Skoda Superb set forfra
Biltest

Skoda Superb - plads til overflod

Få biler har så meget plads som Skoda Superb. Det er især udtalt på bagsæderne, men også bagagerummet er som et sort hul. Største minus er de enorme bagdøre, men det er prisen for god benplads.
Skoda Superb set bagfra

Motors vurdering

Skoda Superb

16,7 km/l
Diesel
474.000 kr.
  • God komfort
  • Masser af plads
  • Højt udstyrsniveau
  • Kedeligt rat
  • Store sidedøre
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    156 g/km
  • Effekt
    190 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    230 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.611 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    660 liter
  • Akselafstand
    284 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:486 cm B:186 cm H:148 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,15 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Det er på bagsædet, at Skoda Superb imponerer, for få biler har så meget benplads til passagererne på anden række. Det gælder dog ikke alle deromme, for på midtersædet er benpladsen hæmmet af en høj kardantunnel mellem benene.

Dermed er Superb ikke lige så optimal som nogle MPV- og SUV-modeller, hvis man ofte har tre på bagsædet.

Et andet minus er, at bagdørene bliver uforholdsmæssigt lange. Det kan være en udfordring, hvis man har parkeret på en snæver p-plads eller på en færge.

Skoda Superb kabine
Skoda har fået eget design omkring radio/medieskærmen. Det er let at betjene, særligt fordi der er en volumen-drejeknap. Rattet er det samme som i Skodas billigere modeller, her burde topmodellen byde på et mere avanceret rat.

Overvældende komfort

Superb har netop fået et facelift, og i den forbindelse er udstyrsniveauet blevet opdateret. Det betyder, at selv basismodellen har fået udstyr som LED-forlygter, Apple CarPlay, DAB-radio og trådløs opladning af mobilen.

Læs også: Motors test af VW Passat - alle gode gange 8

Lidt besynderligt er adaptiv fartpilot ikke standard og fås slet ikke til basismodellen. Det burde det være i en bilmodel, der i den grad er lagt an på langturskørsel.

Superb er meget komfortabelt afstemt, og selv med store fælge er komforten overvældende. Den er så blødt affjedret, at nogle måske synes, at den vugger for meget.

Skoda Superb display
Digitale instrumenter er ekstraudstyr til 8.000 kr., og du kan vælge mellem mange forskellige indstillinger. Det virker bedst, hvis du også har indbygget navigation. Fås ikke til basismodellen Active.

Stærk dieselmotor

Først næste år kommer Superb som plugin-hybrid, men som langtursbil vil dieselmotoren være den foretrukne trækkraft længe endnu. Superb fås med tre dieselmotorer, basismotoren på 1.6-liter med 120 hk samt en to-liters dieselmotor med henholdsvis 150 og 190 hk.

Læs også: Motors test af Peugeot 508 - charme og kant

Testbilen havde den kraftigste motor, og den har rigeligt med kræfter, uanset hvor meget vægt der kommer i bilen. Men 150 hk-varianten har et noget lavere forbrug og er samtidig 34.000 kr. billigere.

Kører man kortere ture og har et stort pladsbehov, kan man overveje 1.5-liters benzinmotoren, men ellers vil rådet herfra være, at man venter på plugin-hybriden.  

Skoda Superb bagagerum
Med bagsædet i brug er der 660 liter til rådighed, men lægger du bagsædet ned, er pladsen overdådig. Det er eksempelvis let at lægge en racercykel ind i bagagerummet, fordi der er så meget plads.

Luksus på Skoda’sk

Superb har længe været Skodas topmodel, men den ære deler den nu med den store SUV Kodiaq. Det er dog stadig tydeligt, at der er skruet op for kvalitetsfornemmelsen i kabinen. Det er mange år siden, vi grinede af skoda-jokes, og Superb er en af forklaringerne.

Det eneste i kabinen, som trækker ned, er, at Superb har samme rat, som du finder i en Fabia. Der kunne man forvente noget lækrere og mere avanceret her.

Læs også: Motors test af Ford Mondeo som hybridbil

Priserne er også blevet højere, men selvom testbilen koster næsten en halv million kr., så fås Superb fra 300.000 kr., og merprisen for at vælge den mere rummelige stationcar er blot 10.000 kr. Superb er fortsat et interessant alternativ til især VW Passat, men du skal have brug for den ekstra benplads og det lidt større bagagerum, før den rigtig giver mening.

Det er ærgerligt, at kardantunnellen optager så uforholdsmæssigt meget plads foran bagsædet. Men til en familie på fire er det svært at finde en mere komfortabel og luksuriøs langtursbil, som ikke gør noget væsen af sig udadtil.