Motor mener
Glem Corolla som hatchback, da den er for lille og for uinteressant indrettet. Derimod er stationcaren med hybriddrift en bil, der vil fange mange danske bilkøberes hjerter.
PALMA. Med en startpris på 218.000 kr. for billigste Corolla kunne man fristes til at mene, at den er for dyr.
Og det er grundmodellen måske også, men den er af mange andre grunde helt uinteressant set med danske briller. Både motor, gearkasse, udstyr og karrosseri er nemlig skudt helt ved siden af.
Læs også: Motors gruppetest af 10 biler i mellemklassen
Til gengæld ser det helt anderledes ud med Corolla som stationcar med hybridteknik og et flot udstyrsniveau. Så hedder prisen 288.000 kr., og det er en skarp pris.
Forbedret hybridteknik
Toyota er stadig stort set alene om at tilbyde hybridbiler i denne klasse, og det er i sig selv med til at gøre Corolla interessant. Og for første gang lancerer Toyota en ny bil med to udgaver af hybridmotorer, en 1.8’er med i alt 122 hk samt en 2.0’er med i alt 180 hk.
Læs også: Motors test af Ford Focus - Årets Bil i Danmark
Der er dog hele 45.000 kr. mellem de to, så vi gætter på, at det stort set kun bliver 1.8’eren, vi får at se herhjemme. Det er der da heller ikke noget galt i, for det er en vellykket hybridteknik.
Den er opdateret markant i forhold til den gamle Auris og minder mest af alt om den, man kan finde i den nyeste udgave af hybridbilen Toyota Prius.
God i bykørsel
Først og fremmest nyder man en støjsvag kørsel, hvor den tidligere „scooter-lyd“ med en motor, der for det meste kører i høje omdrejninger, nu for det meste holder sig på et lavt omdrejningstal. På motorvej kan man opleve at køre afsted med 130 km/t. med mellem 1.500 og 2.000 omdrejninger, og det er der ingen andre biler, der kan præstere.
Ved bykørsel skifter bilen umærkeligt mellem benzinmotor og elmotor, og det kan vitterlig ikke mærkes, om den kører på den ene eller den anden kilde. Man har fordel af et lavere benzinforbrug, og man slipper for den lidt irriterende stop/start-funktion, man finder i traditionelle benzinbiler.
På papiret kører 1.8-hybriden mellem 20 og 22 km pr. liter alt efter udstyrsniveau, og det skal den nok klare i praksis, viste vores første møde med bilen. Men det afhænger jo som altid af kørestilen.
Tidligere hybrider fra Toyota kørte på papiret meget længere pr. liter, men det var efter den gamle NEDC-norm. Med den nye WLTP-norm er tallene blevet mere realistiske.
God plads i bilen
Akselafstanden i Corolla-stationcar er seks cm længere end femdørs-udgaven. Det mærkes ved bagsædet, hvor knæpladsen er fin. Også loftshøjden er fin takket være det vandrette tag.
Ved bagagerummet finder man en af bilens helt store styrker. Det rummer 598 liter, hvilket faktisk er mere end i den udgåede Avensis. Bagklappen kan fås elstyret, og tilkøber man en smartpakke, er der nøgleløs åbning af bilen, og fodbetjent åbning af bagklappen.
Se forskel på den gamle Auris og den nye Corolla
Se mere: Corolla pyntes med sport og natur
Gulvet er flot udstyret med en hård plade, der kan placeres i to højder, og som kan vendes, så man får en plastbelagt side op, der kan tåle et par våde gummistøvler eller våde barnevognshjul.
Fra et par håndtag længst bagude kan man let folde bagsædets ryglæn frem, og så bliver gulvet helt plant. Et virkeligt velfungerende rullegardin skærmer bagagen af. Et gennemtænkt og flot udført bagagerum.
Udstyret er flot
1.8-hybridudgaven kommer i tre udstyrsniveauer, H1, H2 og H3, og det er sidstnævnte, man skal gå efter. Standard i alle er en avanceret sikkerhedspakke med en ny nødbremse, der bremser for både biler, cykler og fodgængere dag og nat.
Pakken indeholder også en adaptiv fartpilot, der virker helt ned til stilstand. Man får også et hjælpesystem, der sørger for at bilen følger vognbanen. Det fungerer rigtig godt, og medvirker til en afslappende og sikker kørsel.
Læs også: Motors test af Kia Ceed - vellykket koreaner
Komfortudstyret omfatter varme i sæder og rat, en stor skærm i midten, hvorfra man styrer FM- og DAB-radio samt andre bilfunktioner. Et navigationsanlæg skal tilkøbes for 8.225 kr.
Der er LED-lys både for og bag, men LED-forlygterne kommer i tre niveauer. De er alle udstyret med automatisk op- og nedblænding, men grundniveauet er med parabol, mellemste med projektor-teknik (det er den vi finder i H3), mens højeste niveau er med matrix-lysteknik, og den fås kun i H4-udgaven med den store hybridmotor. Vi har endnu ikke haft lejlighed til at prøve forlygterne i mørke.
Bedre kvalitetsindtryk
Det første køreindtryk med den nye Corolla var positivt. Bilen virker markant bedre bygget end Auris, og støjdæmpningen er blevet meget bedre. Kvalitetsindtrykket er overordnet på et højt niveau – endda med enkelte momenter af noget, der ligner en premiumbil.
Desuden er den nye, lidt lavere siddeposition med til at give en bedre fornemmelse af bilens bevægelse på vejen. Store ruder giver et godt udsyn, og i det hele taget virker bilen dynamisk set som noget, der kan konkurrere med de bedste biler i klassen.
Den nye Corolla kommer til Danmark til april.
((Ændring: Priser justeret d. 20/3 2019))