Motor mener:
Idéen med en simpel, elektrisk bil til helt korte ture er besnærende og sympatisk. Men Citroën Ami rammer helt ved siden af. En elcykel er mere komfortabel og rar (så længe det ikke styrter ned) og fås for det kvarte.
KØBENHAVN Udstrålingen fejler bestemt ikke noget. Den 2,41 meter korte Citroën Ami, der er stort set ens i begge ender, tiltrækker sig ekstrem opmærksomhed, da Motor lufter et eksemplar i det centrale København.
De første virksomheder, der sætter deres navn på siden og bruger Ami til at bringe blomster eller pizzaer ud, vil derfor være garanteret god reklame.
Den danske Citroën-importør ser mange muligheder for Ami, når det firehjulede køretøj lanceres i fjerde kvartal 2022. Til hjemmehjælpere i stedet for elcykel, til små erhvervsdrivende som blomsterhandlere, pizzeriaer og ejendomsmæglere samt til store virksomheders interne transport.
Eller et køretøj der er nem og sjov at have holdende ved sommerhuset.
Video: Se nærmere på Citroën Ami
Men den lille elbil har meget imod sig, når den anskues som en bil. Hvilket den egentlig ikke er.
Konstruktionen er simpel i ekstrem grad. For at holde produktionsomkostningerne nede – og reducere behovet for reservedele – er Ami næsten ens i begge ender. Kofangerne for og bag er således helt identiske.
Mere ekstremt er, at de to døre også er helt ens. Er de da ikke det i alle biler? Nej, da de er spejlvendte, er de normalt forskellige. Hos Ami er det samme dør med hængsler, dørgreb og hele molevitten i begge sider.
Det har den barokke konsekvens, at dørene åbner i hver sin retning – i førersiden er det således en „selvmordsåbning“, da førerdøren er hængslet bagtil.
De indvendige dørgreb (blot en strop) og de udvendige sidder også modsat i hver side. Det vænner man sig nok til, men mere træls er, at døren kun åbner i en lille vinkel. Der er ingen bagklap, der kan åbnes.
Centrallås er der heller ikke, så hvis man er to afsted, skal føreren rundt og låse begge døre. Nøglen til dørene er i øvrigt ikke den samme som til tændingslåsen.
Hvad koster Citroën Ami?
Ami er teknisk set en quadricykel (eller ATV), og derfor må forventningerne til det forhjulstrukne, topersoners køretøj rimeligvis skrues ned. Men Motor har åbenbart ikke skruet forventningerne langt nok ned til det 80.000 kr. dyre transportmiddel.
Det er en speciel oplevelse at kaste sig ud i hovedstadens trafik, hvor det er vanskeligt at sno sig trygt, når lastbiler og alle andre kører noget hurtigere.
Topfarten på 45 km/t. er ingen overraskelse, men accelerationen er sløv (12 hk er der at gøre godt med til over 500 kg), og det er nødvendigt at tillægge sig en defensiv kørestil. Lidt glad bliver man, når man skal vende. Det kræver blot en diameter på 7,2 meter.
Hvordan kører Citroën Ami?
Man må ikke køre på motorveje eller cykelstier, og man må i øvrigt heller ikke parkere på tværs langs kantstenen, skønt det ville være praktisk muligt, da Ami er kortere, end en lastbil er bred.
I Danmark kræves B-kørekort (alm. personbil) for at køre en Ami. Der kræves også nærmest fakir-egenskaber.
Det er nærmest grufuldt at køre i bilen. Sæderne er knaldhårde og umanerligt smalle. Hovedstøtterne er næsten endnu værre med deres hårde kanter. Hvordan kan Citroën dog finde på at tilbyde et køretøj helt uden komfort?
Der er et stort glastag, men intet gardin til at trække for og ingen aircondition til at holde temperaturen nede. At det så trækker ind ad sideruderne, er en ringe trøst.
Der er heller ingen solskærm, og for øvrigt heller intet bakspejl. Kun to minimalistiske sidespejle, som ser ud til at være hentet hos en cykelhandler.
Hvor sikker er Citroën Ami?
Plads til bagage er der ikke rigtigt. Der er således ingen bagklap. Bedste bud til habenguttet er ved passagerens fødder, hvor et net skal forhindre tingene i at rutsje over mod pedalerne.
Sikkerheden er et kapitel for sig. Der er reelt ingen. Nå jo, der er sikkerhedsseler, og dermed er man fritaget for at bruge hjelm under kørslen. Givetvis er man bedre beskyttet end på en cykel, men til gengæld skal man med Ami helt ud i den pulserende vejtrafik.
Det kræver tilvænning (lig med et hårdt tråd på bremsepedalen og forudseende bremsning), da der ikke er nogen bremskraftforstærker. Der er heller intet aktivt sikkerhedsudstyr. Ikke så meget som blokeringsfri bremser. Heller ingen airbags.
Elfartøj med støvsugerledning
Affjedringen er hård (men ikke så hård som i en Renault Twizy …), og motorstøjen er noget anstrengende, når speederen er i bund. Hvilket den i praksis ofte vil være.
Batteriet er på 5,5 kWh (netto 4,5 kWh), og det giver en officiel rækkevidde på 70 km. Det er ikke målt efter den normale norm for personbiler (WLTP), men til Amis formål er rækkevidden givetvis helt fint. En fuld opladning vil tage tre timer fra en almindelig stikkontakt.
Det kalder næsten et smil frem, når man skal hive det indbyggede ladekabel ud. Det er et helt almindeligt husholdningsstik (adapter til ladestandere medfølger) og sidder inde i højre dørkarm. Simpelhed er som udgangspunkt glimrende.
Citroën siger, det er inspireret af ledningen i en støvsuger. Det er en god idé, men tænk hvis Citroën havde spurgt Nilfisk til råds. Man skulle jo tro, at kablet rullede sig selv ind som på en støvsuger, men nej. Det skal proppes ind i små bidder, som når oprulningsmekanismen på ens støvsuger er gået i stykker. Så stivner smilet.
Ami er sjov. Ami er mærkelig. Og Ami er skrækkelig. Ganske vist er den væsentlig billigere end en rigtig elbil som Dacia Spring til 130.000 kr., men komfort, anvendelighed og ikke mindst sikkerhed ligger milevidt fra en rigtig bil. Havde den så kostet 50.000-60.000 kr., ville det have været nemmere at blive ven med Ami.
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks