BMW 5-serie - Strøm gør firmabilen til en sportsvogn

BMW’s 5-serie får endnu en plugin-hybrid-variant, idet den store sekscylindrede version nu kombineres med en kraftig elmotor. Det er der kommet en lynhurtig bil ud af.

BMW 5-serie plugin-hybrid set fra siden
Forpremiere

Motor mener

BMW går all-in med plugin-hybrider. Denne udgave af BMW’s 5-serie er ganske vist mere hurtig, end den er grøn, men alt tæller med i kampen for mindre CO2-udslip.

MÜNCHEN Vi kan lige så godt vænne os til det: Alle biler får i fremtiden en eller anden form for elektrificering, og det er denne nyeste udgave af BMW 5-serien et godt bevis på.

Her er der tale om den ret kraftige udgave af 5-serien, der normalt er forsynet med en sekscylindret benzinmotor. Nu er den bygget sammen med en elmotor, der kan drive bilen helt alene med pæne præstationer, eller som kan drive bilen sammen med benzinmotoren, hvorved 5-serien får præstationer som om der var tale om en ottecylindret sag.

I alt kan de to motorer således levere op 394 hestekræfter, og med et tilhørende enormt moment på hele 600 Newtonmeter. Det er helt vildt meget.

Hvis man ikke lige kan vurdere dette, så kig på paradedisciplinen fra stillestående til 100 km/t.: Det tager blot 4,7 sekunder, hvilket er nogenlunde lige så hurtigt som en Porsche 911.

BMW 5-serie kabine
Førerpladsen er vellykket, og nu kan man endda få den store 12,3 tommerskærm i midten, hvor et nyt navigationsanlæg hele tiden er forbundet til BMW’s cloud, der indeholder alle opdaterede informationer om trafik- og vejforhold.

Kører gerne på el alene

Den nye BMW 545e kommer her kort efter, at 5-serien har fået et mindre facelift. Her fik alle udgaver en ny grill med tilhørende nye forlygter, der er smallere, og som har et dobbelt ’L’ som signatur, når kørelyset er tændt. Også bagtil er ret kraftige LED-lygter kommet til.

I forvejen fandtes en 530e, der er en plugin-hybrid baseret på en firecylindret benzinmotor, men nu er denne 545e kommet til som toppen af kransekagen. Den er udstyret med en elmotor med 109 hk, og den kan drive bilen fremad på strøm alene med hastigheder op til 140 km/t.

Overblik: Se alle Motors test af plugin-hybrider

Batteriet er med sine 12 kWh i stand til at lade bilen køre på el alene de første 57 km ifølge WLTP-målemetoden. Men man kan også blot lade bilen selv finde ud af at bruge benzin og el efter dens bedste valg, og så kan man drage fordel af, at begge motorer kan arbejde samtidig.

Så får man en køredynamik, der er virkelig imponerende. Det kunne vi ved selvsyn konstatere på de hurtige motorveje rundt om München.

BMW 5-serie gearvælger
Til venstre for gearstangen findes knapper, der gør det muligt at bestemme, om man vil køre i hybrid-mode eller køre udelukkende på el-drift, så længe der er strøm på batteriet. Det er der i godt 50 km.

Lækker kabine

Sammen med de udvendige ændringer er der også kommet en del nyheder inde i bilen, hvor særligt en lidt større skærm i midten giver bedre overblik over alle de mange informationer, der kan vises her.

Nyt er også, at navigationsanlægget nu foretager alle beregninger via en cloud-baseret opkobling, så man er sikker på at alle nye vej- og trafikinformationer tages med i overvejelserne, når systemet skal beregne en ny rute. Samtidig med den funktion får man også mulighed for løbende at opdatere bilens software „over-the-air“, som det så smukt hedder.

Læs også: Motors test af plugin-hybriden BMW 530e

Sæderne er forbedret en smule, og nyt er, at man kan bestille bilen med en meget lækker form for kunstlæder, der givetvis vil tilfredsstille de købere, der har valgt et liv uden at spise eller genere dyr.

En anden nyhed er, at Apple og BMW sammen har åbnet for muligheden for, at man kan bruge sin iPhone som nøgle, når bilen skal låses op. Den funktion har hidtil været forbeholdt brugere af Android-telefoner.

BMW 5-serie motor
Benzinmotoren i BMW 545e er en treliters sekscylindret sag, der er bygget sammen med elmotoren. De trækker begge på alle fire hjul via en ottetrins automatgearkasse. I alt kan de yde 394 hk.

Skarpe priser

Generelt er det danske afgiftssystem på nye biler ubønhørligt, når ny teknik skal prissættes. Men lige præcis for de nye plugin-hybrider får man mulighed for at få del i den nye teknologiske verden, uden at det koster ekstra.

Faktisk er plugin-bilerne generelt prissat en smule billigere end de traditionelle biler, og det gør det attraktivt at vælge en af dem. Samtidig får man ofte et lidt bedre udstyrsniveau med i plugin-bilerne, og helt konkret får man i 545e bl.a. mulighed for at forvarme eller nedkøle bilen før en køretur. Det styres lettest fra den app, man bruger for at kommunikere mellem mobiltelefon og bil.

Læs også: Motors test af Volvo V90 som plugin-hybrid

Energien til klimaanlægget hentes fra batteriet, hvis bilen ikke er sat til opladning, og ellers via ladekablet. Det betyder, at man altid har god komfort og optimal rækkevidde før hver køretur.

Priserne på 545e er ikke på plads i skrivende stund, men vi venter en pris på ca. 850.000 kr., hvilket er ca. 50.000 kr. under prisen for en BMW 540i xDrive aut.

BMW 545e fås kun som firedørs sedan, og kommer til Danmark sidst på året.

Se flere bilpremierer

BMW 5-serie bagfra

BMW 545E

Benzin/el
850.000 kr.
  • Motor
  • Køredynamik
  • Udstyr
  • Ladetid
  • Fås ikke som stationcar
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    3.0 liter – 6 cyl. + elmotor
  • CO2 udledning
    49 g/km
  • Effekt
    394 hk
  • Moment
    600 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,7 sek.
  • Bagagerum
    530 liter
  • Akselafstand
    298 cm
  • Officiel rækkevidde
    57 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:496 cm B:187 cm H:148 cm

Sikkerhed

2017
Luk