Toyota RAV4 set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Toyota RAV4 - SUV med masser af plads

Toyota RAV4 er helt ny i SUV-klassen og byder sig til med et enormt bagagerum og masser af udstyr. Et lidt særpræget automatgear skiller dog vandene.
Toyota RAV4 set bagfra

Motors vurdering

Toyota RAV4

14,3 km/l
Benzin
374.900 kr.
  • Affjedring
  • Kabineplads
  • Bagagerum
  • Gearkasse
  • Sædejustering
  • Apple CarPlay fås ikke
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    157 g/km
  • Effekt
    175 hk
  • Moment
    208 Nm
  • Topfart
    190 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.665 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    580 liter
  • Akselafstand
    269 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bil- og lakgaranti maks. 100.000 km
  • Mål
    L:460 cm B:186 cm H:169 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,50 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Det var nærmest RAV4, der grundlagde denne biltype, da den for over 25 år siden dukkede op som en helt ny måde at bygge bil på. Nu er den gentænkt i en helt ny generation, hvor designet er strammet op, og hvor der er lagt mere vægt på plads og komfort end tidligere.

En smart detalje opdager man allerede på vej ind i bilen, hvor de store døre udgør en del af dørtrinnet, der derved åbnes med op, så man lettere kan komme ind i bilen uden at blive beskidt på benklæderne. Det er godt tænkt.

Kabine i Toyota RAV4
Instrumentbordet er flot beklædt med læderlignende materialer, og der er enorme drejeknapper til klimaanlægget. Speedometeret er digitalt i midten af instrumenthuset.

Komfortabel kørsel

Inde bag rattet møder man et instrumentbord med en stor skærm i midten, der betjener radio, telefon m.m. Den har enorme drejeknapper, der næsten kan betjenes med handsker.

Køreoplevelsen er helt klart til den komfortable side. Affjedringen er blød, og man nyder at køre langt i bilen. En følelse, der understreges af komfortable sæder og den gode plads, man finder ved både for- og bagsæderne. En justering af ryglænet, der ikke er trinløs, er dog en smule irriterende.

Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er

Ved bagsædet sidder man glimrende ved de to yderpladser, og en lav kardantunnel sørger også for fin plads til fødderne ved midterpladsen, som dog er bedst til børn.

Vi glæder os desuden over to usb-udtag, friskluftdyser samt et stort midterarmlæn med indbyggede kopholdere. Ryglænet kan justeres i to trin, hvilket er en fordel på lange ture.

Gearvælger i Toyota RAV4
Parkeringsbremsen er elektrisk betjent, og gearvælgeren er flot udformet og sidder lige ved siden af P-knappen. Men man skal selv sætte den i „P“, når man afslutter en køretur.

Enormt bagagerum

Bilens helt store force finder vi i bagagerummet, hvor der er en god længde, og hvor gulvet kan placeres i to niveauer samt åbne op for et ekstra rum nederst. Der er desuden 12-volt udtag og udmærket lys, mens et lidt dalrende rullegardin kaster et par dråber malurt i bægeret.

Egentlig er det mere oplagt at vælge RAV4 i hybridudgaven.

Ellers må man sige, at RAV4 imponerer med sit udstyr, og i denne T3-udgave finder vi således både klimaanlæg, en 8-tommer trykskærm med bl.a. indbygget DAB+-radio, bakkamera og telefonstyring. Men den kan desværre ikke styre Apple CarPlay ligesom navigationsanlæg er ekstraudstyr til 8.800 kr.

En velfungerende adaptiv fartpilot er dog standard i T3-udgaven af RAV4, og egentlig savner vi mest nøglefri adgang samt en elektrisk bagklap som valgmuligheder.

Bagagerum i Toyota RAV4
Bagagerummet er enormt og meget dybt. En barnevogn finder ubesværet plads på tværs.

Ikke en hybrid

I den udgave, vi har testet, er det en toliters benzinmotor uden turbo, der er kraftkilden. Men egentlig er det mere oplagt at vælge RAV4 i hybridudgaven, hvor den så ganske vist er 46.000 kr. dyrere, men så til gengæld kører en del længere på literen.

Vores testbil kører på papiret 14,5 km pr. liter (hvilket er ret realistisk), og hybriden kører omkring 18 km pr. liter.

Læs også: Motors test af Honda CR-V - hybrid-SUV

I vores udgave er automatgearet af CVT-typen, hvilket er et trinløst variabelt gear – også lidt nedladende benævnt scootergear. I bytrafik fungerer det glimrende, men så snart man skal overhale eller bare accelerere hurtigt på lande- og motorveje, springer motorens omdrejninger i vejret, og det bliver til en uskøn øvelse med megen støj.

Lige netop dette trækker noget ned i den samlede vurdering af bilen. Men kører man mest i bytrafik, så er oplevelsen straks mere komfortabel.

Bagsæde i Toyota RAV4
Ved bagsædet er der rigtig fin plads, og det er ret ubesværet at montere en bagudvendt autostol i et af yderpladsernes isofix-beslag.

God indbygget nødbremse

Sikkerhedsmæssigt er RAV4 pænt kørende. Den indbyggede nødbremse er i den bedste kategori og formåede at bremse bilen helt op for en forhindring ved hastigheder op til 60 km/t. Det foregår på en tryg måde, og føreren advares med tydelige signaler i form af både lyd og lys.

På FDM Jyllandsringen testede vi også RAV4 for at se, hvordan den kører gennem en dobbelt undvigemanøvre ved høj hastighed. Det kunne den heldigvis klare, men det er ikke bilens stærke side, og samlet set må vi sige, at den kun med nød og næppe bestod den del af testprogrammet.

Toyota RAV4 er således ikke en sportslig afstemt bil, men den har til gengæld mange fine sikkerhedsmæssige egenskaber. Det ses også af de fem stjerner fra Euro NCAP.

((Artiklen er opdateret med Euro NCAP-resultat))