Motor mener
Den nye 208 byder på en sand opgradering af køreegenskaber, sikkerhed, komfort og smarte detaljer. En fejldisposition at ikke alle udgaver leveres med en avanceret nødbremse.
TANNISBY Mens mange bilmærker lancerer særlige modeller, som udelukkende fås med eldrift, er Peugeot gået en helt anden retning. Franskmændene vil i stedet lancere en række nye bilmodeller, der kan leveres med benzin- diesel- eller eldrift. Så må forbrugeren selv vælge.
Læs også: Her er den nye Peugeot 208 som elbil
Udgangspunktet for denne strategi er en helt ny platform, der fra starten er udviklet til at huse enten den ene eller den anden teknik.
Fokus på de forreste passagerer
Inde i bilerne er der dog ikke forskel på oplevelsen af pladsen, idet al teknik er gemt af vejen. Fortil er der gjort virkelig meget for at øge pladsfornemmelsen, og man sidder med en følelse, som var det en større bil.
Valget af materialer og udformningen af knapper er inspireret fra den store Peugeot 508. Og som noget ganske særligt kan man vælge bilen med et ottetrins automatgear. Det er der ikke mange andre biler i denne klasse, der kan prale af.
Læs også: Motors test af Renault Clio - lille bil med store ambitioner
Vi har kørt dels udgaven med dieselmotoren med 100 hk, dels den nye, kraftigere benzinversion ligeledes med 100 hk. Selvom begge biler faktisk giver et rigtig positivt indtryk, så er det benzinudgaven, der ventes at blive den mest efterspurgte. Den gør det sørme også godt.
Billigste udgave af den nye 208 bliver dog en benzinversion med samme 1.2-liters motor, men uden turbo. Så yder den kun 75 hk og har kun en femtrins manuel gearkasse og fås kun i udstyrsniveauet Active. Den har vi endnu ikke prøvet, men den vil kunne fås fra 148.000 kr.
Dyrest bliver en benzinudgave med 130 hk med automatgear som standard. Dens pris kender vi dog endnu ikke.
Lille rat – store skærme
I lighed med de fleste nye Peugeoter er også den nye 208’er forsynet med et lille sportsrat, hvor man skal se hen over ratkransen for at se instrumenterne. De er dog prisværdigt læsevenlige, idet der er tale om en stor skærm, der viser hastighed, omdrejningstal og lignende. Den kan også vise en del af kortet fra navigationsanlægget, hvis man har tilkøbt bilen med et sådant.
At køre den nye 208 er en positiv oplevelse. Når man først lige har vænnet sig til det lille rat, er betjeningen enkel, og de udgaver vi kørte, styrede dejligt præcist. Men det er nok ikke alle, der er helt enige i den vurdering, for løsningen med det lille rat er så tilpas speciel, at man nok enten elsker det eller hader det.
Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er
Standard bliver en syv-tommer trykskærm på instrumentbordet, hvorfra man styrer navigationsanlæg, Apple CarPlay m.m. Topudgaven hedder GT, og den har en 10-tommer skærm i stedet, som i sagens natur kan rumme flere oplysninger på en gang.
I begge tilfælde virkede funktionerne enkle og lette at have med at gøre, og der er i alle tilfælde danske menuer og dansk tale.
Lille minus for sikkerhed
De nye versioner af 208 kommer først til Danmark lige efter nytår, men de er allerede crashtestet af Euro NCAP. Som følge af de nyeste regelsæt er det kun den lavest udstyrede version, Active, der er testet. Den har som standard en nødbremse, der kan bremse for biler og nogle fodgængere.
Den test viste et meget flot resultat, når det handler om de basale sikkerhedsresultater, og der var derfor lagt op til et femstjernet resultat helt frem til, at testen af nødbremsen skulle evalueres. Her rakte resultatet kun til fire stjerner, og det påvirkede det samlede resultat, der er på fire stjerner.
Læs også: Motors test af VW Polo - lækker pendlerbil
Havde man testet topudgaven, ville resultatet formentlig have været bedre, idet den er forsynet med en mere avanceret nødbremse, der både inkluderer et kamera i forruden og en radar.
I Danmark kan man tilkøbe den sikkerhedspakke sammen med en adaptiv fartpilot, og det vil vi da helt klart anbefale, at man gør.