Motor mener
Toyota Verso er – helt som sine franske søskende – den ultimative familiebil med eminente adgangsforhold og enorm plads. Der er mulighed for syv sæder, og samtidig er den komfortabel og sikker.
GLADSAXE Først må vi have navnet på plads: Denne nye familiebil hedder Toyota Proace City Verso. Og endda efterfulgt af navn på udstyr, længde, motor og gear.
Skåret ud i pap: Proace er navnet på Toyotas store varevogn, City betyder at det er en mindre model (en fuldstændig anden model, faktisk), mens Verso fortæller, at det er personbiludgaven.
Læs også: Motorstest af Citroën Berlingo
Blandt venner kunne vi blot kalde den Toyota Verso, selvom den store Proace også findes i en Verso-udgave. Modellen, der blot hed Verso, udgik for halvandet år siden.
Plads til alt og alle
Nuvel, dybest set er bilen en Citroën Berlingo eller Peugeot Rifter, da Toyota har et samarbejde med den franske PSA-koncern. Der er reelt ingen forskel på de tre (og Opels Combo), hvad enten det gælder personbilen eller varevognen. De franske udgaver blev lanceret i sommeren 2018.
Læs også: Motors test af den nye Peugeot Rifter
Dermed har Toyota Verso de samme dyder: Oceaner af plads til personer og bagage samt nem adgang takket være to skydedøre (grundmodellen har kun én). Bilen kan noget så sjældent som at have plads til tre autostole ved siden af hinanden.
Verso kan tilmed fås i en forlænget udgave (+35 cm) med en tredje sæderække med to individuelle stole. Her er der plads til voksne på bageste række, men med den række i brug skrumper bagagerummet til blot 209 liter.
Godkendt sikkerhed
Verso er en meget komfortabel bil at køre, både når det gælder affjedring og støjniveau. Den 110 hestes benzinmotor gør det fint.
Der er masser af finurlige rum til småting, men lige hvor det batter mest, falder Verso igennem. Mellem forsæderne er der et gigantisk, ganske uanvendeligt „dansegulv“. Kopholderne er forvist til instrumentbordet.
Læs også: Motors test af Dacia Lodgy
En luksuriøs midterkonsol, som Peugeot tilbyder, er åbenbart ikke en mulighed hos Toyota i Danmark.
Der er det forventelige i sikkerhedsudstyr, og Peugeot-udgaven fik i 2018 fornuftige fire stjerner i sikkerhedstest.
Dyrere end franske fætre
Billigste personbil koster 200.000 kr., mens den mest relevante udgave, femsæders med 110 hk-benzinmotor og Family-udstyr, koster 270.000 kr. Her er, hvad der skal være af udstyr. Den lange udgave koster 40.000 kr. ekstra.
Der findes også to dieselversioner (hvorved Toyota giver et lille comeback til diesel i en almindelig personbil) samt en 130-hestes benzin. Et fint, ottetrins automatgear fås, men da det er kombineret med de to kraftigste motorer, giver det i praksis et prishop på 40.000 kr.
Læs også: Motors test af Renault Grand Scenic
Toyota Verso er dyrere end de franske udgaver (selvom en direkte prissammenligning er vanskelig) og har et mere knudret navn, men hos Toyota får man bedre garanti (tre år/100.000 km), og så har Toyotas forhandlere og værksteder ifølge FDMs AutoIndex Danmarks mest tilfredse kunder.