Porsche 718 Boxster - grøn af misundelse
Motors vurdering
Porsche 718 Boxster
- Intens åben oplevelse
- Effektiv køremaskine
- En overflod af køreglæde
- Savner de to cylindre
- Ingen nødbremse
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.5 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning214 g/km
-
Effekt365 hk
-
Moment430 Nm
-
Topfart290 km/t.
-
Acc. (0-100)4,1 sek.
-
Køreklar vægt1.535 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum275 liter
-
Akselafstand248 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:438 cm B:180 cm H:127 cm
Motors tal
- Målt forbrug 13 km/l
- Beregnet økonomi 13,30 kr./km
Farven siger nærmest det hele. Porsche 718 Boxster GTS er en fest, der er i gang fra første omdrejning. En ekstrem udgave af en af historiens mest komplette sportsvogne.
Den er ikke en dramaqueen, men gør det, du beder den om.
Men den er ikke uden kontroverser blandt Porsche fetichister. For ligesom alle andre bilmærker har Porsche været på slankekur for at sikre fremtidens modeller kører længere på literen. Det kontroversielle er, at Boxster- og Cayman-modeller nu kun har fire cylindre i stedet for de ikoniske seks.
Motorlyden minder derfor mere om en tunet Boble eller en Subaru Impreza, hvor forgængeren forkælede øregangene med et 911-soundtrack.
Boxster på skrump
Motorstørrelsen er skrumpet fra 3.6 til 2.5 liter, men kræfterne kommer i stedet med hjælp fra en turbolader. Overraskende nok kører den nye GTS-model faktisk 0,1 km kortere på literen. Så her er det præstationerne, der er i fokus.
Læs også: Motors test af racer-stationcaren Audi RS4
Paradedisciplinen 0-100 km/t. er sænket med imponerende 0,8 sekunder til 4,1 sekunder. Samtidig er mellemaccelerationerne blevet mere eksplosive, når turboen er kommet i sving. Hvis turboen ikke er i sving, er der lidt ventetid før raketten bliver skudt af. Her stak den gamle model af, så snart du havde snittet gaspedalen med højrefoden.
Præstationerne er så imponerende, at man bruger mere tid på at tale om dem end reelt at udnytte maskinens kræfter.
Porsche som langtursbil
Boxster er mere end motoren, for med op til 70 km/t. kan du skifte mellem åben sportsvogn og at sidde beskyttet under kalechen. Med kalechen nede er Boxsteren i sit es, for karrosseriet flekser meget lidt, så du har fornemmelsen af at køre sportsvogn.
Læs også: Motors test af Tesla Model S - lynhurtig elbil
Med kalechen oppe og på langtur er støjniveauet dog noget højere – og mere trættende – end i en almindelig bil. Du vil sagtens kunne køre et par langture om året i den, men den egner sig ikke som pendlerbil med flere ugentlige ture på tværs af landet.
Ærgerligt, for affjedringen er overraskende komfortabel ved motorvejshastighed, og sæderne byder på god støtte. Der er bare ikke så mange af dem.
Vinder ikke på praktikken
I Boxster er der kun to pladser i kabinen, og bagagerummet har ingen hund lyst til at befinde sig i. Så Boxster vinder ikke hjerter på praktikken.
Det gælder også i kabinen, hvor der er skuffende lidt fralægningsplads omkring føreren, og den gode dåseholder har desværre svært ved at håndtere en vandflaske. Og selvom undertegnede er glad for knapper i kabinen, har Boxster alt for mange. Det må kunne organiseres på en enklere måde.
Ny bil, men hvilken? Brug guiden på FDM biler.dk
Det sidste stykke mod FDM Jyllandsringen kører vi på små landeveje, og her er Boxsteren i sit es. Køreoplevelsen er meget analog, og styretøjet virker meget naturligt, hvor mange biler i dag har en kunstig fornemmelse af, hvad hjulene gør.
Boxster GTS er dog så overlegen på landevejen, at du selv ved 80 km/t. har fornemmelsen af, at bilen kører lidt på autopilot. Alligevel er det her, Boxsteren føles på hjemmebane, især med kalechen nede, så du kan indtage landskabet fra fører- eller passagersædet.
I særklasse på Jyllandsringen
Men en større oplevelse i den kermit-grønne Boxster GTS venter på FDM Jyllandsringen. Motoren er varm, asfalten ditto. Humøret er højt trods en køretur å tværs af landet bag os. Motoren skydes i gang, og det mærkes øjeblikkeligt, at Boxster GTS er voldsomt effektiv.
Læs også: Motors test af Mazda MX-5 - fuldkommen sportsvogn
Testbilen er med en pakke, som giver en 0-100 km/t. på 4,1 sek. og den acceleration, som følger derefter, er som skabt til banekørsel. Selvom lukkede biler principielt kører bedst fordi karrosseriet er mere vridningsstabilt, så føles GTS-versionen af Boxsteren skarp, også selvom vi lægger godt til i svingene.
Det er fedt at være så tæt på asfalten. Hvor den på landevejen kørte som på skinner, så er det lidt samme følelse af, at bilen er svær at bringe ud af fatning på banen. Den er ikke en dramaqueen, men gør det, du beder den om.
Imponerende bremser
Affjedringen er selv på bane exceptionelt velafstemt, mindst lige så imponerende er bremserne. Normalt er en bremse i en bil bare en pedal, du træder på. Men i Boxsteren har du en føling med underlaget, og du kan mærke ujævnhederne i asfalten og dermed fornemme hvor meget greb der er. Samtidig gør den bundhængslede speederpedal det nemt at dosere gassen, hvilket giver fornemmelsen af total kontrol bag rattet.
Læs også: Motors test af Mercedes-AMG S - en dyr fornøjelse
Så selvom man savner det hule brøl fra en sekscylindret motor, er Boxster GTS en så effektiv og intens køremaskine, at det er svært at finde kritikpunkter. Det skulle lige være prisen herhjemme på 1.5 millioner kr., der desværre vil gøre den til en drømmebil for de fleste danskere.
Men har du muligheden, er det bare med at slå til. Og har du modet, er den fræk i grøn.