Kia Sportage forfra
Biltest

Kia Sportage – moderigtig Kia skuffer

En højbenet SUV med en grøn motor lyder som den helt rigtige løsning for tiden. Men Kia Sportages hybridteknik hjælper ikke meget, og så er sikkerheden under lavmålet.
Kia Sportage bagfra

Motors vurdering

Kia Sportage

17,2 km/l
Diesel
459.799 kr.
  • Firehjulstræk
  • Siddeposition
  • Garantier
  • Nødbremse ej standard
  • Bagagerum
  • Forbrug
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    153 g/km
  • Effekt
    185 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    201 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.747 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.900 kg
  • Bagagerum
    439 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Maks. 150.000 km
  • Mål
    L:449 cm B:186 cm H:165 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 15 km/l
  • Beregnet økonomi 5,40 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Hybridbiler er fremtiden! Så enkelt kan man opsamle al den snak, der i øjeblikket kommer fra både politisk side og fra bilindustrien. Men hybridbiler er ikke bare hybridbiler, og der er god grund til, at mange bilkøbere er forvirret på et højt plan.

Ingen udgaver af Sportage er udstyret med en nødbremse, og det er simpelthen for ringe!

Tag nu bare denne testbil. Det er den populære Kia Sportage, der nu er kommet i en udgave, hvor et lille batteri og en elmotor skal hjælpe med at få bilen til at køre længere på literen. Teknikken kaldes i dette tilfælde mild hybrid, og det begreb dækker over, at der kun er tale om et lille krafttilskud fra en elmotor, der endda kun er i drift, når dieselmotoren kører.

Man kan altså på ingen måde køre på el alene, og det begrænser derfor virkningen. Andre hybridbiler kan køre en smule på el alene, og de særlige plugin-hybrider kan endda køre op til 50 km på en opladning af batteriet, som lades fra elnettet.

Kia Sportage kabine
Førerpladsen er udstyret med næsten alt, og den store skærm i midten har danske menuer og dansk tale. Der er lige lovlig mange knapper at forholde sig til – det er set bedre.

Økonomien imponerer ikke

Men i denne Sportage er det altså blot en lille motor, der hjælper den store toliters dieselmotor med at få bilen frem. Det sker via en syvtrins dobbeltkoblings gearkasse, og kræfterne fordeles til alle fire hjul.

På papiret skal bilen kunne køre 17,2 km pr. liter, men ikke engang dette moderate forbrugstal kunne vi nå under vores standardiserede forbrugsmåling. Vi kørte 15 km pr. liter, og det beskedne resultat udløser første minus til bilen, og bringer ikke ligefrem denne bil ind i kategorien „fremtidens biler“.

Læs også: Motors prøvekørsel af 5. generation af Honda CR-V

Andet minus finder vi i bagagerummet, hvor der er noget mindre plads end normalt i en Sportage. Det nødvendige hybrid-batteri er placeret under gulvet, og det stjæler plads. Ikke voldsomt, men nok til at det bemærkes.

Et tredje minus finder vi ved gearkassen, der under vores testkørsel ikke rigtigt faldt til ro. Det var som om, syvende gear var for langbenet i intervallet mellem 80 og 110 km/t., så gearkassen ofte lå og skiftede mellem sjette og syvende gear på en lidt irriterende vis.

Kia Sportage bagagerum
Bagagerummet er indskrænket en smule på grund af det store batteri til hybridsystemet. Her rummer det 439 liter mod normalt 480 liter. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele.

Nødbremsen skal tilkøbes

Men når disse minusser er nævnt, skal det retfærdigvis også nævnes, at Kia Sportage i det store hele er en dejlig bil at køre i. Den er rummelig, den er komfortabel, og den er godt udstyret. Ikke mindst i denne GT-Line version, hvor vi finder næsten alt i komfortudstyr.

På sikkerhedssiden ser det dog knap så godt ud. Ingen udgaver af Sportage er udstyret med en nødbremse, og det er simpelthen for ringe! Nu varer det ikke længe før dette udstyr bliver lovkrav, og alligevel springer Kia over, hvor gærdet er lavest.

Læs også: Motors prøvekørsel af Audi Q3

Man skal som forbruger selv huske at tilkøbe det til en ret voldsom pris på hele 15.000 kroner. Og vil man have en adaptiv fartpilot med i købet, er merprisen yderligere 5.000 kroner. Det er bare ikke godt nok, og så længe fabrikken ikke kan gøre det bedre, kan vi kun kvittere med to stjerner.