Motor mener:
Opel Astra har de kvaliteter og den fornemmelse, der kendetegner det tyske bilmærke, selvom den deler platform med flere franske bilmodeller fra Stellantis-koncernen.
LISSABON Opel er nu en del af den stadig ret nye Stellantis-koncern, der bl.a. rummer Peugeot. Fællesskabet betyder, at der fremover benyttes flere og flere fælles komponenter i koncernens nye modeller.
Det kommer til udtryk i denne nye Opel Astra, der på mange måder kan ses som Opels udgave af den ligeledes nye Peugeot 308, som den bl.a. deler motorer med.
Men det er der nu heller intet galt i, og Opel-fans kan betrygge sig ved, at mange kendte Opel-dyder trods alt har fået lov at leve videre i denne 12. generation af Opel Astra, der for 86 år siden blev grundlagt med den første generation, der dengang hed Opel Kadett.
Video: Se den ny Opel Astra
Kan Opel Astra køre på strøm?
Denne nyeste generation – Astra L – kommer til Danmark før sommeren, og da først som femdørs hatchback, og kort efter som den noget mere populære stationcar.
Der bliver som udgangspunkt valg mellem benzin-, diesel- og plugin-hybrid-udgaver, men det er uden tvivl den sidstnævnte, der forventes at stå for langt det meste af salget. Her er der nemlig tale om en hybridbil med et opladeligt batteri, der har strøm nok til at sikre op til 68 km kørsel på el alene.
Elmotoren yder op til 110 hk, og når den arbejder sammen med den tilhørende 1.6-liters benzinmotor med 150 hk kan de sammen levere op til 180 hk, hvilket er ret meget i en bil som denne, og noget der resulterer i en accelerationstid op til 100 km/t. på bare 7,6 sekunder.
En egentlig elbiludgave af Opel Astra dukker op i 2023, men her er det endnu sparsomt med oplysningerne. Men det ligger fast, at også den vil kunne fås både som hatchback og stationcar.
Hvor er Opel Astras tyske værdier?
Bag rattet fornemmer man straks, at Astra er designet og konstrueret i Tyskland med tydelige Opel-værdier. Rattet er stort og rundt, og man ser det digitale instrumenthus gennem rattet på traditionel vis. Altså ingen Peugeot-løsning med lille rat her.
Der er et flot vandretgående glaspanel øverst på instrumentbordet, og det er pænt orienteret mod føreren. Under de store glasarealer er der en række traditionelle knapper, der gør det let at betjene bilen og f.eks. tænde for varmen i rattet eller i sæderne.
Og netop sæderne er på vanlig Opel-vis konstrueret og certificeret af AGR (Tysk organisation, der arbejder for at sikre en sund rygstilling i hverdagen). Det betyder, at selv den billigste udgave byder på meget komfortable sæder med gode justeringsmuligheder.
Også udvendigt har Opel sat sit tydelige præg på bilen. Der er LED-lygter for og bag i alle udgaver, og topudgaverne har matrix-lygter med 168 separate pixels, der kan styre lyskeglen i forhold til vejen og trafikken.
Hvordan kører Opel Astra?
Vi har kørt Astra med alle motoralternativerne. Dieselmotoren føltes rå og en smule larmende, og her bør man tænke sig godt og grundigt om, før man vælger den.
Den lille 1.2-liters benzinmotor med turbo giver derimod et overraskende godt indtryk sammen med den manuelle gearkasse. Her får man for 240.000 kr. en bil, der umuligt kan skuffe. Ikke mindst fordi alle udgaver ud over de nævnte Opel-dyder også har trådløs Apple CarPlay/Android Auto, adaptiv fartpilot, klimaanlæg og alufælge.
Alligevel er det plugin-hybriden, der gav det bedste indtryk. Her er der altid automatgear med otte trin, og uanset om det er elmotoren eller benzinmotoren, der står for fremdriften, så får man en behagelig glidende kørsel, der løfter Astra op i en anden klasse. Det er flot gjort og med til at bringe Opel ind i 2022 på en overbevisende og moderne måde.
Man kan vælge blandt køreprogrammerne „elektrisk kørsel“, „hybrid kørsel“ og „sportslig kørsel“, alt efter om man ønsker at køre grønt eller hurtigt. Og her møder man en sjov detalje: Opel har gjort det let at se, om man kører på el eller benzin, idet de store tal, der viser hastigheden, simpelthen skifter mellem hvid og blå, alt efter om bilen kører på benzin eller el.
En lille lampe på bakspejlet lyser samtidig ud gennem forruden og viser omgivelserne, om der netop nu er tale om en eldrevet bil (blåt lys) eller en benzinbil (intet lys). Dermed er bilen forberedt til den dag, man i nogle områder kun må køre på el.
Opel Astra føles meget færdigbygget, med en god affjedring, et godt og præcist styretøj og et lavt støjniveau, hvilket ikke mindst skyldes, at både sideruder og forrude er ekstra støjdæmpet.
Hvor god plads er der i Opel Astra?
I forhold til den gamle Astra er pladsen generelt blevet bedre. Ved forsæderne føles bilen decideret stor, og ved bagsædet er der god loftshøjde og acceptabel knæplads.
Men i plugin-hybrid-udgaven må man lære at leve med et noget mindre bagagerum end ellers, idet rummet under gulvet er brugt til batteriet. Det betyder bl.a., at man ikke kan få plads til et ladekabel under gulvet, og at det derfor ligger og optager lidt plads, medmindre man lader det blive hjemme.
Helt konkret er der i alt 422 liter i de traditionelle udgaver, mens plugin-hybridens bagagerum kun rummer 352 liter. I begge tilfælde er gulvet dog plant, også når bagsædets ryglæn foldes forover.
Hvad koster den nye Opel Astra?
Billigste udgave af Astra hedder 1.2t Edition, og den koster som nævnt 240.000 kr. Billigste plugin-hybrid koster 290.000 kr. ligeledes i Edition-udgaven.
Man kan vælge en bedre udstyret version i form af f.eks. GS-Line til 340.000 kr. Så får man desuden tofarvet lakering, de omtalte LED-forlygter med matrix-teknologi samt en række smarte designdetaljer.
Vores anbefaling er, at man enten vælger billigste udgave med 1.2-liters motoren eller går op i en veludstyret plugin-hybrid. Her må valget bero på ens præferencer, men Elegance-udgaven til 310.000 kr. eller den omtalte GS-Line er oplagte muligheder.
Uanset valg får man en vellykket bil med mange fine detaljer, der både gør bilen smart, praktisk og komfortabel.
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks