Motor mener
Skoda Enyaq iV er en stor elektrisk SUV med fine pladsforhold og en rimelig rækkevidde. Den tidlige forseriebil, Motor har prøvet, varsler godt om køredynamik og indretning, men det er endnu for tidligt at fælde en endelig dom.
DUBLIN Som det første mærke i Volkswagen-koncernen har Skoda givet en forsmag på, hvordan biler produceret på den fælles, elektrificerede MEB-platform kommer til at køre.
Det skete, da Skoda i marts gav nogle få medier mulighed for at køre i kamuflerede før-seriebiler langt ude på landet og væk fra nysgerrige blikke i Irland. At præsentationen var henlagt til netop Irland, skyldes ifølge Skodas pr-folk, at navnet Enyaq er afledt af det irsk/gæliske ord for 'kilde til liv'.
Læs også: Komplet oversigt over Motors test af elbiler
Skoda havde taget tre før-seriebiler med til Irland, og de var kamufleret til nærmest ukendelighed. Det er nok kun et spørgsmål om tid, før billeder af bilen i sin endelige udformning bliver offentliggjort.
Indtil videre må vi dog lade os nøje med den kamuflerede vare, så lad os i stedet kigge på, hvad der gemmer sig under kampuniformen.
Fem drivlinjer
Enyaq kommer fra start med tre batteristørrelser og fem drivlinjer. Basisversionen hedder iV 50 og har et batteri på 55 kWh. Elmotoren er monteret ved baghjulene og yder 148 hk. Det giver bilen en rækkevidde på op til 340 km.
Næste trin hedder iV 60 og byder på 179 hk og en rækkevidde på 390 km fra et batteri på 62 kWh. Størst er batteriet i iV 80, nemlig 82 kWh, og det giver en ydelse på 204 hk og en rækkevidde på op til 500 km.
Læs også: Motors test af Danmarks billigste elbil
iV 80 er baghjulstrukket, men samme batteripakke bruges også i topmodellerne 80X og vRS, der er udstyret med en ekstra elmotor ved forhjulene, og som dermed er firehjulstrukne.
I 80X er ydelsen på 265hk, mens vRS leverer 306 hk. Det giver denne model en acceleration fra 0-100 km/t. på 6,2 sekunder og en tophastighed på 180 km/t.
De to topmodeller er opgivet til en rækkevidde på op til 460 km. Den kraftigste udgave er opgivet til at kunne trække op til 1.200 kg, mens der ikke på nuværende tidspunkt er opgivet trækkapacitet for de mindre udgaver.
Tre lademuligheder
Skoda Enyaq iV kan oplades på tre måder: fra en almindelig stikkontakt, fra en 11 kW ladeboks eller fra en 125 kW lynlader.
Med en ladeboks tager det seks til otte timer at lade bilen op, afhængig af batteristørrelsen, mens en opladning fra 10 til 80 procents kapacitet tager 40 minutter fra en lynlader.
Læs også: Gode råd, når du skal købe elbil
De første køreindtryk skal naturligvis tages med et gran salt, når det drejer sig om før-seriebiler, men det umiddelbare indtryk er af en velafbalanceret undervogn, som ikke havde problemer med at håndtere den ujævne irske asfalt.
Tyngdepunktet er selvsagt lavt, og det giver en behagelig begrænset krængning i kurver, bilens relative højde til trods. Vi vender tilbage med en mere udførlig vurdering af bilen, når vi har haft mulighed for at prøve den under mere normale omstændigheder.
Fine pladsforhold
Motor fik også mulighed for at tage en ikke-kamufleret Enyaq i øjesyn, og der er tale om en ganske velproportioneret SUV i typisk Skoda-design.
Med et lille kunstgreb i form af et hoftesving under tredje siderude er det lykkedes Skodas designere at give bilen et næsten stationcar-lignende udtryk, og på den måde adskiller den sig fra andre SUV’er i samme klasse.
Læs også: Motors test af Tesla Model 3 - Danmarks mest solgte elbil
Bilen forekommer umiddelbart meget rummelig, som man vil forvente det af en Skoda, og kabinen byder på fine pladsforhold både ved for- og bagsæder.
Førerpladsen domineres af en 13-tommer trykskærm, hvorfra de fleste funktioner styres, ganske som vi efterhånden kender det fra de fleste elbiler.
Skoda Enyaq kommer i 2021
Ved præsentationen blev det oplyst, at produktionen af Skoda Enyaq iV forventes at starte på fabrikken i Mlada Boleslaw i slutningen af 2020 med en forventet introduktion på udvalgte markeder i starten af 2021.
Men meget har ændret sig siden da. Motor har forsøgt at få afklaret, om prognosen stadig holder, men har ikke fået svar fra Skoda.
Sikkert er det dog, at Danmark ikke er med i første bølge, og det er derfor ikke sandsynligt, at danske købere vil kunne få fingre i ét af de 1.895 Founders Edition-eksemplarer, som vil blive produceret for at markere fabrikkens grundlæggelse for 125 år siden i netop 1895.