Motor mener
Teknikken i Toyota RAV4 Plugin Hybrid er gennemført og let at bruge. Men det er ærgerligt, at Toyota lancerer en bil, der er udsolgt fra dag 1.
KØBENHAVN Hybridteknik er Toyotas adelsmærke, og nu kommer den japanske bilproducent med en ny generation af teknikken, hvor to elmotorer og en benzinmotor arbejder sammen for at reducere benzinforbruget og dermed CO2-udslippet.
Det sker i forbindelse med lanceringen af en plugin-hybrid-version af Toyota RAV4, som er fabrikkens største SUV i Europa og verdens mest solgte af slagsen.
Overblik: Se alle Motors test af plugin-hybrider
Den nye RAV4 plugin-hybrid kommer udelukkende i en version med firehjulstræk, en stor benzinmotor og en samlet ydelse på 306 hk.
Kører som en elbil
Toyota har endnu ingen elbiler i programmet, men trods den lidt tøvende tilgang til den nye bilteknik, har fabrikken alligevel gjort meget for, at den nye plugin-hybrid kan opleves som en elbil.
Med et fuldt opladet batteri kan bilen køre op til 75 km på en opladning, og den er programmeret til altid at starte i et køreprogram, der prioriterer elkørsel højest.
Uanset hvor hårdt man træder på speederen, startes benzinmotoren således ikke, så længe der er strøm på batteriet. Vil man gøre fuld brug af både benzin- og elmotorer, må man derfor skifte køreprogram til en af de tre andre muligheder. Men gør man ikke det, opleves bilen fuldkommen som en elbil.
Læs også: Motors test af Volvo XC40 som plugin-hybrid
For at dette kan lade sig gøre, er den nye RAV4 Plugin-hybrid bl.a. udstyret med en varmepumpe, der kan levere varme til bilen, uden at benzinmotoren skal startes. Varmepumpen kan også varme eller køle kabinen før en køretur, uanset om den er sat til opladning eller ej.
Det sidste kræver naturligvis, at der er strøm på batteriet. Det kan man bl.a. se og styre fra en nyudviklet app, der kan kommunikere med bilen fra en smartphone.
Firehjulstræk og god hybridteknik
Hybridbilen er opbygget med to elmotorer, hvor den ene er placeret ved baghjulene, og den anden ved forhjulene. Derudover trækker benzinmotoren på forhjulene via et sindrigt e-CVT-gear.
Modsat det, vi har oplevet i mange andre hybridbiler fra Toyota, er oplevelsen meget lækker og stort set uden lyden fra et højt omdrejningstal fra benzinmotoren. Den stærkt forbedrede oplevelse skyldes dels, at de kraftige elmotorer mindsker behovet for, at benzinmotoren arbejder hårdt, dels at bilen er blevet kraftigt støjdæmpet og forsynet med støjdæmpende ruder hele vejen rundt.
Læs også: Motors test af Ford Kuga PHEV
Strømmen til elmotorerne kommer fra et batteri på hele 18 kWh, hvilket er omtrent 80 procent større end i mange af konkurrenternes biler. Det store batteri sørger for en flot rækkevidde på hele 75 km på el alene.
Når batteriet er tomt, kan det lades via en separat ladeport ved baghjulet. Her kan man genoplade bilen på fem timer, hvis man bruger en ladeboks, mens en medfølgende nødlader kræver mere end den dobbelte tid.
Udsolgt resten af året
Toyota har i første omgang fået nogle hundrede biler til landet, og de er allerede solgt til priser en smule over det, den almindelige hybridversion med firehjulstræk koster.
Billigste udgave stod således til godt 450.000 kr. Men de blev revet væk, og nu kan fabrikken ikke levere flere biler før engang til næste år. Hvad en RAV4 Plugin-hybrid skal koste til den tid, er ikke til at sige, så længe danske politikere ikke har meldt ud, hvordan afgiften på grønne biler bliver efter nytår.
Som det ser ud nu, stiger prisen med ca. 100.000 kr., til noget der ligner 550.000 kr., men det er endnu blot et kvalificeret gæt.
Læs også: Motors test af VW Passat GTE
Så kort fortalt er der med Toyota RAV4 Plugin Hybrid tale om en fin og avanceret bil til en pris, vi ikke kender, og som først kan leveres til næste år på et ikke nærmere defineret tidspunkt.
Men Toyota har vist, at de kan bygge biler, der både er rare at køre i og ganske miljøvenlige. Så vi kan uden tvivl vente os mere af samme skuffe fra den kant.