MG5 – Ny elektrisk stationcar til familien

MG udvider modelpaletten med en elektrisk stationcar, MG5, der kan blive nøglen til den grønne omstilling for danske børnefamilier.

MG 5 set forfra
Forpremiere

Motor mener: 

MG5 er en vellykket hverdagsbil for dem, der vil skifte til en elbil uden at give køb på familiebilens praktiske egenskaber. Og så er prisen på den rigtige side af de 300.000 kr.

KØBENHAVN Så er der endelig godt nyt til danske børnefamilier, der gerne vil hoppe med på den grønne bølge: MG har netop lanceret en traditionel stationcar med eldrift til en pris under de magiske 300.000 kr.

Den hedder kort og godt 5 – MG5 – og der er tale om en traditionelt udseende stationcar med plads til fem personer og en god mængde bagage.

Den drives af en elmotor, der trækker på forhjulene, og som ikke lige frem imponerer med vilde præstationer, men som dog leverer det, man vil forvente af en velfungerende familiebil.

Den kan køre op til 400 km på en opladning, og dens lademuligheder passer fint til det danske elnet.

Video: Se nærmere på den nye MG5

Hvilket udstyr fås til MG5?

MG5 kommer i to udgaver – Comfort og Luxury – og der er kun 10.000 kroners prisforskel mellem de to trin.

Det meste er da også standard i begge versioner, hvor man bl.a. finder en ret omfattende sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot, vognbaneassistent og nødbremse foruden et digitalt instrumenthus og en stor skærm med navigationsanlæg.

Den dyre udgave har desuden et lidt mere avanceret bakkamera, 17-tommerfælge i stedet for 16-tommer, kunstlæder i stedet for stof, eljustering af sæderne samt et automatisk klimaanlæg i stedet for et manuelt betjent aircondition-anlæg. Vi kan derfor let pege på den dyreste som det bedste køb.

Førerpladsen er traditionelt udformet, men både instrumenthus og skærmen til højre er store
Førerpladsen er traditionelt udformet, men både instrumenthus og skærmen til højre er store og forsynet med mange informationer med danske tekster. Bemærk stofbeklædningen af en del af instrumentbordet – det giver en god stemning ombord.

MG5 må trække en lille trailer

En sjov detalje i begge udgaver finder man ved muligheden for at trække et 220 volt-kabel ud af bilens ladestik. En nødvendig adapter skal tilkøbes for 3.000 kr., men så kan man oplade elcykler, pumpe badedyr op eller levere strøm til campingturen eller det ensomme sommerhus med op til 2.200 watt. Og man kan naturligvis indstille en nedre grænse for batteriet, så man er sikker på at kunne køre derfra igen.

MG5 må i øvrigt udstyres med et anhængertræk, som er godkendt til 500 kg, og så kan man også have en lille trailer, en cykelholder eller en bagageboks med på turen.

Bagsædet er overraskende godt, og der er fin plads til både knæ og hoved.
Bagsædet er overraskende godt, og der er fin plads til både knæ og hoved. Gulvet foran er helt plant, hvilket er godt for en evt. midterpassager. Der er desuden usb-stik og friskluftdyse. To autostole kan placeres i isofix-beslag ved yderpladserne.

Hvordan kører MG5?

Vi har haft lejlighed til at prøvekøre MG5 på danske veje, og her viste den sig fra en positiv side. I lighed med de fleste andre elbiler er den ret støjsvag, og som altid nyder man den trinløse kørsel med et godt afsæt.

Elmotoren yder maksimalt 156 hk, og i elbilverdenen er det ikke meget, men alligevel tilstrækkeligt til en frisk acceleration. Affjedringen er tydeligvis til den meget komfortable side, og det nyder man, når man f.eks. kører over vejbump eller huller i vejen. Så køreegenskaberne er umiddelbart godkendt, indtil vi får mulighed for at lave en egentlig test.

Et irritationspunkt er derimod betjeningen af flere af bilens funktioner. Skal man f.eks. slå den såkaldte MG Pilot til og fra – det er den, der fastholder bilen i vognbanen – skal man trykke fem-seks gange på skærmen for at finde det rette menupunkt. Sædevarmen kræver mindst tre tryk på skærmen. En formildende omstændighed havde været, hvis bilen kunne forstå danske tale-kommandoer, men det kan den desværre endnu ikke.

Der er derimod glimrende plads ved bagsædet, og i bredden vil der i mange tilfælde være plads nok til tre børn i to autostole og en selepude, og bagagerummet ser ud til at rumme en barnevogn uden problemer. Så rent praktisk er det absolut en bil, der kan det, den er sat i verden til.

Bagagerummet rummer 479 liter, og gulvet kan placeres i to positioner.
Bagagerummet rummer 479 liter, og gulvet kan placeres i to positioner. Der er et lille rum under gulvet, og bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele. Bagklappen kan ikke fås med elmotor.

Hvad koster MG5 at eje?

Har man lyst til at tage springet over i en elbil til hele familien, men er man endnu ikke helt tryg ved en sådan beslutning, kan privatleasing være en mulighed. Med en udbetaling på bare 10.000 kr. og en månedlig ydelse på tæt ved 4.000 kr. kan man trygt køre 15.000 km om året.

Er man allerede nu klar til at tage springet og købe bilen, kan man glæde sig over, at den kinesisk byggede elbil sælges med en fabriksgaranti på syv år eller 150.000 km. Det gælder stort set alt på bilen, og det fjerner i hvert fald bekymringen om, om bilen nu også kan holde i det lange løb.

MG5 er til salg fra nu af, og man kan enten købe den direkte på MG’s danske hjemmeside eller hos en af de seks forhandlere, der på kort tid er dukket op herhjemme.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

MG5 set bagfra

MG5

El
289.990 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Garanti
  • Betjening
  • Ladetid
  • Modeludvalg
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri: 66 kWh (brutto)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    156 hk
  • Moment
    280 Nm
  • Topfart
    185 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.637 kg
  • Maks. påhængsvægt
    500 kg
  • Bagagerum
    479 liter
  • Akselafstand
    266 cm
  • Officiel rækkevidde
    400 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 7 / 7
    Alle garantier: Maks. 150.000 km
  • Mål
    L:460 cm B:182 cm H:154 cm
Luk