Motor mener
Det er lykkedes for Toyota at bygge en sportsvogn, der også kan bruges til hverdag. Den er sjov, lynhurtig og flot, men den kan også køres komfortabelt, og så er sikkerheden ikke sat over styr.
MADRID Det er 17 år siden, Toyota sidst havde en Supra på programmet i Europa. Men i år er den kommet tilbage i en ny og frisk version.
Den oprindelige ide er fastholdt: Fortil en langsliggende, sekscylindret benzinmotor, og bagtil de trækkende hjul.
Læs også: Motors nyhed om BMW Z4 - Supras søsterbil
Siden dengang er alt dog blevet bedre, mere avanceret, og frem for alt både sjovere og billigere. I runde tal kostede den en million for 17 år siden, og i år er prisen den samme. Men sikke en forskel i det, man får for pengene!
Udviklet sammen med BMW
Supra er på ingen måde en bil, der skal levere penge til Toyotas bundlinje, hertil er salget for småt og byggeomkostningerne for store. I stedet skal den levere det, der skal til, for at skabe popularitet blandt unge bilkøbere og motorsportsentusiaster.
Begge dele er med til at sikre grundpillen i den store forretning, som Toyota driver på alle andre områder. Så for at holde omkostningerne så lave som muligt, søgte Toyota allerede for syv år siden et samarbejde med BMW omkring en fælles sportsvogn. Ikke fordi Toyota ikke kunne selv, men med en årlig produktion på blot nogle få tusinde biler, er det simpelthen for dyrt at lave en bil som Supra alene.
Det forlyder, at en håndfuld danskere har været hurtige og kan få en af de første 900 biler i år.
Så efter en fælles forståelse for grundplanen for den nye bil gik begge producenter hver til sit for at gøre projekterne færdige og unikke. Hos BMW blev det til den nye Z4, som er en åben roadster, mens Toyota valgte at bygge en lukket coupe, der skulle løfte Supra-arven.
Ifølge Toyotas chefingeniør for Supra, mr. Tada, er bilerne udviklet helt uafhængigt, og han forklarer Motor, at han først så den nye BMW Z4, da den blev præsenteret som en færdig bil.
En ægte Toyota
Mr. Tada ville nemlig skabe sin helt egen bil med ægte Toyota-DNA. Han gik dog med til, at en del af planen var anvendelsen af en sekscylindret BMW-rækkemotor, ligesom BMW også skulle stå for den øvrige del af drivlinjen, hvilket er den kendte 8-trins automatgearkasse og det aktive differentiale ved bagakslen.
Resten skulle hvert team selv udvikle. Hos Toyota er resultatet blevet en vellykket sportsvogn med egenskaber, der både gør det muligt at køre bilen til hverdagens trivielle ture og til de særlige køreture, der nødvendigvis må dukke op med jævne mellemrum, hvis man har investeret en million i en Supra.
Læs også: Motors test af Toyota GT86 - rendyrket køreglæde
Det tør vi sige, efter at vi har prøvet den nye Supra på den gamle Formel 1-bane uden for Madrid. Den er formidabelt let at styre gennem selv krævende kurver, den bremser, når man vil, og den accelererer på en måde, så man næsten ikke kan få nok.
Og som et særligt bevis på bilens stabilitet kan den køres sportsligt, uden at man kørt ræs i hele sit liv. Det er godt gået og måske et af de bedste beviser på, at det er en Toyota!
Læs også: Motors artikel om Aston Martin DBS Superleggera
På landevejene uden for Madrid beviste Supra, at den også kan bruges til hverdag. Den kan køres på motorvej med den adaptive fartpilot slået til, som var det en normal bil. Så sætter man den over i normal, og så forsvinder den kunstige motorlyd i kabinen (som faktisk lyder godt), og så hopper støddæmperne over i en mere komfortabel indstilling.
Du kan få en til næste år
O.k. helt normal bliver bilen nok aldrig, for den vil altid have sine særheder som for eksempel en besværlig ind- og udstigning, små ruder med begrænset udsyn bagud samt en kneben bagagerumsplads. Men det er jo til at forholde sig til.
Toyota Supra bygges i Østrig hos Steyr, som er en „freelance-bilfabrik“. Her er der indtil videre kun kapacitet til at bygge 130 om måneden, hvilket giver 900 biler i år. De er alle solgt, og man skal derfor et stykke ind i 2020, før der er ledige pladser på samlebåndet.
Læs også: Motors test af Porsche 718 Boxster
Det forlyder, at en håndfuld danskere har været hurtige og kan få en af de første 900 biler i år. Var du ikke en af dem, må du som sagt vente et års tid. Så kig godt på billederne, der kan være lang tid, til du ser en i virkeligheden.