BMW Z4 - køreglæde for de få

Tredje generation af BMW’s Z4-roadster er blevet langt mere moderne. Designet er modigt, men bilens sande karakter ligger i måden den kører på.

BMW Z4 set forfra
Forpremiere

Motor mener

Z4 har fået stofkaleche igen, og det gør den mere praktisk samtidig med, at den har fået et markant design. 

MÜNCHEN Knap ti sekunder tager det at forvandle køreoplevelsen i BMW Z4, for længere tager det ikke for elektronikken at pakke stoftaget forsvarligt ned bag forsæderne.

Og som i andre moderne roadstere kan det gøres med op til 50 km/t., så skulle du blive fanget af en byge, behøver du ikke at holde stille, for at komme i læ igen.

Med taget nede er køreoplevelsen størst, du bliver nærmest et med omgivelserne. Du er placeret tæt på asfalten og sidder godt i læ bag forruden. Der er ikke meget turbulens i kabinen, og selv ved motorvejshastighed er det et rart sted at være. Dog skal udetemperaturen ikke være for lav.

BMW Z4 kabine
Kampagnemodellerne Connected har 10-tommers digital instrumentering samt navigationsanlæg og et års live services.

Fire cylindre til masserne

På de snoede bjergveje syd for München viser Z4 sig kapabel. Den styrer hurtigt ind i svingene, samtidig med at komforten er god, når asfalten bliver dårlig.

Eneste minus under præsentationsturen er, at vi savner bedre balance i bilen. Det mærkes tydeligt, når man kører med høj fart på Autobahn. Her virker modellen lidt nervøs over 200 km/t. 

Læs også: Motors prøvekørsel af Toyota Supra

Downsizing er blevet normen, men med turboladerne savner man ikke kræfter i en 2-liters maskine. Basismodellen, 20si, har 194 hk, mens denne 30si har 258 hk. Det barberer 1,2 sek. af 0-100 km/t.-tiden, som klares på blot 5,4 sekunder. Det er ganske enkelt voldsomt hurtigt, og da alle Z4 kun fås med automatgear, kræver det ikke vold og magt af køretøjet at opnå præstationen.

Motoren lyder overraskende godt, men er man til sekscylindret symfoni, kan man for lige godt en million kr. vælge topmodellen M40i. Den er samtidig tungere og ikke lige så letbenet som de to firecylindrede motorer.

BMW Z4 gearstang
Mobilen er gemt væk foran gearstangen, hvor der er mulighed for tilkøb af trådløs opladning. Gearstangen er en lille gearknop, der ligger godt i hånden, men man bruger den sjældent, da Z4 har automatgear.

Kaleche og nye skærme

Hvor forgængeren havde hårdt foldetag, er der nu igen kommet kaleche på Z4. Det gør, at taget hurtigere kan pakkes sammen, men også at det fylder mindre.

Dermed er bagagerummet blevet cirka 50 procent større, og samtidig er der god plads i kabinen, også for en næsten to meter høj fører.

Læs også: Motors test af Mazda MX-5

Bag rattet finder du digitale instrumenter, som i høj grad kan personaliseres. Det samme gælder den 10 tommer store trykskærm i midterkonsollen.

Her følger indstillingerne din BMW-profil, så hvis du har flere BMW’er i garagen, vil dine skærmindstillinger være ens i alle dine biler. Skærmene er standard herhjemme, hvilket løfter oplevelsen af Z4.

Bagagerum i BMW Z4
Bagagerummet er vokset til 281 liter. Det er ikke mere, end du finder i den minibil, men næsten 50 procent mere end i forgængeren.

Z4 og Zupra

Der kommer ikke en Coupé-udgave af Z4, som der tidligere har været af både Z3 og første generation af Z4. Coupéformen er til gengæld overladt til Toyota Supra, der deler teknik med Z4.

Det er dog tydeligt, at designsproget er meget forskelligt både ind- og udvendigt, hvor Supra er meget japansk i linjerne, og Z4 er meget BMW’sk.

Læs også: Motors test af Porsche 718 Boxster

Z4 er en virkelig velkørende roadster, hvor prisen langsomt er krøbet opad, men hvor kvaliteten samtidig er blevet markant bedre, og bilen føles langt mere frisk i metallet. 

BMW Z4 set bagfra

BMW Z4

13,7 km/l
Benzin
791.169 kr.
  • Kaleche åbner let
  • Digitale skærme
  • Udstyrsmuligheder
  • Nervøst styretøj
  • Adaptiv fartpilot ikke std.
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl. - turbo
  • CO2 udledning
    166 g/km
  • Effekt
    258 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,4 sek.
  • Bagagerum
    281 liter
  • Akselafstand
    247 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:432 cm B:186 cm H:130 cm

Sikkerhed

2019
Luk