Ford Mondeo set forfra
Biltest

Ford Mondeo - pladshæmmet hybridbil

Nu fås Ford Mondeo stationcar også som hybridbil. Målet er at give bilen et lavere benzinforbrug, og det er delvist lykkedes. Men det er på bekostning af brugsværdien.
Ford Mondeo set bagfra

Motors vurdering

Ford Mondeo

17,5 km/l
Hybrid
330.900 kr.
  • Komfort
  • Bagsædeplads
  • Pris
  • Adaptiv fartpilot
  • Bagagerum
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl. (Hybridteknik)
  • CO2 udledning
    130 g/km
  • Effekt
    187 hk
  • Moment
    173 Nm
  • Topfart
    187 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.791 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    403 liter
  • Akselafstand
    285 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:487 cm B:185 cm H:150 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,90 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

Ford Mondeo stationcar fås nu i denne hybridudgave, hvor en lille elmotor arbejder sammen med en toliters benzinmotor. Teknikken kendes fra bl.a. Toyota, og ideen er, at benzinforbruget skal reduceres.

Det er også lykkedes, for denne hybridudgave går 17,5 km pr. liter, mens en Mondeo med en traditionel 1.5-liters benzinmotor med turbo og automatgear kun går 11,4 km pr. liter.

Altså en klar forbedring, der dog ikke bringer Mondeo ind i klassen af virkelig energibesparende biler. Men lidt har som bekendt også ret.

Ford Mondeo kabine
Man sidder godt bag rattet i Mondeo, men bilen er efterhånden i sit efterår og imponerer derfor heller ikke med sin opfindsomhed. Instrumenterne er prisværdigt tydelige, og i hybridudgaven er omdrejningstælleren fornuftigt nok skåret væk.

Moderne CVT-gear

Som altid ved hybridbiler kan man også her glæde sig over, at bilen har automatgear. Det giver en afslappende kørsel med et pænt, højt komfortniveau. Hos Ford er geartypen e-CVT, hvilket er en trinløs automatgearkasse udviklet af Ford.

Ved hjælp af et avanceret styresystem kan omdrejningstallet holdes rimeligt konstant, og styresystemet fordeler arbejdet mellem benzinmotoren og elmotoren. Man oplever derfor, at hastigheden stiger, uden at motoromdrejningerne følger med. I mange tilfælde giver det en dejlig støjsvag fornemmelse, og man kan endda glæde sig over at cruise afsted med relativ høj hastighed og næsten ingen omdrejninger på benzinmotoren.

Læs også: Motors test af Toyota Prius - alletiders hybrid 

Et batteri opsamler energi, når man bremser, og den energi kan igen bruges, når man sætter i gang, hvilket sker med elmotoren alene, hvorefter benzinmotoren kort efter slår til. Til tider kan man opleve at køre på eldrift alene.

Langt hen ad vejen giver det en komfortabel kørsel, men når man skal overhale, springer benzinmotoren lidt uskønt op i omdrejninger, og så føler man, at man i stedet for en hurtig acceleration får serveret en stor portion motorlarm.

Det er naturligvis ikke sådan, at man slet ikke kan holde det ud. Men man skal altså lige vænne sig til den funktion, og nogle vænner sig aldrig helt til det, er vores erfaring.

Ford Mondeo hybrid bagagerum
For at få plads til hybridteknikken er bagagerummets gulv hævet adskillige cm. Det er dermed gået ud over bilens brugsværdi, og bagagerummets volumen er på beskedne 403 liter.

Dårlig fartpilot

Som standard leveres Mondeo med en helt traditionel fartpilot, der ikke kan andet end at fastholde et givet fartniveau. Man kan tilkøbe en adaptiv fartpilot, der selv kan justere farten, så man hele tiden holder en fast afstand til forankørende. Det havde vores testbil.

Men den fungerer ikke som på en moderne bil, idet den ikke kan være aktiv helt ned til stilstand. Når man kommer under typisk 30 km/t., slår den fra, og så må man selv tage over. Det er ikke på 2019-niveau.

Læs også: Motors test af Toyota Corolla hybrid - en akilleshæl eller to

At fartpiloten så tilmed koster 5.000 kr., er anden sag.

Lille kælder under bagagerummet i Ford Mondeo hybrid
Et lille rum under gulvet i bagagerummet giver plads til lappekit, men ikke et rigtigt reservehjul.

Begrænset bagagerum

Ford Mondeo fås i to hybridudgaver – enten som firedørs sedan eller som denne stationcar. I begge tilfælde er hybrid-teknikken placeret i bagagerummet, hvor der faktisk ikke er helt plads.

I sedanen har det en katastrofal konsekvens, idet bagagerummet bliver ganske indskrænket. Også i denne større stationcar fylder det godt op, og det betyder, at gulvet i bagagerummet er hævet adskillige centimeter for at gøre plads til teknikken. Det er ikke godt og tager noget af ideen ud af denne stationcar.

Læs også: Motors test af hybridbilen Kia Niro Hybrid

Et andet sted, hvor man også må give køb på den praktiske anvendelse af bilen, finder vi ved påhængsvægten. Denne udgave af Mondeo må kun trække 750 kg, og det er selvsagt ikke meget, og alt for lidt for dem, der har behov for at køre med campingvogn eller lignende.

Så indtil videre kan vi ikke falde helt i svime over denne teknik. Mon ikke vi snart ser en stærkt forbedret elektrificeret bilmodel fra Ford?