Hyundai i20 - næsten på den sikre side

Hyundais minibil er frisket godt op i design, sikkerhed og opkobling. Diesel er helt væk, mens et nyt automatgear forbedrer køreoplevelse og benzinøkonomi.

Hyundai i20 forfra
Forpremiere

FRANKFURT „Følg din hjerne”. Den etiket sætter Hyundai på den fornyede udgave af sin i20 minibil. Modigt, for „følg dit hjerte” er meget mere moderne i markedsføring.

Men det er også ærligt, for i20 er et typisk, rationelt valg med god værdi for pengene og flot garanti. Til gengæld har den måske ikke så meget sexappel.

Læs også: Motors test af VW Polo

Den nye udgave er ellers blevet mere smart at se på med den nye front og bagende. Særligt de nye baglygter giver friskhed. Det gør de nye farver til karosseri og kabine også for slet ikke at tale om den nye mulighed for tag i kontrastfarve.

Motor mener

Det pyntede! Visuelt er det en vellykket opdatering af Hyundai i20. Men det skæmmer, at den danske importør ikke vil love, at den vigtige nødbremse bliver standard – når det nu er tilgængeligt. Kollegaen Kia Rio har det - og sågar dens lillebror, Picanto.

Usikker nødbremse

Skærmen fås nu i tre størrelser: 3,8, 5 (sort-hvid) og 7 tommer. De er dog ikke trykfølsomme, men Apple CarPlay er blevet en mulighed.

Smart er det ærligt talt også, at en stor sikkerhedspakke med bl.a. nødbremse og vognbaneassistent nu fås. Den burde have været der fra begyndelsen i 2015. Men den danske importør ikke kan love, at det bliver standard i alle udgaver.

Læs også: Motors test af Kia Rio

Bag rattet har det hjulpet på køreoplevelsen, at styretøjet er strammet en smule op, særligt omkring midterstillingen.

Hyundai i20 kabine
Førerpladsen ligner sig selv, men en ny syvtommerskærm med navigation er en mulighed. Nye dekorationsfarver kan vælges.

Farvel til diesel

Motorprogrammet er uændret og med et pænt udvalg af benzinmotorer med og uden turbo. Alle udgaver har nu stop-start for at spare lidt på dråberne.

Hyundai tager ved faceliftet dieselmotorer ud af i20-programmet. Diesel udgjorde oprindelig blot 10-15 procent af salget i Europa; på det seneste har det ligget endnu lavere.

Læs også: Motors test af Skoda Fabia

For fans af automatgear er der sket en markant forbedring. Det gamle traditionelle med blot fire trin erstattes af et fint dobbeltkoblingsgear med syv trin. Benzinøkonomien forbedres betragteligt.

Først til efteråret er den faceliftede i20 i Danmark, og priser og udstyr kendes endnu ikke. Den SUV-agtige Active-udgave kommer højst sandsynlig ikke til Danmark. En tredørs er på forhånd helt fravalgt.

Hyundai i20 bagfra

Hyundai i20

17,9 km/l
Benzin
130.000 kr.
  • Farvemuligheder
  • Garanti
  • Automatgear
  • Lang tid til lancering
  • Tvivl om nødbremse
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2
  • CO2 udledning
    129 g/km
  • Effekt
    75 hk
  • Moment
    121 Nm
  • Acc. (0-100)
    13,6 sek.
  • Bagagerum
    326 liter
  • Akselafstand
    257 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:404 cm B:173 cm H:147 cm

Sikkerhed

2017
Luk
Hyundai i20 bagfra

Hyundai i20

18,9 km/l
Benzin
155.000 kr.
  • Farvemuligheder
  • Garanti
  • Automatgear
  • Lang tid til lancering
  • Tvivl om nødbremse
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2
  • CO2 udledning
    121 g/km
  • Effekt
    84 hk
  • Moment
    121 Nm
  • Acc. (0-100)
    13,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.158 kg
  • Maks. påhængsvægt
    910 kg
  • Bagagerum
    326 liter
  • Akselafstand
    257 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:404 cm B:173 cm H:147 cm

Sikkerhed

2017
Luk
Hyundai i20 bagfra

Hyundai i20

20,8 km/l
Benzin
165.000 kr.
  • Farvemuligheder
  • Garanti
  • Automatgear
  • Lang tid til lancering
  • Tvivl om nødbremse
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0
  • CO2 udledning
    109 g/km
  • Effekt
    100 hk
  • Moment
    172 Nm
  • Acc. (0-100)
    10,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.164 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    326 liter
  • Akselafstand
    257 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:404 cm B:173 cm H:147 cm

Sikkerhed

2017
Luk
Hyundai i20 bagfra

Hyundai i20

20,8 km/l
Benzin
  • Farvemuligheder
  • Garanti
  • Automatgear
  • Lang tid til lancering
  • Tvivl om nødbremse
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0
  • CO2 udledning
    111 g/km
  • Effekt
    100 hk
  • Moment
    172 Nm
  • Acc. (0-100)
    11,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.196 kg
  • Bagagerum
    326 liter
  • Akselafstand
    257 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:404 cm B:173 cm H:147 cm

Sikkerhed

2017
Luk