VW Passat GTE set forfra
Biltest

VW Passat GTE - grøn benzinbil

Med batteri og supplerende elmotor er VW Passat GTE blevet til en grøn benzinbil. Men man skal huske at lade den op, for ellers mister man bilens mange fordele.
VW Passat GTE set bagfra

Motors vurdering

VW Passat GTE

76,9 km/l
Benzin/el
412.495 kr.
  • Udstyr
  • Komfort
  • Plugin-bil
  • Rækkevidde (44 km)
  • Ladetid
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.4 liter – 4 cyl. (plugin)
  • CO2 udledning
    29 g/km
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    222 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.668 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.900 kg
  • Bagagerum
    402 liter
  • Akselafstand
    279 cm
  • Officiel rækkevidde
    55 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:478 cm B:183 cm H:148 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,95 kr./km
  • Målt rækkevidde 44 km

Sikkerhed

2014
Luk

Hvis man lader sin Passat GTE helt op, kan man køre omkring 44 km på el, uden at benzinmotoren starter. Og skal man ikke længere end det, er benzinforbruget af gode grunde lig nul.

Det viste vores test af bilen, hvor vi kørte ni km med bykørsel, 15 km på motorvej med 110 km/t. og 20 km på landevej, før batteriet løb tør, og benzinmotoren i stedet satte ind. Skal man ikke køre mere end de 44 km mellem opladningerne, vil man som bilejer altså kunne opleve, at benzinudgifterne helt kan erstattes af de noget billigere eludgifter.

Se oversigten over alle Motors test af plugin-hybrider

Anderledes ser det ud, hvis man fortsætter kørslen, efter at batteriet er blevet tomt. Her viste vores målinger, at Passat GTE i så fald bliver en mere almindelig benzinbil, og vi målte en typisk benzinøkonomi på små 16 km/l.

VW Passat GTE kabine
Vil man som her have både den store skærm til navigationsanlægget og det digitale cockpit, skal man tilkøbe en udstyrspakke til 28.995 kr.

Lækker og støjsvag kørsel

Der er altså både en god miljømæssig grund og en økonomisk grund til at lade bilen op. Men når man kører Passat GTE, oplever man, at også selve kørslen bliver mere komfortabel, når der er strøm på batteriet. Så kører Passaten nemlig som en elbil, og det giver både en glidende kørsel og en relativt støjsvag fremfærd.

Med en elmotor på 115 hk er den tilstrækkelig i langt de fleste tilfælde. Skal man køre over 130 km/t., eller skal der bare for alvor fart over feltet, starter benzinmotoren op, og så kan begge motorer i alt levere op til 218 hk.

Uanset om det er den ene eller den anden motor, der arbejder, går kræfterne gennem en sekstrins DSG-dobbeltkoblingsgearkasse, der skifter dejlig let. Selve gearvælgeren er af den gammeldags type, hvor man selv skal huske at sætte den i „P“, når man er færdig med turen.

Men bortset fra det er Passat en yderst moderne og komfortabel bil at køre i, og man nyder både dens plads, dens komfort og det righoldige udstyr med bl.a. en adaptiv fartpilot og Travel Assist, der fastholder bilen fint i vognbanen.

Opladning af VW Passat GTE
Man skal huske at oplade en plugin-bil, hvis man ikke vil miste alle bilens fordele. Stikket sidder i fronten af bilen og er af samme type, som moderne elbiler benytter.

Husk at lade bilen op

I bagagerummet findes et batteri på nu 13,3 kWh, der er 33 procent større end i den udgåede version. Batteriet lades op via et stik helt ude foran på bilen med samme type ladekabel, som man benytter til en elbil.

Det betyder, at man kan lade bilen ved de samme ladestandere, som elbilerne benytter. Man lader dog med en noget lavere effekt, og det tager derfor små fire timer at lade bilen helt op.

Der følger en hjemmelader med til bilen, og med den kan man lade bilen op på godt seks timer, men det kræver, at man benytter et godkendt strømudtag. En almindelig stikkontakt i huset bør ikke benyttes.

Med bilen helt opladet kan bilen ifølge de nye WLTP-tal køre op til 55 km på el alene. I praksis skal man nok ikke regne med mere end de 44 km, vi nåede.

Display i VW Passat GTE
Den digitale skærm i instrumenthuset er dejlig let at aflæse under kørslen. Man kan vælge mellem flere forskellige visninger.

Varmepumpe sparer strøm

Men en god ting er, at bilen til gengæld kan køre på el, også selvom der skal varme i bilen, idet en elektrisk varmepumpe leverer varmen ved at tage strøm fra batteriet.

Når bilen er sat til en lader, kan man via en app fra sin smartphone tænde for kabinevarmen. Det betyder, at man kan komme hen til en varm bil, samtidig med at batteriet er helt opladet. Det øger rækkevidden på el betydeligt.

Når man kører på strøm, koster det med almindelige strømudgifter 0,68 kr. pr. km at køre i bilen, når man kun ser på strømudgiften. Tilsvarende koster det 0,75 kr. at køre på benzin alene. Har man et abonnement på strøm til f.eks. 349 kr. pr. måned. og kører f.eks. 1.000 km måneden, hvoraf de 800 km er på el, bliver den samlede km-udgift på 0,50 kr. pr. km for strøm og benzin, hvilket er både billigt og miljøvenligt.

Men det kræver, at man husker at lade bilen op.

Overvejer du en plugin-hybrid? FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid

Læs temaet her