FRANKFURT Det er nemt at holde af Jimny. Suzukis lille offroader er en bil, der vækker opmærksomhed og følelser med sit fuldstændig firkantede karrosseri, den markante grill flankeret af de ikoniske runde forlygter, reservehjulet på bagklappen og så de friske farver – eller den selvudslettende armygrønne kulør.
Tilsat sin lidenhed – blot 3,60 meter i længden – er den tilmed på kanten af at være nuttet.
Motor mener
Jimny er et stykke sjovt legetøj. Eller et specialiseret arbejdsredskab. Herligt det findes. Men rigtig ærgerligt, at sikkerheden er ringe.
Inde bag rattet fortsætter den autentiske oplevelse. Man sidder nærmest som på en taburet (men ikke ukomfortabelt), ser ud gennem den lodrette forrude, har skulderen op ad sideruden og hånden bestemt placeret på den ganske lange gearstang.
Jimny er skabt til hårdt arbejde og rigtig terrænkørsel. Jægere, folk med vinmarker eller landmålere. Men enten er Suzuki ikke helt ærlig, ellers også er japanerne halvbinde for bilens muligheder. Dens design og udstråling kan givetvis tillokke storbymennesker, der aldrig kunne drømme om at køre væk fra en jævn grusvej.
Jimny er dermed i kategori med Land Rover Defender, Jeep Wrangler og Mercedes-Benz Geländewagen. De bruges ofte som smarte biler i storbyerne, især når de er kommet lidt op i alderen.
Brændstofforbrug, køreegenskaber og sikkerhed ser ud til at være lavt prioriteret af brugerne. Og ingen af delene er – ikke overraskende – Jimnys stærke sider. Egentlig kører Jimny udmærket på vejen. Altså i forhold til, hvad man lige kunne forvente. Den gummibold-opførsel, de foregående generationer led under, er der ikke så meget af.
Læs også: Motors test af Seat Arona
Men styretøjet er lidt af en hensigtserklæring. Samlet set kan man godt holde ud at køre på landeveje og på motorveje med 110 km/t. I terrænet har styretøjet den fordel, at det frasorterer en stor del af slag og rystelser.
Motoren, en ny 1.5-benziner uden turbo, gør det fint, men bilen er umanerlig lavt gearet, nok af hensyn til terrænkørslen. Man leder hurtigt efter det ikke-eksisterende sjette gear. Efter dagens norm kører bilen 14,7 km/l.
Sikkerheden skuffer
Sikkerheden er en af Jimnys store svagheder. Ganske vist har bilen nu nødbremse som standard i alle versioner, men en frisk kollisionstest hos Euro NCAP gav kun tre stjerner. Det trækker bl.a. ned, at førerairbaggen ikke virkede ordentligt, og at hovedstøtterne er dårlige.
Udsynet er godt. Der er ingen blinde vinkler, og man kan hurtigt spotte, hvor bilens hjørner er. Siderudens kække knæk forbedrer udsynet til de store sidespejle, og når man sidder så tæt op ad ruden og dørsiden, er det nemt at se ned langs bilens side – er hjulene tilpas mange cm fra afgrunden eller den skarpe sten?
Læs også: Forpremiere på Jeep Wrangler
Det er dog for ringe, at førersædet ikke kan højdejusteres. Ved terrænkørsel kan det være rart at hejse sig selv lidt op for udsyn. Og så kan rattet ikke justeres i længden. Gammeldags.
Elektroniske hjælpemidler som frontkamera er ikke Jimnys stil. Et par offroad-instrumenter, der viser krængning og hældning og andet nørderi, havde dog ikke været af vejen.
Plads til en død buk
Jimny er blevet endnu mere terrængående end den forrige model. Den klarer stejlere vinkler op og ned, og frihøjden er øget én cm til 21 cm.
Selvom bilen er meget lille, er pladsen ved bagsædet ok. Kun to pladser er der. Men det er besværligt at bruge, da bilen er tredørs.
Bagagerummet er en vittighed. Det er ikke meget større end andre bilers handskerum. Og handskerummet er i øvrigt ikke større end andres dørlomme. Er man fire i bilen, skal habenguttet altså ind på skødet. Eller på taget.
Få tilbud på en ny Suzuki på FDM biler.dk
Men er man færre, går det bedre. Bagsædet er delt 50:50 og lægges nemt ned. Overfladerne er rustik og praktisk plast, så det gør ikke ondt at smide beskidte gummistøvler, en død buk eller en våd våddragt ind bagi.
Jimny kommer til Danmark til marts, og priserne ligger ikke fast. Men forvent 250.000 kr. for topudgaven og 25.000 kr. mindre for grundmodellen. Ting som tofarvet karrosseri er ekstraudstyr.