Toyota RAV4 - SUV med masser af plads
Motors vurdering
Toyota RAV4
- Affjedring
- Kabineplads
- Bagagerum
- Gearkasse
- Sædejustering
- Apple CarPlay fås ikke
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning157 g/km
-
Effekt175 hk
-
Moment208 Nm
-
Topfart190 km/t.
-
Acc. (0-100)11,0 sek.
-
Køreklar vægt1.665 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum580 liter
-
Akselafstand269 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bil- og lakgaranti maks. 100.000 km
-
MålL:460 cm B:186 cm H:169 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,50 kr./km
Det var nærmest RAV4, der grundlagde denne biltype, da den for over 25 år siden dukkede op som en helt ny måde at bygge bil på. Nu er den gentænkt i en helt ny generation, hvor designet er strammet op, og hvor der er lagt mere vægt på plads og komfort end tidligere.
En smart detalje opdager man allerede på vej ind i bilen, hvor de store døre udgør en del af dørtrinnet, der derved åbnes med op, så man lettere kan komme ind i bilen uden at blive beskidt på benklæderne. Det er godt tænkt.
Komfortabel kørsel
Inde bag rattet møder man et instrumentbord med en stor skærm i midten, der betjener radio, telefon m.m. Den har enorme drejeknapper, der næsten kan betjenes med handsker.
Køreoplevelsen er helt klart til den komfortable side. Affjedringen er blød, og man nyder at køre langt i bilen. En følelse, der understreges af komfortable sæder og den gode plads, man finder ved både for- og bagsæderne. En justering af ryglænet, der ikke er trinløs, er dog en smule irriterende.
Læs også: Motors test af Toyota RAV4 som plugin-hybrid fra 2021
Ved bagsædet sidder man glimrende ved de to yderpladser, og en lav kardantunnel sørger også for fin plads til fødderne ved midterpladsen, som dog er bedst til børn.
Vi glæder os desuden over to usb-udtag, friskluftdyser samt et stort midterarmlæn med indbyggede kopholdere. Ryglænet kan justeres i to trin, hvilket er en fordel på lange ture.
Enormt bagagerum
Bilens helt store force finder vi i bagagerummet, hvor der er en god længde, og hvor gulvet kan placeres i to niveauer samt åbne op for et ekstra rum nederst. Der er desuden 12-volt udtag og udmærket lys, mens et lidt dalrende rullegardin kaster et par dråber malurt i bægeret.
Ellers må man sige, at RAV4 imponerer med sit udstyr, og i denne T3-udgave finder vi således både klimaanlæg, en 8-tommer trykskærm med bl.a. indbygget DAB+-radio, bakkamera og telefonstyring. Men den kan desværre ikke styre Apple CarPlay ligesom navigationsanlæg er ekstraudstyr til 8.800 kr.
En velfungerende adaptiv fartpilot er dog standard i T3-udgaven af RAV4, og egentlig savner vi mest nøglefri adgang samt en elektrisk bagklap som valgmuligheder.
Ikke en hybrid
I den udgave, vi har testet, er det en toliters benzinmotor uden turbo, der er kraftkilden. Men egentlig er det mere oplagt at vælge RAV4 i hybridudgaven, hvor den så ganske vist er 46.000 kr. dyrere, men så til gengæld kører en del længere på literen.
Vores testbil kører på papiret 14,5 km pr. liter (hvilket er ret realistisk), og hybriden kører omkring 18 km pr. liter.
I vores udgave er automatgearet af CVT-typen, hvilket er et trinløst variabelt gear – også lidt nedladende benævnt scootergear. I bytrafik fungerer det glimrende, men så snart man skal overhale eller bare accelerere hurtigt på lande- og motorveje, springer motorens omdrejninger i vejret, og det bliver til en uskøn øvelse med megen støj.
Lige netop dette trækker noget ned i den samlede vurdering af bilen. Men kører man mest i bytrafik, så er oplevelsen straks mere komfortabel.
God indbygget nødbremse
Sikkerhedsmæssigt er RAV4 pænt kørende. Den indbyggede nødbremse er i den bedste kategori og formåede at bremse bilen helt op for en forhindring ved hastigheder op til 60 km/t. Det foregår på en tryg måde, og føreren advares med tydelige signaler i form af både lyd og lys.
På FDM Jyllandsringen testede vi også RAV4 for at se, hvordan den kører gennem en dobbelt undvigemanøvre ved høj hastighed. Det kunne den heldigvis klare, men det er ikke bilens stærke side, og samlet set må vi sige, at den kun med nød og næppe bestod den del af testprogrammet.
Toyota RAV4 er således ikke en sportslig afstemt bil, men den har til gengæld mange fine sikkerhedsmæssige egenskaber. Det ses også af de fem stjerner fra Euro NCAP.
((Artiklen er opdateret med Euro NCAP-resultat))