Dacia Jogger – friske kræfter til MPV

Flere kræfter og automatgear klæder den rummelige Dacia Jogger, der endda har en fin brændstoføkonomi. Men decideret billig er den ikke længere, så andre biler med plads til syv personer og bedre sikkerhed bør prøvekøres før et køb. 

Dacia Jogger kører på landevej med skyet himmel i baggrunden
Forpremiere

Motor mener

Hybridmotoren tilfører Dacia Jogger tiltrængte kræfter, automatgear og nydelig brændstoføkonomi. Prisen er faretruende tæt på en VW Caddy, og sikkerheden er fortsat pivringe.

LISSABON Dacia har fanget mange bilkøbere med hang til god plads og lav pris med Jogger, der kom i foråret 2022 som en slags mellemting mellem en MPV og en stationcar – lidt i stil med Peugeot 307 SW fra 00’erne.

Motormæssigt har Jogger-køberne måttet klare sig med 110 hk til den halvtunge bil, og automatgear har ikke været en mulighed. Begge dele rettes der nu op på, hvis man er klar til at punge mere ud, formentlig i omegnen af 40.000 kr. ekstra.

Ved at smide en udbredt Renault-hybridmotor i Jogger kommer ydelsen op på 140 hk, noget af det kraftigste billigmærket overhovedet har at byde på. Og med hybridteknikken følger automatgear automatisk med i pakken.

Kabinen i Dacia Jogger har fået skærm
For første gang er et digitalt farveinstrument nået frem til Dacias instrumenthus i form af en syvtommer-skærm, som kun dækker midten. Et stort instrument til venstre viser batteristanden – men hvorfor? Den store farveskærm i midten findes kun i den store Extreme-udgave. Alle udgaver har mobilholder.

Plads til syv personer i Dacia Jogger

Jogger var ved sin fremkomst en af få storfamiliebiler med syv sæder og benzinmotor. I mellemtiden er Citroën Grand Spacetourer og Renault Grand Scenic forsvundet, så tilbage i den moderate prisklasse er stort set kun Toyota Proace City Verso (344.000 kr.) og VW Caddy (355.000 kr.).

Pladsforholdene er rimelige ved anden række, og har man valgt tredje række, går det fornuftigt med at komme derom takket være de brede bagdøre og ved at vippe bagsædet frem/op.

Voksne kan finde sig fornuftigt til rette på tredje række, men om man kan holde ud at sidde her alt for længe, er nok tvivlsomt. Men der bydes både på armlæn og 12-volt-stik, og de bageste sideruder kan åbnes på klem.

De to bageste stole kan klappes sammen eller tages ud enkeltvis.

Bagagerummet er meget stort, men størrelsen afhænger af, om bilen er født med fem eller syv sæder, og om de to sidste sæder er med ombord.

Med tredje række foldet ned kan der være 565 liter, og med de to sæder taget helt ud er tallet helt oppe på 696 liter. Er man syv ombord, er bagagerummet som på andre syvpersoners biler yderst beskedent, 160 liter.

Der er automatgear i Dacia Jogger. Her ses gearstangen
Jogger med hybridmotor har automatgear som sidegevinst. Gearvælgeren er af den mekaniske type. Vælgeren kan sættes i B for at få mere motorbremsning/regenerering.

Hvordan kører Dacia Jogger?

Den nye motor i Jogger er en såkaldt fuldhybrid, hvor en 1.6-benzinmotor arbejder sammen med en elmotor og får strøm fra et batteri på 1,2 kWh brutto – i princippet samme teknik som i Toyotas hybrider.

Gearet er dog af en helt anden type end Toyotas CVT-gear, og den særegne teknik indebærer bl.a., at der ikke er en kobling. Man undgår den til tider mystiske motorlyd med „forkerte“ motoromdrejninger fra den trinløse CVT-type, men Renault-Dacia-motoren har sin egen svaghed.

Kræfterne er fine, og motorlyden er generel lav. Men motorsystemet lever sit eget liv, hvor man tilsyneladende umotiveret bliver udsat for halvhøje omdrejninger – som i en meget gammel bil, hvor chokeren står alt for højt. Når motoren falder til ro, bliver man til tider mødt af en støvsuger-agtig lyd. Systemet reagerer heller ikke udpræget hurtigt, når man jogger speederen i bund fra stilstand, f.eks. for at komme ud fra en sidevej.

Lydene er dog formentlig ikke værre, end at man hurtigt lader være med at lægge mærke til det.

Der er tre separate sæder på anden række i Dacia Jogger
Anden række, som ikke kan justeres i længden, har rimelig komfort, klapborde og 12-volt-stik, men ingen friskluftdyser. Der er isofix-beslag på yderpladserne.

Pænt forbrugstal trods flere kræfter

Trods de flere kræfter og automatgear kører hybrid-versionen længere på literen end den ikke-elektrificerede udgave, som ligger på 17-18 km pr. liter. Hybriden klarer officielt 20,4 kilometer.

Ved Motors første tur med blandet kørsel (omkring 15 grader og sommerdæk) blev det faktisk til et par km mere pr. liter. Rækkevidden på en optankning er i øvrigt vældig stor – over 900 km efter den officielle benzinøkonomi.

Hybridversionen er forbedret på andre punkter end drivlinjen. For første gang har en Dacia et (delvist) digitalt instrumenthus, og alle udstyrsversioner har elektronisk parkeringsbremse og midterarmlæn som standard. Gearvælgeren er dog af den gammeldags, mekaniske type. Adaptiv fartpilot fås stadig ikke.

Ulemper er der også. Påhængsvægten er skåret ned fra 1.200 til 750 kg, og rummet under gulvet i bagagerummet er nu optaget af højspændingsbatteriet.

Stort bagagerum i Dacia Jogger
På tredje række er der to enkeltstole, hvor voksne kan være. Stolene kan forholdsvis let tages ud enkeltvis. Med tre sæderækker i brug skrumper bagagerummet til 160 liter, men der kan trods alt være flere mindre tasker.

Fortsat ringe sikkerhed i Dacia Jogger

Overvejer man en Jogger, skal man være opmærksom på bilens ringe sikkerhed. Blot én stjerne fik familiebilen i 2022 i sikkerhedstesten fra Euro NCAP. Det er uhørt ringe.

Bilens kollisionssikkerhed er noget under middel, men manglen på aktivt sikkerhedsudstyr trækker for alvor ned. 

Den danske importør kan ikke sige, hvornår bilen er klar i Danmark. Det afhænger i høj grad af prisforhandlingerne med producenten. Formentlig bliver det først efter sommerferien.

Prisen vil sandsynligvis lande omkring 285.000 kr. for den topudstyrede Extreme. Dermed nærmer prisen sig lige lovligt meget den væsentlig bedre og mere sikre VW Caddy, som med syv sæder koster 355.000 kr.

Samme udstyrsvariant med almindelig motor koster 250.000 kr. – i øvrigt en heftig stigning fra lanceringen i 2022, da samme variant kunne fås for 210.000 kr.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

Dacia Jogger set bagfra, mens den kører langs havet

Dacia Jogger

20,4 km/l
Benzin
285.000 kr.
  • Plads
  • Pris
  • Brændstofforbrug
  • Motorkultur
  • Trækvægt
  • Sikkerhed
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 benzin – 4 cyl. – plus el
  • CO2 udledning
    110 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Moment
    205 Nm
  • Topfart
    167 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.406 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    696 liter
  • Akselafstand
    290 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 6
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:455 cm B:178 cm H:169 cm

Sikkerhed

2021
Luk