Motor mener
Toyota RAV4 er en rigtig fin bil med god plads og ordentlige køreegenskaber samt tilsyneladende god benzinøkonomi. Men som hybrid har bilen problemer med trækvægten, og det særlige CVT-gear giver stadig en uharmonisk lydoplevelse. Prøv med nogle kraftige accelerationer inden køb for at se, om det generer dig.
BARCELONA Den er kommet stærkt tilbage, Toyotas mellemstore SUV, RAV4. For ti år siden var den tidligere så populære gulpladebil blevet usynlig i salgsstatistikken. Men fra 2016 fik den pænt comeback, nu på hvide plader, og i 2018 købte danskerne rigtig mange, næsten 1.400. Her ved modellens 25-års jubilæum skal der findes endnu flere kunder, tror Toyota.
Og det er i hvert fald en fin, helt ny generation, Motor har haft første tur i. RAV4 den femte er blevet en mere voksen og forfinet bil med bedre plads i både kabine og bagagerum. Længden er uændret, men bredde og akselafstand er øget, samtidig med at bilen er gjort lavere.
Læs også: Motors test af Volvo XC40 - trecylindret Volvo
Tyngdepunktet er sænket, og samtidig er frihøjden øget (uden at sætte nogen rekorder). Det er alt sammen gjort muligt med den nye GA-K-platform, som den deler med Camry. Den nye teknik har også sænket vægten med 40-50 kg.
Designet er total forandret. ’Brutal’ mener Toyota det er - som om det nu skulle være noget positivt. Men der er kommet mere karakter over bilen, bl.a. med den markante grill og de kantede linjer hen ad siden og ved hjulskærmene.
Hybrid i stedet for diesel
Ved generationsskiftet er dieselmotoren forsvundet, og hybriden er kernemodellen – og det var kun den, Toyota syntes, pressen skulle prøve ved præsentationen. Hybriden ventes at stå for 80 procent i Danmark og 90 procent i Europa.
Hybridteknikken er helt ny, og også den deles med Camry: Benzinmotoren er helt oppe på 2,5 liter, og sammen med elmotoren er ydelsen 218 hk. Den firehjulstrukne RAV4 har en ekstra elmotor ved bagakslen, og så er den samlede effekt 222 hk.
Læs også: Motors test af Honda CR-V - japansk pladsmester
Brændstoføkonomien er omtrent som i dieselbiler i samme klasse, 18,2 km pr. liter ifølge den nye norm. Efter den gamle målemetode var tallet 22,2.
En mindre prisstigning, måske omkring 10.000 kr., må forventes for biler, der leveres efter 1. april.
Man mangler ikke kræfter i RAV4, selv ved bjergkørsel som der var en del af ved præsentationen. 0-100 ligger på godt otte sekunder. Men dynamisk kørsel i bjerge, på motorveje og ved landevejsoverhalinger straffes med den ukultiverede lyd, når det trinløse (helt nye) CVT-gear sender motoromdrejningerne op.
Denne ’CVT-støj’, som Toyota selv kalder det, er blevet mindre og opleves i kortere tid end tidligere. Men raffineret er bilen ikke ved disse forhold.
Det er noget helt andet ved bykørsel og anden rolig fremfærd. Så belønnes man med hybridens tysthed og ikke-eksisterende gearskift.
Allerede lidt bedaget hist og her
Køreegenskaberne som sådan har fået et fint løft, og både affjedringskomfort og styreegenskaber er upåklagelige. I Motors to testbiler var der lidt for meget vindstøj fra venstre sidespejl ved dansk motorvejsfart.
Førerpladsen er generelt god og fint indrettet med passende fralægningsplads, elektrisk parkeringsbremse og gedigne sæder samt generelt rigtig fine materialer. Men bilens globale status med fokus på USA har sine ulemper.
Læs også: Motors test af Kia Sportage
Den store og nye ottetommerskærm virker allerede en anelse gammeldags, og opløsningen er ikke i top. Fuldt digitalt instrumenthus fås ikke, og når man krydser en vejstribe, advarer bilen med bip-bip-lyde og ikke det mere intuitive med rysten i rattet.
Toyota har desværre heller ikke benyttet den nye platform til at give bilen ’shift by wire’, dvs. elektronisk styret gearkasse, som det findes på bl.a. Ford Focus, Volvo XC40 og Land Rovers nyere modeller. Fordelen ved det er, at gearvælgeren bliver mere elegant og nemmere at betjene, og at bilen automatisk går i ’P’, når motoren slukkes.
Ingen aprilsnar - dyrere efter 1. april
Sikkerhedsudstyret er forbedret på en lang række punkter. Nødbremsen virker nu også i mørke for biler og fodgængere samt for cyklister i dagslys. Aktiv vognbaneassistent, skiltegenkendelse og automatisk op- og nedblænding er også standard, mens topmodellen har advarsel mod tværgående trafik bagved, blindvinkelalarm og 360 graders kamera. Alle har LED-forlygter og adaptiv fartpilot.
Påhængsvægten er en svaghed. Hybriden, som ventes at blive den langt mest solgte, må kun trække 800 kg, med mindre man tilvælger firehjulstræk. Så bliver tallet rimelige 1.650 kg. Begge dele er som på forgængeren. Er stor trækvægt vigtig, er den almindelige benzin-udgave løsningen. Den klarer 2.000 kg, dog kun 1.500 med automatgear (CVT).
RAV4 koster ved lanceringen først i februar 420.000 kr. som hybrid og 350.000 kr. for 2.0 benzin med samme, pænt høje udstyr. Man må gå et trin op for at få bl.a. elbagklap, varme i rattet og trådløs telefonladning, mens kun topmodellen byder på fuldt sikkerhedsudstyr. Her er der også læderindtræk og stort lydanlæg. Firehjulstræk koster 50.000 kr. ekstra til begge versioner.
En mindre prisstigning, måske omkring 10.000 kr., må forventes for biler, der leveres efter 1. april. Det skyldes, at de dårligere, officielle WLTP-forbrugstal, der træder i kraft fra den dag, betyder højere registreringsafgift.