Motor mener
Den lille Jimny er ikke tænkt som en hverdagsbil for familien Danmark. Den skal udfylde et hul for dem, der har behov for en ret avanceret (arbejds)bil til få penge. Sikkerheden er o.k.
De danske priser for Suzuki Jimny er nu på plads, og det ser godt ud: 230.000 kroner for billigste udgave og 255.000 kroner for topudgaven er på et niveau, der er yderst interessant.
Læs også: Motors første prøvekørsel af Suzuki Jimny
Ikke mindst når man ser på, hvad man får for pengene. Alle udgaver har en 1.5-liters benzinmotor, der er koblet til et firehjulstræk med reduktionsgear. Og alle udgaver har en ganske omfattende liste over komfortudstyr.
Tæt på fire stjerner
Også sikkerhedsudstyret er imponerende, idet begge udgaver har en ret avanceret nødbremse, vognbaneassistent og indbygget skiltegenkendelse som standard. Det ser man ikke på andre biler af denne type.
Læs også: Motors prøvekørsel af Jeep Wrangler
Alt sammen udstyr, der på nær en bagatel kunne medføre fire stjerner i den europæiske sikkerhedstest fra Euro NCAP. Alligevel endte testen kun med i tre stjerner, idet alarmen fra vognbaneassistenten ikke kunne leve helt op til standarden.
Selve bilens sikkerhedsstruktur er dog godkendt, og det er trods alt det vigtigste.
Betjenes med handsker
Suzuki Jimny er skabt som en arbejdshest. Den er ret usædvanligt opbygget med en fast chassisramme, hvorpå motor og hjul er fastgjort, og hvor otte punkter fastholder selve karrosseriet til rammen. Både for og bag er der to stive aksler, der er ophængt i skruefjedre og et tværstag, der holder styr på akslernes bevægelser.
Læs også: Motors prøvekørsel af Toyota RAV4
Firehjulstrækket aktiveres med en separat gearstang, og i det hele taget er det meningen, at man kan betjene alt i bilen, selvom man har handsker på. Kæmpe kontakter og drejegreb er designet til handskebrug, og selv trykskærmen kan aktiveres med en handskebeklædt finger.
Dygtig i terrænet
Vores første møde med Jimny på dansk grund afslørede usædvanlig gode egenskaber i terrænet. Den lette bil (1.165 kg) kører pærelet op og ned ad stejle skrænter, og selvom der er mudder, klarer de standardmonterede M+S-dæk at skabe fremdrift.
På vej ned ad bakken sørger et indbygget hjælpesystem for at nedbremse hvert hjul enkeltvist, så bilen ikke skrider eller får for meget fart på. Det er godt og trygt at køre med.
Affjedringen tillader ret store lodrette bevægelser af hjulene, og med gearkassen i lavgear låses for- og baghjul sammen. Et elektronisk system sørger for at nedbremse de hjul, der ikke har fat i underlaget, så kræfterne derved sendes over til de hjul, der har greb i underlaget.
Frihøjden er hele 21 cm, og det er på niveau med en klassisk Land Rover Defender.
Få biler til Danmark
Lanceringen af Suzuki Jimny er gået vældig godt i hele Europa. Det betyder, at fabrikken har svært ved at følge med efterspørgslen, og alle lande får derfor kun et begrænset antal biler i første omgang.
For danske bilkøbere betyder det, at der kun kan komme 250 biler ud at køre i år. Næste år ser det bedre ud, men det er en bil, der med sit kantede design og sine egenskaber i øvrigt tiltrækker mange kunder.
Den gamle generation blev dog produceret i næsten 20 år, så selvom man ikke lander forrest i køen, er der håb forude.
Den nye Suzuki Jimny er i Danmark i slutningen af april.