Motor mener
Her er tale om en rendyrket GTI. Så går du efter en komfortabel bil, er VW Golf GTI det forkerte valg. Men ønsker du sportslig kørestil, bliver du ikke skuffet.
WOLFSBURG Topfarten er begrænset ved de magiske 250 km/t. i den nye VW Golf GTI. Men det er sjovt nok i den anden ende af skalaen, at fabrikkens ingeniører har gjort mest for at forbedre denne ottende generation af den legendariske Golf.
Det sker som en naturlig følge af, at det er de færreste, der har mulighed for at køre så stærkt i bilen. Så er det straks mere normalt med hastigheder under 80 km/t., og det er derfor netop her, at bilens styrekarakteristik er gjort mærkbart bedre, så alle kan få noget ud af den del af bilen.
Læs også: Motors test af VW Golf
Det fik vi ved selvsyn lejlighed til at opleve på ellers ret kedelige veje mellem VW-fabrikken i Wolfsburg og vores flyveplads ved Hannover i Tyskland. Den potente VW Golf GTI rettede snoede veje ud, og gjorde de lige til et sjovt indslag.
Ingen tvivl om, at dette er en bil, der kalder på kørelysten hos alle.
Vælg selv: hård eller stenhård
Man skal tænke sig godt om, før man investerer i en sådan GTI-bil. For aldrig har en Golf GTI været mere tro mod sit koncept end denne version, der er strammet op og gjort mere køreglad. Den er simpelthen en køremaskine af de bedste i klassen.
I den udgave vi kørte, var der justerbare støddæmpere, og derved kan man indstille bilen i 15 forskellige indstillinger, der ifølge fabrikken går fra komfort til sport.
Sådan oplevede vi den nu ikke, for selv i den såkaldte komfort-indstilling, føltes bilen ret hård og ukomfortabel, som vi kørte afsted på de nydesignede 19-tommer hjul.
Læs også: Motors test af Ford Fiesta ST3
I sport var den decideret stenhård og givetvis en lækkerbisken på en bane, men det fik vi ikke mulighed for at finde ud af, selvom vi faktisk passerede VW’s egen testbane på ruten.
For at sikre den optimale indstilling under kørslen justerer en computer affjedring, differentiale og styretøj med en regulering på op til 200 gange i sekundet. Det er imponerende!
Nytrimmet motor
Hjertet i bilen er en toliters turbomotor, der nu får sprøjtet benzinen ind i de fire cylindre med op til 300 bar. Det øger responsen, når man træder på speederen, og sammen med et nyudviklet partikelfilter bidrager det også til, at udstødningsgassen bliver mere ren. Ligefrem at kalde bilen grøn, vil dog være forkert.
VW Golf GTI trækker på forhjulene gennem enten en sekstrins manuel gearkasse eller en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse. Sidstnævnte prøvede vi, og også denne gang fik vi en oplevelse, der viser, at VW er i sin egen liga, når det handler om at lave gearkasser.
Læs også: Motors test af VW Polo GTI
Gearet er en fornøjelse at bruge. Ikke mindst i denne udgave, hvor gearvælgeren er af den nye elektroniske type, der er suppleret med skiftegreb bag rattet.
Den nye generation af VW Golf GTI kommer til Danmark sidst på året til priser fra lige under 500.000 kr. Det er dog uden den justerbare undervogn, som man nok gøre klogt i også at sætte på ønskelisten.