Endnu er mange elbiler begrænset, når det handler om bagageplads og tilladt påhængsvægt. Her byder Volvos nye V60 plugin-hybridbil ind med en hjælpende hånd. Den må trække 2.000 kg, og den kan køre op til 45 km på el alene.
Motor mener
Volvo kombinerer på glimrende vis benzinmotorens overlegne rækkevidde med elbilens grønne profil og rolige kørsel. Resultatet er en firehjulstrukken bil med det bedste fra begge verdner.
Det er klart, at man ikke når så langt, hvis man også trækker en campingvogn. Men til daglig vil man kunne køre på el en stor del af tiden, mens man ved længere køreture må leve med, at benzinmotoren indimellem er i gang.
Volvo V60 er konstrueret med en elmotor, der trækker på baghjulene og en benzinmotor, der trækker på forhjulene. Begge motorer kan køre hver for sig, og skal det gå stærkt, kan de arbejde samtidigt, og så har bilen firehjulstræk.
Læs også: FDMs tema og el- og hybridbiler
Batteriet er placeret mellem forsæderne, så det ikke generer i bagagerummet, der således også i plugin-udgaven kan rumme op til 529 liter. Det fastholder Volvo V60 som en stationcar med en høj brugsværdi.
Batteriet kan lades op på tre timer ved brug af en 16 Ampere-lader.

Kører støjsvagt
Når bilen kører på el, er der næsten ingen motorstøj, og bilen glider roligt afsted. Det kan man godt blive glad for i længden, og egentlig kunne man ønske sig, at bilen altid kørte på el.
Men så langt er Volvo ikke nået med batteriteknikken, og rækkevidden er derfor begrænset til de 45 km. Men så længe, der er strøm på batteriet, kan man betragte bilen som en elbil, og man kan for eksempel bede bilen køle eller varme kabinen før en køretur. Det kan også ske, uden at bilen står til opladning.
Læs også: Motors test af Volvo V60
Har man et dagligt kørselsbehov på omkring de 50 km, vil man opleve, at man stort set aldrig skal tanke bilen. Man kan tegne et el-abonnement hos Clever eller E.ON, og det koster ca. 300 kr. pr. måned. Så kan man lade bilen op, lige så ofte man vil hjemme eller på farten. Det er attraktivt, let og smart!

Fås i to udgaver
Noget usædvanligt fås Volvo V60 i to plugin-udgaver. Dels denne T6 med i alt 340 hk, dels i en endnu kraftigere udgave, T8 Twin Engine. Så er effekten oppe på i alt 390 hk, hvis man lægger benzinmotorens ydelse sammen med elmotorens.
Vi har prøvet begge udgaver, og selv om T8’eren imponerer med sine mange kræfter, må vi sige, at vi trods alt er godt tilfreds med præstationerne i den mindre T6. Så vores råd er, at man roligt kan spare prisforskellen mellem de to udgaver.
T8’eren koster 830.000 kr., og den kommer til Danmark straks i det nye år, mens T6’eren først dukker op til foråret. Prisen er endnu ukendt, men Motor gætter på, at den bliver ca. 100.000 kroner lavere.

Husk at lade den op
I begge tilfælde ligger rækkevidden på strøm omkring de 45 km. Det udløser en på papiret flot benzinøkonomi på 47,6 km pr. liter benzin.
Men det tal skal forstås som en kombination af en del af kørslen, hvor benzinforbruget er nul, og den del af kørslen, hvor benzinmotoren er tændt. Når der ikke er mere strøm på batteriet, virker bilen som en almindelig hybrid, og det i sig selv strækker også dråberne noget. Men man skal nok ikke regne med at køre mere end omkring de 16-18 km pr. liter, når strømmen er brugt op.
Samlet set er der tale om vellykket plugin-bil, der på fin vis kombinerer den gode brugsværdi fra den klassiske Volvo-stationcar med elbilens grønne profil.
Hvor grøn den så bliver i det lange løb, afhænger af, hvor flink man er til at lade bilen op.