Motor mener
Fremtiden er elektrisk, og den nye Volvo V60 T8 er et solidt skridt i den retning. Små 50 km rækkevidde er en god start, men lidt længere rækkevidde havde været rart.
LULEÅ Med en elmotor, der trækker på baghjulene, og en benzinmotor, der trækker på forhjulene, er plugin-hybrid-udgaven af Volvo V60 en ret avanceret bil. Tanken er, at bilen kører de første små 50 km på el alene, og skal man længere, starter benzinmotoren op, og så kan man fortsætte på traditionel vis.
Men de to motorer kan også køre samtidigt – enten for at give bilen firehjulstræk i krævende situationer, eller for at give ekstra power, hvis man har meget travlt. Benzinmotoren kan yde 303 hk og elmotoren 87 hk, og så kan man i alt få 390 hk til rådighed, hvilket er vildt meget.
Læs også: Motors test af Volvo V60 - tilbage til herregården
Det er også her, vi finder forklaringen på bilens voldsomme præstationer: De første 100 km/t. nås på bare 4,9 sekunder, og topfarten er begrænset til hele 250 km/t.
Lades op på 2,5 timer
Køreindtrykket er yderst positivt. Med elmotoren i drift alene kører bilen som en elbil, og det bliver man glad for. Og ønsker man fuld kraft frem, starter benzinmotoren, og så får man en mere traditionel køreoplevelse, som bestemt også er positiv. Men eldriften i sig selv er almindeligvis rigeligt, og egentlig ønsker man mest af alt, at rækkevidden kunne være lidt længere.
Med en simpel ladeboks enten hjemme eller på farten kan bilen lades helt op på 2,5 timer.
Ny bil, men hvilken? Brug guiden på FDM biler.dk
T8-udgaven er den kraftigste plugin-hybrid i V60-serien, men senere i år dukker en lidt billigere T6-udgave op med i alt 340 hk.