Motor mener
Skoda Superb som plugin-hybrid er en både komfortabel og magtfuld bil. Selvom strømmen ikke rækker til alverden, kan man glæde sig over, at bilen også som hybrid er komfortabel.
AMSTERDAM Ren elkørsel på de korte ture og benzin for resten. Den kendte opskrift på en plugin-hybrid breder sig nu til Skoda, der til marts kan tilbyde sin første af slagsen. Det sker med den store Superb, der i efteråret 2019 har fået et større facelift.
Opladningshybriden kaldet iV deler teknik med VW Passat GTE, og præstationerne er stort set identiske. Op til 55 km på strøm alene og 218 hk til rådighed.
Læs også: Motors test af VW Passat GTE - grøn benzinbil
Det er en magtfuld, tyst og i vid udstrækning klimavenlig måde at køre bil på. Det fungerer eminent i Superb. Samspillet mellem elmotor, benzinmotor og det sekstrins dobbeltkoblingsgear er i top og gør køreoplevelsen tyst og komfortabel – og hurtig, hvis man har lyst til det.
Føreren kan vælge at køre rent elektrisk (så længe det varer) ved at trykke på E-mode-knappen ved gearvælgeren. Men selvom man ikke gør det, kører bilen som udgangspunkt elektrisk, så længe der er strøm til det. Op til 140 km/t. kan man køre med slukket benzinmotor.
Kan selv lade batteriet
Ved Motors første tur, det blev kun til ét forsøg, rakte strømmen til 45 km i en udgave med store hjul (18 tommer). Det er rimeligt i forhold til det lovede og svarer til det, Motor under hjemlig test har opnået i VW Passat.
Benzintanken er pæn stor, 50 liter, så den samlede rækkevidde er over 900 km.
Læs også: Motors test af Skoda Superb - plads til overflod
Bilen er konstrueret, så den i udgangspunktet triller i friløb, når man slipper speederen. Det er en udmærket funktion, og det føles fint og komfortabelt. Men vil man hellere have, at det giver motorbremsning (og dermed opsamling af bremseenergi), er der også råd for det.
Et skub med gearvælgeren aktiverer motorbremsen. Der er kun ét niveau for denne bremsekraft, og man skal aktivere funktionen på hver tur.
Med motorbremsen kan man langt hen ad vejen køre bilen med én fod. Det er smagssag, hvad der er rarest, men det har ingen praktisk betydning for opsamling af bremseenergi, om løftet på speederen eller trykker moderat på bremsepedalen.
Stort bagagerum trods kabelopbevaring
En enkelt ting virker usmart. Når batteriet er ved at være tømt, lyser nogle røde dioder som advarsel. Men det er en lige lovlig kraftig advarsel. Rødt lys noget sted i instrumenthuset burde være forbeholdt mere alvorlige hændelser, end at batteriet i en plugin-hybrid er ved at være tomt.
Læs også: Motors test af Ford Mondeo som hybridbil
Eludstyret stjæler en smule plads. Rummet under gulvet i bagagerummet er mindre end i de normale Superb-udgaver. Men der er praktisk nok plads til ladekabler og andre småting, og det almindelige bagagerum er stadig enormt.
Hjemmelades på 5,5 timer
Batteriet er på 10,4 kWh (13 kWh brutto), og det kan lades op via et type 2-stik med 2,3 kW-hjemmelader. Det tager fem en halv time. Med ladeboks går det en smule hurtigere, op til 3,6 kW, hvilket vil sige tre en halv time fra tom til fuld.
Superb iV er klar i Danmark til marts til priser fra 385.000 kr. Det er ca. 32.000 kr. billigere end Passat GTE, men udstyret er ikke helt det samme.
I betragtning af at den billigste Super ellers koster 300.000 kr. og automatgear 35.000 kr. ekstra, er det en fornuftig pris for en bil, der både er kraftfuld og kan køres med en elbils komfort.