Motor mener
Kia Xceed rammer perfekt som tidens smarte familiebil. Der er fornuftig plads, god indretning og mange muligheder for udstyr. Og så er det en særdeles komfortabel bil.
MARSEILLE Crossoverklassen har fået et spændende nyt medlem. Det er Kia, som udvider Ceed-klanen med en forhøjet, SUV-agtig model med det passende navn Xceed.
Nok er den nye crossover nært beslægtet med hatchback, stationcar og shooting-brake (Proceed), men den adskiller sig også markant. Det er ikke bare plastkanter ved hjulene og et pynteskjold på bagpartiet.
Læs også: Motors test af Toyota C-HR - hybrid med kant
Xceed har kun fordørene til fælles med de øvrige varianter, når det gælder karrosseriet.
Bilen er ni cm længere, seks cm højere og tre cm bredere. Samtidig er frihøjden øget ret markant, omkring fire cm afhængig af udgave. Firehjulstræk bliver ikke en mulighed.
Stærke konkurrenter
Det bringer Xceed ind i en kampzone, hvor Nissan Qashqai hersker, men den minder også om modeller som Mazda CX-30, Toyota C-HR og Mercedes-Benz GLA i størrelse og proportioner.
Samtidig placerer Xceed sig præcist mellem Kias egne Niro og Sportage og skal bestemt ikke være nogen nichebil. Kia forventer, at crossoveren vil sælge bedre end de tre andre Ceed-varianter tilsammen.
Læs også: Motors test af Nissan Qashqai - danskernes foretrukne SUV
Det kan der være flere grunde til. En er, at crossover-salget bare bliver ved at vokse. En anden at Xceed virker særdeles vellykket.
Det moderigtige design skal nok lokke en del – Xceed er væsentlig mere emotionel og smart end de mere konservative femdørs- og stationcarudgaver. Og så er ind- og udstigning nemmere og udsynet bedre – altså lige bortset fra skråt bagud.
Praktisk og komfortabel
Mere overraskende er, at Xceed opleves mere komfortabel og især meget mere støjsvag end de øvrige Ceed-modeller. Hverken motor, vind eller dæk høres. Imponerende og rart i dagligdagen.
Når man spørger Kia-specialisterne, er det ikke noget tilfælde. Xceed er forbedret i mange detaljer med egentlig støjdæmpning og justeringer af ophæng og undervogn. Det kan komme de andre Ceed-modeller til gavn senere, bliver det antydet.
Læs også: Motors store test af 10 populære SUV'er
Plads og praktisk brug er ikke væsentlig anderledes end i den femdørs Ceed. Bagagerummet er med sine fine 426 liter lidt større, men halter noget efter stationcarens.
Nye skærmløsninger
Xceed er først i Ceed-familien til at få en ti tommer stor midterskærm, der kan deles op med op til tre visninger, f.eks. navigation, radio og triptæller. Den kan kombineres med opkobling til nettet og en app, der giver gode muligheder for at holde øje med sin bil. Det er dog uvist, hvornår det bliver muligt for danske kunder.
Både mildhybrid og opladningshybrid kommer i løbet af 2020.
Nyt er også Kias første digitale instrumenthus, som dog kun fås til den absolutte topmodel. Det er en fin skærm, men Kia har tilsyneladende ikke arbejdet meget med, at ejeren kan tilpasse skærmen efter lyst og behov. Kun en normal og en sportsindstilling.
Og trods skærmens størrelse er det ikke muligt at få vist både navigationsoplysninger og hastigheden med tal på én gang.
Kommer som plugin-hybrid
Når det gælder motorer og gearkasser, er Xceed ikke unik. Den fås med samme udmærkede udvalg, som det kendes fra Ceed-familien. 1.4-benzin på 140 hk og med automatgear (dobbeltkoblingsgear) er en glimrende drivkraft. Men også dieselen med 136 hk er et godt valg til crossoveren.
Den lille benzinmotor var ikke til rådighed ved præsentationen, og den 204-hestes benzin bidrager ikke nævneværdigt til en bedre køreoplevelse. Diesel ventes at udgør omkring halvdelen af de danske salg.
Påhængsvægten er 1.200-1.410 kg for benzinversioner og 1.500 kg for diesel.
Læs også: Motors store test af 10 små SUV'er
Delvis elektriske versioner er på vej. Både mildhybrid og opladningshybrid kommer i løbet af 2020.
Billigste variant koster 250.000 kr., men mere interessante og relevante versioner er 1.4 benzin eller 1.6 diesel med introduktions-udstyret Edition til 300.000 kr. Det fine automatgear er 23.000 kr. ekstra – i den høje ende nu om dage.
Som de øvrige Ceed-modeller bygges Xceed i Slovakiet og dermed med overskuelig ventetid og stort modeludvalg. Xceed kommer til danske kunder sidst i oktober/først i november.