er lettere at håndtere, end dens størrelse indikerer. Og så er den et fint og diskret alternativ til en Range Rover, en Porsche eller en Audi. Men lidt tyndt at elektrificering ikke tilbydes.
Imponerende skærm, lyd og lys
Lækkert og flot er to luksusting, man kan tilvælge til kabinen: Standardskærmen på ni tommer kan opgraderes med en særdeles flot én på 15 tommer. Det er en wau-effekt af de større. Sammen med det digitale instrumenthus (12 tommer) kan man dermed nærmest få væg til væg-landkort – i stil med når læreren hiver det store verdenskort ned i klasselokalet.
Det andet kræs er lydanlægget fra danske Dynaudio. Dermed øges antallet af højtalere fra 12 til 14, der har hver sin digitale forstærker. Lyden kan tilpasses efter, hvor i bilen den skal lyde mest optimal. Velkommen i koncertsalen.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz GLE - komfortabel kampvogn
Wau-virkning er der også, når Touareg tages med ud i nattens mulm og mørke. Matrix-LED-lygterne (ekstraudstyr) har 128 „pærer“ og kan på bedste vis køre konstant med langt lys, idet de effektivt afmasker med- og modkørende. Særlig finesse: der dæmpes for lyset, når det rammer reflekterende vejskilte – ergo slipper føreren at blive blændet af refleksionen.
De effektive lygter kan suppleres med infrarødt nattesyn. Ikke en cyklist eller et rådyr bliver dermed overset.
Følger selv fartgrænserne
En meget behagelig, ny funktion er bilens evne til automatisk at tilpasse sig fartgrænserne og til dels vejens forløb i form af skarpe kurver, kryds og rundkørsler. Ved Motors første tur i bilen - ad landeveje og gennem landsbyer i Østrig - justerede den udvidede fartpilot helt af sig selv ned, lige før en byzone eller lavere fartgrænsen og lige så automatisk op igen senere.
Det gør virkelig kørslen mere afslappet, at man ikke skal stirre efter farttavler ustandseligt. Det forudsætter naturligvis, at man kan stole på systemet, særligt i nedadgående retning.
For bilkøbere, der ikke er vant til at bevæge sig i disse luftlag, er ekstraudstyrslisten som at læse en gyser
Vender som en Golf
Blandt andet avanceret ekstraudstyr er firehjulsstyring. Det er ikke så ekstravagant, som det lige kan lyde. Markant er, at de drejende baghjul skærer en meter af vendediameteren. Dermed kan Touareg vende på stort samme plads som en VW Golf.
Derudover giver det et nøk til mere dynamisk kørsel, og VW’s eksperter siger, at det skulle reducere risikoen for køresyge for bagsædepassagerer.
Aktiv antikrængning kan tilvælges for en voldsom mérpris. Dermed kører bilen stort set fladt gennem kurver.
Små offroad-ambitioner
Derimod er der skruet ned for offroad-ambitionerne, selvom alle versioner har firehjulstræk. Terrænegenskaberne blev knap nok nævnt ved præsentationen, og usædvanligt for en SUV var der slet ikke mulighed for at køre i terræn.
Der ingen offroad-pakke at tilvælge i form af reduktionsgear og spærredifferentiale. Touareg skal ses som en moderne limousine, ikke en offroader i traditionel forstand. Dog kan man købe en pakke med ekstra stor brændstoftank og ekstra stor AdBlue-tank og bundbeskyttelse.
Find din nye bil på FDM biler.dk
Men med luftaffjedring kan bilen hæves betragteligt, og det kan hjælpe en hel del ved terrænkørsel. Og Motor tror gerne, at Touareg kan klare temmelig meget uden for asfalten. Trækegenskaberne er i hvert fald i top. Alle versioner må spændes for 3.500 kg, og et fuldt elektrisk styret anhængertræk kan klare denne vægt.
Diesel ja, strøm nej
Når det gælder Touareg, er dieselmotoren ikke død. Langtfra. Der bliver tre at vælge imellem, inklusive en V8’er, mens der kun er én benzinvariant. Motor har kun kunnet prøve „den midterste“ på 286 hk.
Det er en imponerende og passende maskine til de 2.000 kg bil. Selv når man står uden for bilen, der holder i tomgang, er det reelt ikke til at høre, at det er en diesel. Udstødningen klarer de skrappeste EU-regler, og det officielle brændstofforbrug er (efter den gamle norm) anstændige 14,5 km pr. liter.
Læs også: Motors test af Tesla Model X
Alligevel er det påfaldende og en mangel, at ingen form for elektrificering tilbydes.
Mildhybrid er slet ingen mulighed, mens en opladningshybrid kan dukke op senere. VW-teknikere siger til Motor, at det er højst sandsynlig, men en officiel beslutning er ikke taget.
Dyr at klæde godt på
For bilkøbere, der ikke er vant til at bevæge sig i disse luftlag, er ekstraudstyrslisten som at læse en gyser: Den helt store skærm koster 50.000 kr., night vision 30.000 kr., headup-display 24.000 kr., Dynaudio-anlæg 29.000 kr., luftaffjedring, firehjulstyring og aktiv antikrængning 115.000 kr., elektrisk anhængertræk 24.000 kr., metallak 16.000 kr.
Touaregs pris sætter sine naturlige begrænsninger for bilens udbredelse i Danmark. Den danske importør håber på omkring 80 biler årligt, fra bilen er klar i juni.
Dermed kommer den langt fra kæmpesuccessen for første generation. Den havde kronede dage i de glade gulplade-tider, og flere end 2.000 findes i Danmark.