Ford Mondeo - pladshæmmet hybridbil
Motors vurdering
Ford Mondeo
- Komfort
- Bagsædeplads
- Pris
- Adaptiv fartpilot
- Bagagerum
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl. (Hybridteknik)
-
CO2 udledning130 g/km
-
Effekt187 hk
-
Moment173 Nm
-
Topfart187 km/t.
-
Acc. (0-100)9,4 sek.
-
Køreklar vægt1.791 kg
-
Maks. påhængsvægt750 kg
-
Bagagerum403 liter
-
Akselafstand285 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:487 cm B:185 cm H:150 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,90 kr./km
Ford Mondeo stationcar fås nu i denne hybridudgave, hvor en lille elmotor arbejder sammen med en toliters benzinmotor. Teknikken kendes fra bl.a. Toyota, og ideen er, at benzinforbruget skal reduceres.
Det er også lykkedes, for denne hybridudgave går 17,5 km pr. liter, mens en Mondeo med en traditionel 1.5-liters benzinmotor med turbo og automatgear kun går 11,4 km pr. liter.
Altså en klar forbedring, der dog ikke bringer Mondeo ind i klassen af virkelig energibesparende biler. Men lidt har som bekendt også ret.
Moderne CVT-gear
Som altid ved hybridbiler kan man også her glæde sig over, at bilen har automatgear. Det giver en afslappende kørsel med et pænt, højt komfortniveau. Hos Ford er geartypen e-CVT, hvilket er en trinløs automatgearkasse udviklet af Ford.
Ved hjælp af et avanceret styresystem kan omdrejningstallet holdes rimeligt konstant, og styresystemet fordeler arbejdet mellem benzinmotoren og elmotoren. Man oplever derfor, at hastigheden stiger, uden at motoromdrejningerne følger med. I mange tilfælde giver det en dejlig støjsvag fornemmelse, og man kan endda glæde sig over at cruise afsted med relativ høj hastighed og næsten ingen omdrejninger på benzinmotoren.
Læs også: Motors test af Toyota Prius - alletiders hybrid
Et batteri opsamler energi, når man bremser, og den energi kan igen bruges, når man sætter i gang, hvilket sker med elmotoren alene, hvorefter benzinmotoren kort efter slår til. Til tider kan man opleve at køre på eldrift alene.
Langt hen ad vejen giver det en komfortabel kørsel, men når man skal overhale, springer benzinmotoren lidt uskønt op i omdrejninger, og så føler man, at man i stedet for en hurtig acceleration får serveret en stor portion motorlarm.
Det er naturligvis ikke sådan, at man slet ikke kan holde det ud. Men man skal altså lige vænne sig til den funktion, og nogle vænner sig aldrig helt til det, er vores erfaring.
Dårlig fartpilot
Som standard leveres Mondeo med en helt traditionel fartpilot, der ikke kan andet end at fastholde et givet fartniveau. Man kan tilkøbe en adaptiv fartpilot, der selv kan justere farten, så man hele tiden holder en fast afstand til forankørende. Det havde vores testbil.
Men den fungerer ikke som på en moderne bil, idet den ikke kan være aktiv helt ned til stilstand. Når man kommer under typisk 30 km/t., slår den fra, og så må man selv tage over. Det er ikke på 2019-niveau.
Læs også: Motors test af Toyota Corolla hybrid - en akilleshæl eller to
At fartpiloten så tilmed koster 5.000 kr., er anden sag.
Begrænset bagagerum
Ford Mondeo fås i to hybridudgaver – enten som firedørs sedan eller som denne stationcar. I begge tilfælde er hybrid-teknikken placeret i bagagerummet, hvor der faktisk ikke er helt plads.
I sedanen har det en katastrofal konsekvens, idet bagagerummet bliver ganske indskrænket. Også i denne større stationcar fylder det godt op, og det betyder, at gulvet i bagagerummet er hævet adskillige centimeter for at gøre plads til teknikken. Det er ikke godt og tager noget af ideen ud af denne stationcar.
Læs også: Motors test af hybridbilen Kia Niro Hybrid
Et andet sted, hvor man også må give køb på den praktiske anvendelse af bilen, finder vi ved påhængsvægten. Denne udgave af Mondeo må kun trække 750 kg, og det er selvsagt ikke meget, og alt for lidt for dem, der har behov for at køre med campingvogn eller lignende.
Så indtil videre kan vi ikke falde helt i svime over denne teknik. Mon ikke vi snart ser en stærkt forbedret elektrificeret bilmodel fra Ford?